Tappade mobilen i snön idag

Diskussion i 'Desire HD' startad av Droid_276, 30 dec 2011.

1. Droid_276

Droid_276 Guest

Var ute och gick på en sjö, fin vy tyckte jag och tog upp mobilen för att ta ett kort. Lyckades tappa mobilen rakt i snön.

Det kom snö i både hörlursutttaget och uttaget för laddning. Även skärm och baksida blev blöt. Tog genast upp den och torkade bort allt vatten/snö. Borde jag vara orolig?

Har tagit bort luckan för minneskort och SIM men kan inte se några utlösta fuktindikatorer, har även tagit bort batteriet och kollat där, inget där heller. Fuktindikatorerna är väl synliga?

2. Cobraz

Cobraz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Mjo, har för mig att det sitter någon liten blå lapp eller liknande, som sedan ändrar färg till rosa eller nått ifall dom utsätts för fukt.

Osäker på färgerna och om de fortfarande kör med det, men vet att dom hade sånt förr.

3. swampmonkey

swampmonkey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

eeh, så länge du inte tänkt få något annat fel på telefonen borde det vara någorlunda lugnt.

förra veckan tog min telefon ett bad i toaletten, hade som tur var inte hunnit påbörja nersmutsningen i, utan det var påväg in när man råkade fastna i hörlurssladden. stod en stund och tittade på luftbubblorna och funderade på om den skulle åka ner om man spolade.

plockade i vilket fall upp den, den levde fortfarande, ryckte ur batteriet, tog tryckluft och blåste ur i batterilucka och simkortsluckan, pressades ur en hel del vatten kring skärmkanten.

in i ugnen i en kvart på 60grader, i med batteriet igen och skickade igång den, Jag har inte haft några som helst problem.

(min Legend spenderade natten i botten av tältet, en del öl, och en massa regnvatten, när jag väl hittade den på morgonen startade den skärmen direkt, öppnade batteriluckan och skakade ur vattnet. där hade jag inte tillgång till en ugn, och hade någon spontanomstart om dagen i en vecka, därefter fungerade den perfekt)

4. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    742
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    ett vanligt scenario vid fuktskador är att telefonen fungerar perfekt efter att man torkat den. Den kan fungera så i ett halvår eller mer innan oxiderade ledningsbanor eller komponenter lägger av. Många vittnar också om att det minsann bara är att torka den så är allt frid och fröjd men många kan intyga motsatsen, att den dör direkt.

Kapillärkraften är en kraft att räkna med. Den kan dra in vatten långt in i de flerskiktade kretskorten och väl där oxidera så att skikten separerar.

Angående fuktindikatorerna så har batteriet en (en vit fyrkantig) och om jag ser rätt så sitter det två under batteriluckan. En längst upp och en längst ner, båda under varsin skruv. Det finns förmodligen fler inuti telefonen

SonyEricssons indikatorer blir rosa, vilken färg HTC:s blir har jag ingen aning om.

Droid_276 gillar detta.
  5. Droid_276

Droid_276 Guest

Tack för ett mycket bra svar!

Än fungerar allt som det ska och inga fuktindikatorer har lösts ut. Ska vara rosa på Desire HD också när de utlösts.

Är väl bara vänta och se. Kanske dyker det upp några problem i framtiden kanske inte.

6. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo.... lycka till med Anovo om det blir trubbel, min dotter hade en minimal fuktskada när några droppar trängt in i ladduttaget på en lur....:P

ANOVO Nordic

Nu löstes det ändå efter x samtal med Tre och att ärendet flyttades till chefsnivå från slutkundssupporten.

7. Avarell_Dalton

Mottagna gillanden:
    742
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Det finns en ganska god anledning till att fuktskadad elektronik ses som spetälsk och den berörde jag längre upp här i tråden. Det kan ta tid innan fuktskadan ger sig till känna och rent teoretiskt kan fuktskadan "blomma ut" ochge samma felsymptom som en skada på en fuktfri komponent nån annanstans i telefonen. Du tycker ju självklart att det är samma fel och begär garanti och när man då konstaterat att det denna gång beror på fukt så har kunden svårt att förstå att det minsann visst är den halvårsgamla vattenskadan.

Därför lagar man inte, oavsett anledningen för man vet att risken är stor att fel kommer att uppstå på apparaten.

Vad gäller Anovo så anser jag att det borde upphöra att existera, så många vittnar, även jag, om oskäligt långa servicetider och svårighet till dialog (utom via betalnummer).

Har man som jag köpt telefonen via Telenor skickas den inte till Anovo vid service enligt Telenors kundtjänst, de har en egen serviceverkstad i Malmö om jag minns rätt. Om det är bättre vet jag inte men det kan väl knappast vara sämre.

Jag jobbar över huvud taget inte med elektronik idag men jag har egen erfarenhet av professionell service av bilstereoutrustning och liknande samt har sett ett otal mobiltelefoner isärskruvade då företaget jag jobbade på hade auktoriserad service av Nokia och Ericsson. Jag skriver detta eftersom jag fick rejält med skit i en annan tråd när jag ifrågasatte ett företag inom den branschen. Jag har alltså ingen dold agenda gällande Anovo eller något annat företag.

Gott nytt år!

8. Avarell_Dalton

Mottagna gillanden:
    742
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Kul att kunna ge tillbaks till forum som detta. Jag har själv haft mycket nytta av allsköns forum och dess medlemmar. Nästan bättre support här än hos tillverkarna

Har inga synliga fuktindikatorer lösts ut tror jag inte de gör det heller, förutsatt att det inte finns vatten nånstans som kan sprida sig till dessa. Frågan är om det vita under skruvvarna är indikatorer på fukt eller om de visar att skruvarna avlägsnats. Den på batteriet är dock garanterat en fuktindikator. Vore det den enda vore det ju enkelt att byta batteri alternativt inte skicka med det alls vid service.

9. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Njau.... jag är inte riktigt med på att alla är så förbannade på Anovo....de gör bara vad de blivit beordrade att göra.

I fallet med min dotters lur så var det en order från Sony-Ericsson att inte befatta sig med fuktskadade lurar. (under inga omständigheter)

Om man sedan kollade Anovos foton (de fotar alla lurar) så erkände Sony-Ericssons support att det är orimligt att hävda en fuktskada vilket även chefen på Tre köpte.

Så man måste vara "jobbig" och ifrågasätta beskeden man får !!

10. Avarell_Dalton

Mottagna gillanden:
    742
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    jag gratulerar dig till din kontakt med anovo men jag tror inte den är representativ fast det är ju inte relevant för frågeställaren. Fotona tror jag inte heller att kunder tror på i många fall, de identifierar inte telefonerna och folk är konspiratoriska och misstänksamma

Anovo får ersättning för reparerade telefoner, inte avvisade fuktskadade men folk ser inte kopplingen. Företag vill tjäna pengar, inte jävlas med folk

Last edited: 31 dec 2011