Problem: Tangentbordet, Hemknappen, tillbakaknappen och multitask knappen har brännt fast!

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av ChristofferHTC, 31 jul 2012.

1. ChristofferHTC

ChristofferHTC Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 14 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 14 Pro
    Jag har en samsung galaxy nexus o ja smsar otroligt mycket men nu har ja märkt att hela tangentbordet och knapparna längst ner på skärmen har brännt fast i displayen så om ja inte har tangentbordet uppe syns de brun aktigt varenda bokstav och samma sak me knapparna där nere om man vänder på telefonen syns dom ganska väl.

Jag har suttit o läst runt och jag var inte den ända läste runt på andra forum och de e inte jag som ensam fått problemet borde man lämna in telefonen o va utan den länge eller ska man låta skiten vara?

E ganska missnöjd när man haft en telefon som e topp telefon på alla sätt så ska de va sånhär skit riktigt jävla dåligt!

2. Maqqan

Maqqan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Inbränningar alltså? Är väl ingen tokig idé att lämna in tycker jag. Har du provat att sätta på en blinkande video som man fick göra med plasmor förr?

My Nexus tapatalked!

3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 429
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det du kan testa är att öppna en helvit bild och se till att den täcker hela skärmen, sätt på full ljusstyrka och låt vara i typ 10-15 minuter. Det hjälpte iaf mig när jag fått en typ innbränning på min SGS2 pga statusbaren.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

4. ChristofferHTC

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 14 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 14 Pro
    Värt ett försök men de me hemknappen som brännt fast går nog inte få bort tror jag inte :P

5. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 429
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Beror på om du får bilden att verkligen täcka hela skärmen, även där hemknappen är :)

Hur som, inte säkert att det hjälper, men lycka till!

6. ChristofferHTC

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 14 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 14 Pro
    Det har försvunnit lite ja ska köra i 1 timme till eller något de borde försvinna om man går på stort ;)

7. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 429
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vad bra att det hjälpe, ja, då är det ju bara att fortsätta :)

8. ChristofferHTC

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 14 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 14 Pro
    Aarå men problemet att de tar så lång tid e nog att ja har suttit i sol så de kommer nog ta lång tid på grund av det :D

9. RoadHazard

RoadHazard Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Detta har jag också, och det lär drabba alla förr eller senare (även om alla kanske inte märker det lika mycket eller ser det lika tidigt pga annat användningsmönster - och det kan kanske variera lite mellan olika exemplar också). Det handlar dock inte om inbränning, utan snarare om motsatsen.

Pixlarna i OLED-displayer, som den i Nexusen, slits med tiden långsamt ut i takt med att de används. Vissa subpixlar (dvs vissa färger) slits snabbare än resten, vilket gör att skärmen långsamt ändrar nyans. Ingen OLED-skärm ser exakt likadan ut efter ett halvår som dagen den köptes (om den inte har använts väldigt sparsamt).

Navigationsraden på Nexusen är till största del svart, med en liten andel ljusa pixlar (själva symbolerna för Back, Home och Recent). När pixlar på en sån här display är svarta är de helt avstängda, så de flesta pixlarna i navigationsraden används alltså nästan inte överhuvudtaget. Därför slits de mycket långsammare än resten av pixlarna, och det leder till att nyansen på denna del av displayen efter ett tag ser något annorlunda ut mot resten när de väl används (t ex när man tittar på YouTube-klipp i fullskärm).

Men det är alltså inte själva nagivationssymbolerna som har "bränts in" (de har med största sannolikhet ungefär samma nyans som resten av displayen, eftersom de pixlarna används flitigt), utan snarare det svarta området runt dem som har slitits ut mindre.

Om du tittar noga ser du säkert samma fenomen vid statusraden - vid fullskärmsanvändning har detta smala område en något annorlunda nyans.

Att ditt tangentbord har åstadkommit samma effekt är dock lite mer förvånande, men som du säger SMS:ar du väldigt mycket, så det blir väl lite samma fenomen där.

Och ja, att köra en vit bild över hela skärmen länge kan mycket väl fungera, eftersom de mindre använda pixlarna då får en chans att "komma ifatt".

Last edited: 1 aug 2012
    ChristofferHTC gillar detta.
  10. ChristofferHTC

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 14 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 14 Pro
    Bra skrivet jag uppskattar att du tog dig tiden jag vet inte exakt hur lång tid de kan ta men ja tror ja måste sitta 20+ timmar med vit bild tror ja jag körde ca 4 timmar i sträck igår så