Fråga: Tangentbordet på HTC One

Diskussion i 'One M8 (2014) - Allmänt' startad av improwise, 21 maj 2014.

1. improwise

improwise Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    171

MINA ENHETER

Jag har i många år ansett att det enda tangentbordet på iphone är klart bättre än alla på android. Och då syftar jag inte främst på autocorrect och liknande utan på att det faktiskt klarar av att fatta vad man faktiskt skriver, dvs vilka knappar man faktiskt trycker på och att det hänger med. Numera har jag insett att en stor del av problemet berodde på att många androidlurar helt enkelt har uselt inputlag, men att det nu åtgärdats i de nyaste modellerna på så sätt att det är minst lika bra om inte bättre än på iphone.

Köpte rätt nyligen en Note 3, och även om det är ett klart fall framåt i detta avseende är det fortfarande fördel för iphone tycker jag, vilket jag tror till stor del beror på ergonomin nu när telefonen är snabb nog.

Vilket osökt leder till frågan, hur tycker ni HTC One M8 står sig här?

2. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 232
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    På något sätt så tycker jag iPhones tangentbord är väldigt bra på att veta vilken knapp man skulle trycka på trots dess lilla skärm. Har aldrig riktigt fått samma upplevelse på Android och One är väl inget undantag egentligen. Men alla andra funktioner gör så att det blir relativt försumbart. Med autocorrect eller möjligheten att svepa för att skriva. Sen så finns det ju så många tangentbord att välja på på Android så du kanske kan hitta något annat som passar dig bättre.

Men jag gillar HTC's. Kör med det och inget annat just nu.

3. improwise

improwise Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    171

MINA ENHETER

För mig som har ett rätt målande språk till skillnad från "telegrafsvenska" så skulle jag mkt hellre ha ett tangentbord som faktiskt gjorde precis som jag bett det göra snarare än att tänka själv. Det utesluter också till stor del Swypande som väl knappast går att använda utan autocorrection.

Med tanke på att min träffprocent är mkt högre på en 4" skärm på en iPhone än de klart större på Android så skulle jag inte tro att det är typ min syn, motorik och liknande som är den begränsande faktorn utan det bör vara en kombination av funktionalitet och ergonomi (nu när input lag inte längre verkar vara en faktor). Note 3s design är väl både hit and miss, mkt små kanter gör att man kan få en mkt större skärm jämfört med t.ex. iPhone och HTC One utan att telefonen blir mkt större men samtidigt försämrar det så klart ergonomin vid t.ex. tangentbordsskrivande (i mitt fall i synnerhet knapparna närmast kanterna). Min tanke är att det borde kunna vara klart bättre på HTC One M8 som har mer att hålla i så att säga. Har så klart testat det i butik men det är inget man direkt märker omedelbart.

(Kanske borde påpeka att jag är väl medveten om att ergonomi/funktioner till stor del är subjektivt, det som inte funkar för mig kanske är jättebra för nån annan)

Last edited: 21 maj 2014