Fråga: Tangentbords Docka

Diskussion i 'ASUS' startad av Navve, 22 feb 2012.

1. Navve

Navve Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej, Jag undrar om någon av er vet vart man kan få tag i en Nordisk Tangentbords Docka.

Köpte av misstag bara plattan och nu vill jag ha en dockningsstation med.
    Mvh Navve

2. Navve

Navve Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hittade en sida, kollar man på när dom ska få in dockningsstation så står det Söndag 25 Mars vilket är ganska långt framöver..
    Expansys.se

3. Andreas527

Andreas527 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    170

MINA ENHETER

Något som skulle kunna vara en lösning är om man kunde byta ut själva tangenterna på ett china eller USA docka mot svenska layout.

Till laptop's så kan man ju köpa bara själva tangenterna och byta ut till tex ett med belysning eller bara byta ut det gamla mot ett nytt. Men att man skulle kunna hitta bara själva tangent satsen till Prime är nog att hoppas på för mycket.

Har själv beställt en dockan från Taiwan. Hade först tänkt köpa från USA så man lipper china tecken och det är bara åäö som saknas. Men det skulle bli alltför dyrt då man åker på moms + att att de verkar vara värda sin vikt i guld..

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk

Navve gillar detta.
  4. skallaren

skallaren Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Kikade lite på dem där keyboardsen och man såg på bilderna den internationella versionen utan åäö-knappar. Så jag drog iväg ett mail till expansys och fråga hur det ligger till med den saken, uppdaterar efter jag fått svar! :)

5. skallaren

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Fick svar och det var som jag trodde, dockorna är importerade så dem kommer utan åäö-tangenter och svensk layout...

Navve gillar detta.
  6. Andreas527

Mottagna gillanden:
    170

MINA ENHETER

Köpte min Prime utan docka. Men blev med tiden sugen på att testa och se hur det är att köra Prime med tangetbord. Problemet är att de inte säljs tangentbord med svensk layout så blev till att importera ett från antingen USA eller Taiwan. Blev så att jag köpte från Taiwan då de blir betydligt billigare än att köpa från USA och kina tecknen var så pass små så de stör ej.

Att Å Ä Ö inte finns med på knapparna är inget jag stör mig på då man är rätt inkörd på vart de sitter. Det som blev lite små drygt var att hitta rätt bland special tecken då placeringen skiljer sig mellan ett svenskt och ett från USA,Taiwan.

Så letade rätt på "keyboard stickers" som man kan klistra på tangenterna så man får rätt tecken på rätt tangent. Hittade en säljare på Ebay som hade lite olika uppsättningar som jag köpte av. Kostade 35:- inkl frakt och de fanns i brevlådan efter 7 dagar.

De är lätta att få på plats och lämnar inga rester om man tar bort de. Prövade lite olika placeringar men slutade med att jag sätter de lite mer mot vänster så att de döljer original symbolerna. Själva känslan på de tangenterna som fått sig en sticker är rätt lik de utan. Det som var synd är att de är lite smalare än själva tangenten. Hade de haft exakt samma storlek så hade jag kört med stickers på alla tangenter.

Ebay
    http://www.ebay.com/itm/23050652107...NX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649#ht_4268wt_900

7. skallaren

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Andreas, hur mycket fick du betala för ditt tangentbord? Känns som att din lösning är lite av ett sista alternativ om man inte tillslut kommer kunna köpa dockan löst i Sverige.

Hur fungerar tangentbordet för bruk med de svenska tecknen? Ser ju inte ut som du har knappen brevid z till vänster, hur skriver du <,>,|-tecknen? Måste du skriva dem på det virtuella tangentbordet?

8. Andreas527

Mottagna gillanden:
    170

MINA ENHETER

landade på ganska exakt 1050:-

Trodde att det bara var ÅÄÖ som var skillnaden mellan ett svenskt och ett USA eller Taiwan. Men märkte rätt snabbt att special tecknen sitter på lite olika ställen.

När man ansluter dockan så får man välja indatametod. Tar jag då Asus Svenska så fungerar tangentbordet som en svensk docka och alla tecken,bokstäver har den placering de borde ha trots att de fysiska knapparna visar något annat. Var mest därför jag köpte klister lappar då man blev förvirrad av att tangenten inte stämmer med vad som skrivs.

För att skriva <,> ,| trycker jag ctrl+shift för att växla indatametod till Asus Engelska och då stämmer alla tecken med hur de är placerade på de fysiska tangenterna. Jag använder då knapparna till höger om M <,> för och knappen ovanför Enter till |.

Använder inte själv "skumma" tecken så ofta men växlar ibland över till Engelska. Och då man har snabbknapparna ctrl+shift så går det på en grisblink.

Såhär ser layouten ut före jag klistrat dit lapparna och med indatametod satt till Engelska så matchar det fysiska det virtuella.

Last edited: 8 mar 2012
  9. skallaren

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Låter ju faktiskt ganska vettigt, men samtidigt är jag själv lite naiv och hoppas att Asus faktiskt släpper dockan med svenska tecken så man kan utnyttja sin Prime fullt ut.

Kanske är bäst att maila Asus Sverige och fråga.

10. skallaren

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Beställde precis ett tangentbord från Taiwan, väntar med spänning. :)

11. Boegas

Boegas Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    sAMSUNG s25

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    sAMSUNG s25
    Vart beställde du?

12. skallaren

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

13. Andreas527

Mottagna gillanden:
    170

MINA ENHETER

Så du kunde inte låta bli :)

Tycker det fungerar ritkgt bra. Bara synd att klistermärkena inte har samma bredd.

Har en uppsättning klistermärken som har gula tecken som visst ska fungera bra i mörker som jag inte ska använda. Om det är någon som vill ha de så skicka ett PM med adress så skickar jag de som brev.
    http://www.ebay.com/itm/110618394517?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Sent from my Transformer Prime TF201

Last edited: 14 mar 2012
  14. skallaren

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Frågade Asus Sverige på deras Facebook sida hur det skulle bli med den gråa varianten och att köpa tangentbordsdocka separat. Fick ett väldigt tveksamt svar om att dem hade svårt att få ut den vanliga champagne färgade tabletten på marknaden, så det var tveksamt om dem ens skulle börja sälja den gråa.

Så jag bestämde mig för att slå till. :)