Tankar och frågor inför köp av X5

Diskussion i 'Ideos X5' startad av Simcon, 2 maj 2011.

1. Simcon

Simcon Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ny medlem, läst en del sedan tidigare, men det här är första posten :). Funderar nu på att köpa en x5a, men det är några saker jag funderar på.

Hur är ljudkvalitén? (Som jämförelse har jag för närvarande en iaudio7 spelare med klipsch s4 lurar. Mesta musiken är i mp3 320 kbit/s, men med det sagt är jag ändå inte jätte kräsen… men det måste ändå låta bra och gå att lyssna på...). Så vore bra om jag kunde gå över till att använda telefonen istället, men är inte en dealbreaker.

Kommer det fungera att använda mina nuvarande hörlurar till telefonen, hur löser jag detta? (Bluetooth-headset med möjlighet att koppla in mina nuvarande 3,5mm lurar? Vilken i så fall?)

Hur är telefonens 3,5mm hörlursutgång?

Med microSD kort, hur stor skillnad kommer jag uppleva om jag har ett, i klass 2, klass 6, eller i klass 10? (Är det där som det kommer bli en flaskhals, eller märker jag inte någon skillnad mellan de olika?)

Läste lite om problem/skillnader mellan olika operatörer, är det något jag bör oroa mig för? (Blir förmodligen ”Telia mobil max 25, surf” till telefonen.)

Något annat jag bör tänka på? (Är ny till Android, så hjälp mig gärna på vägen).

Tack på förhand.

Last edited: 2 maj 2011
  2. Simcon

Simcon Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hehe, inte någon som känner för att skriva något angående det :P?
    (*Bump*)

3. sentiment

sentiment Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Kan försöka svara på dina frågor efter några dagars användande av denna telefon..

Enligt mig är ljudkvaliten hyffsat bra, det går absolut att lyssna utan att få tankarna "dåligt ljud"... Jag har inte riktigt något att jämföra med, men om du använder bra hörlurar så kommer det låta bra och det kommer förhoppningsvis kunna ersätta din iaduio7-spelare.

Det kommer fungera bra att använda dina hörlurar då telefonen har 3,5mm uttag, det fungerar även bra att använda BT-headset, vilket jag själv använder.

Jag har ingen aning om de olika klasserna på microSD kort, men alla microSD kort borde fungera, jag vet själv inte vilken klass jag använder.. tror inte det är något man behöver tänka på alls gällande det.

Själv använder jag Comviq Kompis Abonnemang + Surf vilket fungerar bra, jag har inga problem med nätverket..

Telefonen är enligt mig väldigt prisvärd, med tanke på prestandan, stora skärmen, android 2.2 osv..
    Det negativa som du säkert läst om är wifi som verkar strula, men ett flertal appar som kan låsa wifi-uppkopplingen löser det problemet, De medföljande hörlurarna är dåliga och har låg maxvolym så använd andra... Inte så mkt mer att säga förutom KÖP :)

Simcon gillar detta.
  4. Simcon

Simcon Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ah, tack för svaret. Lutar mot ett köp i nästa vecka, så får jag se vad jag tycker då.

5. sebgus

sebgus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Köpte en X5:a i veckan (fick den i torsdags) så jag har inte hunnit leka igenom alla funktioner och finesser, men ska delge min upplevelse hittills.

Ljudkvalitén är helt okej. Inget mindblowing och inget fruktansvärt, utan ligger i mitten. Ljudet är lite platt imo, men det går säkert att lösas med någon equalizer-app (om det inte finns inbyggt i android, vet ej). Däremot blev jag positivt överraskad av högtalaren i telefonen. Väldigt bra bas och skönt tryck i den. Gick iofs från en touch diamond som är helt vidrig :)

Dina hörlurar kommer att fungera i denna, så inga problem där inte.

Jag köpte ett klass 4 kort, mest för att det endast skiljde 30 kr mellan klass 2 och 4. I dagsläget är klass 6 och uppåt bara slöseri med pengar, så inget att satsa på. De rekommenderar att man ska minst ha klass 4 för att spela in HD (vilket telefonen kan), men förmodligen inte något som kommer att bli en flaskhals annars. Ta 4an om det skiljer väldigt lite i pris mellan den och 2an :)

Jag har Tele2 Surf Student, inga problem.

