Tangentbordet (Gboard) ändrar till engelskt tangentbord då och då

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 3 apr 2024.

  1. N6290

    N6290 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 515
    Mottagna gillanden:
    1 824

    MINA ENHETER

    Jag har lagt in fyra språk i Gboard, men svenska är det primära språket som visas på tangentbordet i normalfallet (dvs svensk layout med Å, Ä, Ö). Men det går med en långtryckning på mellanslag att byta till något av de andra språken, vilket kan vara smidigt.
    Under en tid har jag märkt att den ibland byter till engelsk layout helt plötsligt, till synes utan anledning. Jag får då byta tillbaka till svenska, vilket den då brukar komma ihåg ett tag. Vet inte vad som orsakar det.

    Till saken hör att jag har telefonen inställd med engelska menyer, och de flesta apparna är därmed på engelska. Men det har aldrig varit några problem att ha tangentbord med svensk layout, så detta är något nytt fenomen. Jag minns att det kommit en funktion där appar kan ha en språkinställning som skiljer sig från telefonens egen språkinställning, vet inte om det kan vara relevant, eller om den funktionen går att stänga av. Kan den funktionen ändra tangentbordslayout?
    Någon som drabbas av liknande, eller har en gissning hur man kan slippa problemet?
     
  2. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 551
    Mottagna gillanden:
    1 102

    MINA ENHETER

    jag upplever samma, kommit på att jag ibland trycker på jordgloben bredvid mellanslag och ändrar då till engelskt tangentbord. det kanske är samma för dig
     
  3. thomasengstrom

    thomasengstrom Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja, det är samma för mig.. Jättestörigt. Uppskattar också om någon har en lösning. Jag ser att jag har svensk androidinställning men engelsk chrome, men vet inte om det brukar vara så, det är inget jag reagerar på i så fall.
     
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 487
    Mottagna gillanden:
    4 765
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Precis detsamma för mig! Ganska säker på att det är jag som av mistag nuddar jordgloben.
     
  5. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 551
    Mottagna gillanden:
    1 102

    MINA ENHETER

    jag vet att det är jag som nuddar jordgloben, händer så gott som enbart när jag skall slå ett mellanslag
     
    MultiMan gillar detta.
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    29 017
    Mottagna gillanden:
    18 454
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Går att stänga av jordglobsknappen, det har jag gjort
     
  7. N6290

    N6290 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 515
    Mottagna gillanden:
    1 824

    MINA ENHETER

    Jag tänkte skriva som svar, "vadå för jordglob, jag hänger inte med vad ni syftar på". Men rimligen har jag stängt av jordgloben nån gång och glömt att det ens funnits en sån, för jag ser ingen jordglob när jag har Gboard framme alltså. Så problemet jag upplever verkar inte bero på ett sånt feltryck iaf.
     
  8. thomasengstrom

    thomasengstrom Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag är säker på att jag inte gör det. Testade precis och tangentbordet var bytt redan då det kom fram. Min uppfattning är att det antingen tolkar det jag skriver som engelska, eller att det är någon bugg eftersom jag har både svenskt och engelskt språk. Eller en kombination av de två..
     
    Asawi gillar detta.
  9. thomasengstrom

    thomasengstrom Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Lösningen är att byta "Språket i Chrome" under Inställningar/Språk i Chrome. I alla fall löste det problemet för mig
     

    Bifogade filer:

  10. N6290

    N6290 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 515
    Mottagna gillanden:
    1 824

    MINA ENHETER

    Jag gissar att den inställningen gör så alla menyer i Chrome kommer vara på svenska, eller?

    Jag avvaktar lite med det i så fall, är ju så van vid att ha telefonen på engelska och tycker många svenska översättningar i Android låter käpprätt fel ibland hehe. Men tack för förslaget.

    Känns som detta kan vara nån bugg, som kanske åtgärdas snart, med tanke på att det funkat fint i många år att blanda språk som jag gjort.
     
  11. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    697
    Mottagna gillanden:
    439
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Ja, detta är helt klart ett nytt problem. Har råkat ut för det ganska ofta de senaste veckorna och aldrig innan. Har aldrig jordgloben för språkbyte framme.