Fråga: Tangentbord

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av Djungeltrumman, 26 dec 2011.

1. Djungeltrumman

Djungeltrumman Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej Alla Note-ägare,

på julafon blev jag ägare till en Samsung Galaxy Note "blue", jag gick från Xperia Arc som varit huvudvärk i några månader. :mad:

Till Arc:en har inget av värde(med Bluetooth) fungerat. :ehm:

Däremot kör jag en iPhone 4 parallelt för att jämföra med Android!
    Till den har jag fått precis allt, verkligen allt, oavsett tillverkare
    att fungera med Bluetooth.

Till Noten har jag inte fått mitt "favvo-tangentbord" att fungera och
    undrar således om det finns någon vänlig där ute som kan hjälpa mig.(?)
    Är öppen för alla tangentbord som fungerar, stora som små, dyra som
    billiga. HJÄLP! :P
    Troligen fungerar tangentbord som fungerat med SGS2 också.

/Johan DAHL

2. brodiniozo

brodiniozo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Sök på tangentbord i market och testa vilka du gillar?

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

3. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Han syftar nog på blutetooth tangentbord.

Det är 2.3.6 som är problemet och beroende på kernel som man har på sin Note. Om du har rootat så är det bara byta kernel så ska de flesta BT tangentbord fungera och HP BT Touchpad sägs fungera till 2.3.6 med KL3 kernel.
    Vilken är din favvo tangentbord då?
    Om du har rootat telefonen, kan du testa paira med denna app https://market.android.com/details?id=net.mybesttools.btkbservice&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsIm5ldC5teWJlc3R0b29scy5idGtic2VydmljZSJd

4. MCernvall

MCernvall Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har Sandberg bluetooth keyboard och det funkar utmärkt att para med min Note. Jag kör på 2.3.6. Vad gäller detta tangentbord så är dock mappningen av tangenter inte helt tillfredställande, å ä och ö funkar inte riktigt och det är oordning på kolon etc. Tipsa gärna om du prövar något annat.

Däremot kan jag rekomendera Targus bluetooth mouse. Parningen funkar utmärkt och höger knapp funkar som bakåt och tryck på scrollhjulet som meny.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

5. Vispen74

Vispen74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    382

MINA ENHETER

Om man använder svenskt BT tangentbord så måste man själv mappa om knapparna samt ändra i registret, vilket kräver root. Gör man detta funkar det klockrent. Har själv använt det på X10 mini och Nexus One. Inga extra appar eller drivers behövs. BT-stödet för tangentboard finns out-of-the-box, dock bara engelsk layout :(

Google är din vän i detta fall, jag hittade flertalet guider vad man måste ändra i regitret, och även en färdig confog-fil för svensk layout.

Edit: hade visst kvar en HOW-TO med länk till filen för layouten, dock så får du söka fram registerändringarna.

Swedish keyboard layout for external keyboard
    I got myself an external keyboard but I wanted the Swedish keyboard layout. Following the advice of forum member Darthluda I modified the qwerty.kcm.bin file. You can download this version of the keyboard layout from here: Deposit Files

This file should be located in the system/usr/keychars folder. I used Root Explorer to rename the old file as backup (eg as qwerty.kcm.bin_) just to be on the safe side, and then move the modified file to the keychar folder.

The layout is almost completely the standard Swedish layout with only one exception. The button left of the "Z" should normally be used to type "<" and ">", but I never got it to work. Instead I made tab + shift= < and tab + alt = >. I used small adhesive stickers to modify the labels of the buttons when necessary.

Last edited: 7 jan 2012
    MCernvall gillar detta.