Om du är student så rekommenderar jag verkligen Tele2 Surf Student (59kr/mån, 1Gb/mån, 3000sms/mån, 12mån bindn. tid) eller Tele2 Smart Student (99kr/mån, 1Gb/mån, 1000sms/mån, 0kr/min till alla nät, 12mån bindn. tid).

Plus:
    + Prisvärd
    + Bra prestanda, spelen flyter på, inget laggar
    + Stor, fin och responsiv skärm
    + Bra högtalare (om man nu prioriterar det)
    + Byggkvalite

Neutralt:
    Kameran är helt ok
    Samtalskvaliteten är helt ok

Minus:
    - Batteritiden. Ibland drar det lite mycket batteri. :(

Sammanfattat kommer du förmodligen inte bli missnöjd med luren, det blev icke jag iaf :)

Simcon gillar detta.
  6. Simcon

Simcon Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Så med något annat program för ljuduppspelning (med eq.) så borde det kunna att få rätt hyfsat ljud.

Så borde inte bli något direkt problem vad jag än väljer, det är bra :).

Efter kort jämförelse så ser det ut att bli i princip samma kostnad antingen med Telias "Max 25 med Mobilsurf" eller Tele2s "Smart Student". (Beroende på hur mycket jag sms:ar vs ringer).

Men ska kolla mer noggrant på det, hade inte sett Tele2s motsvarighet :P, tackar :).

Låter bra, får se vad jag tycker om batteritiden när jag väl köpt den, men vad jag hittills läst mig till borde man kunna få den till att bli hyfsad. För dess pris tror jag inte att man får något bättre.

7. sebgus

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Här finns en app, kräver dock gingerbread :/. Känns som det borde finnas någon annan, men hittar ej!
    https://market.android.com/details?id=com.smartandroidapps.equalizer

Ja, det finns lite knep. Då jag inte laddar ner stora bilder eller appar så ofta så har jag ställt in att endast köra på 2G/GSM. Räcker för att tanka ner och ladda upp text. Ladda upp bilder och sånt kan man göra när man har wifi :).

8. sentiment

sentiment Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

I android-spelaren som följer med så finns equalizer, dock endast med förinställda val..
    Sedan finns ett säkert en hel del andra musikspelare med equalizer som man själv kan justera hur man vill, ett exempel som jag själv testat är PowerAMP som för övrigt är en väldigt bra spelare..

Batteritiden är helt klart godkänd enligt mig, laddar i princip varannan dag och då använder jag mobilen en hel del, utöver samtal och sms så surfar jag via wifi ~3 timmar/dag och musik ~2h/dag..
    Spel, 3g och gps drar mest batteri har jag märkt.

Last edited: 9 maj 2011
  9. o0o0o0o0

o0o0o0o0 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

är det någon som har varit om att den har blivit överhättad någon gång?

10. sebgus

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Hur menar du överhetta? Som i att den stänger av sig?

11. WX5

WX5 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Fick min X5 igår och det jag har hunnit med är jag supernöjd med. Laddade batteriet i natt och idag har jag laddat hem en massa appar och ungarna har spelat massor med den och det har inte gått så mycket batteri som jag trodde att det skulle göra.

Det enda jag är missnöjd med (än så länge) är att jag inte hittar där man kan välja hur många startskärmar man kan ha. Fyller inte alla så det är onödigt att ha så många tycker jag.

12. o0o0o0o0

o0o0o0o0 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

köppte min i går på teknikmagasinet för 2300kr och är riktigt nöjd

+spelen laggar inte alls
    +bateritiden är helt OK
    +GPS visar mycket bra
    +ficklampa
    +stor skärm

- buggar i wifi
    - touchknappar
    - usbladdare längst ner

några spel jag rekomenderar på X5
    Angry birds - kasta fåglar
    cordy - liknar spelet little big planet på ps3
    pocket legends - mmo
    tank hero - spel
    fruit slice - spel

program jag rekomenderar
    Launcher pro - launcher för att ändra startskärmarna
    LED light - ficklampa som widget på startskärmen
    my tracks - gps navigation
    neocore - testar grafikprestandan
    Blade wifi fix - fixar problemet med wifi :)