Tappad 3G-täckning

Diskussion i 'Hero' startad av Json_81, 1 sept 2009.

  1. Json_81

    Json_81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag fick min hero för en vecka sedan och har märkt att i Göteborg tappar den 3G-täckningen lite då och då. Såg att det fanns en tråd om tappad täckning, men min tappar inte helt, bara 3G och går över på GPRS.
    Går jag in och söker nät har den gått över på IQ (tele2), jag kan då ändra till Sweden3G och sedan funkar det igen. Detta verkar bara hända i Göteborg, hemma har det aldrig hänt.
    Misstänker att det är Tele2's fel, för det hände även med min gamla ericsson.

    Någon som varit med om liknande och har en bättre lösning än att gå in och söka nät varje gång det händer?
     
  2. Json_81

    Json_81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Har mailat tele2, ska se om de erkänner något problem med nätet (sim-kort? men det är ju bara 1 år gammalt).
    Annars ska jag testa med något kontantkort så jag kan utesluta problem med telefonen.
     
  3. Json_81

    Json_81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Fick svar från Tele2 nu, de tror att det beror på att GSM-täckningen är starkare och att telefonen därför väljer det nätet. De förslog att man ska ställa in den på att föredra 3G, men jag kan inte hitta någon sådan inställning. Någon som vet?
     
  4. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Det är den inställningen den faktiskt har, dvs har du ställt in att den inte ska köra "use only 2G" så ska den köra på prefer 3G.
    Jag har också råkat ut för liknande problematik, men det har blivit bättre sedan jag bytt rom, antar att det är något aggressivare hantering av radio-delen i telefonen.