Problem: Tappar datatrafik, Roaming

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av heeke, 13 maj 2013.

1. heeke

heeke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Har på senaste tiden fått problem med att telefonen tappar datatrafik.
    Jag får gråa staplar med ett R och notifieras att jag har tappat datatrafik pga Roaming eller vad det nu står exakt.
    Detta kan hända flera gånger per dag och andra med samma operatör, Telenor, har inte samma problem på samma plats och tidpunkt.
    Jag har börjat lura på om mina problem startade efter att jag flashade stock 4.2.2 Yakju.
    Innan dess körde jag stock 4.2.1 Takju.
    Om det nu stämmer att det är där problemen dök upp, kan jag då testa med att flasha radion från 4.2.1 istället för att köra med XXLJ1 som jag har nu?
    Flasha radion kan man väl göra utan att man tappar all data på luran va?

2. heeke

heeke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Nu tror jag jag är det hela på spåret.

Det är när telefonen går över till det nät som identifierar sig som "SWEDEN" som den tycker att jag lämnat mitt hemma nät och således inte accepterar datatrafik om jag inte aktiverar "data vid roaming".
    Gör jag det så fungerar datatrafiken.

Tvingar jag telefonen till det nät som identifierar sig som "24024" så har jag inte längre roaming, men här hemma får jag bara Edge och telefonen väljer snabbt tillbaka till "SWEDEN" nätet.

Frågan blir då istället; Är den enda lösning att ha "Data vid roaming" aktiverat?
    Visst det funkar, men just att inte ha data aktiverat för roaming är ju en trevlig spärr/säkerhet när man tex åker utomlands.

Har Basbandet/Radion någon inverkan på vilka nätverk som identifieras som hemma nät?

Jag kan som sagt inte minnas att jag har haft de här problemen tidigare.

3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Mottagna gillanden:
    20.417
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det låter som om något har gått väldigt galet till. SWEDEN är nämligen Telenors 3G nät. 24024 är Telenor och Tele2s gemensamma 2G nät. Iomed att det verkar vara så att du inte har haft detta problem tidigare skulle jag ringa till Telenor och be dem 1. Kolla på ditt konto så allt står rätt till. 2. Be dem skicka ut ett nytt sim-kort. 3. Testa ett simkort från en annan operatör, detta för att se om mobilen beter sig lika konstigt med någon annan operatör, om ja, så vet man att det inte är operatören det är fel på utan mobilen.

heeke gillar detta.
  4. heeke

heeke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Tack för informationen.
    Ser idag att jag är ansluten till "SWEDEN" som jag ska utan roaming.
    Men igår kväll var det just så som jag beskrev.
    Att luren inte ville vara ansluten till "24024" var ju inte så konstigt om det bara är ett 2G-nät.
    Jag ska helt klart ringa supporten igen.
    Förra gången så bad dom ju mig bara göra det vanliga, starta om. Rätt "lustigt" att ett företag som sålt både hårdvara och tjänst ber kunden utföra felsökning.
    Det måste ju finnas loggar hos operatören om var när och hur jag tappat uppkopplingen.

5. kricket

kricket Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag drabbades av samma sak på två platser i helgen, först ett antal mil längs E4:an strax söder om Jönköping, sedan igen när vi precis passerat Katrineholm, detta upprepade sig på söndagen när vi körde söderut igen. Det kändes som att det var problem med viss master. Jag har också en galaxy Nexus och har mitt abonnemang hos Telenor. Får nog också kontakta dem...

Sent from my Nexus 10 using Tapatalk HD

6. jnsson

Mottagna gillanden:
    20.417
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Det är visst konstigt att den inte vill ansluta sig till din operatörs 2G nät, det ska gå utan några som helt problem

Jag kan få upp roaming när jag är på ett visst ställe men då är det för att min operatör inte har någon täckning där, så den ansluter sig till Telias nät men det brukar bara vara i några sekunder innan den hittar min operatör igen.

7. supermario

supermario Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har samma problem. Bor i västerås men jobbar i eskilstuna. Varje dag när jag kommer fram till jobbet så har jag ingen 3g täckning och det verkar som att täckningen försvinner precis när jag åker över bron som avgränsar västmanland från sörmland. Brukar gå över efter ca 30-60 min.

Hade aldrig problemet innan luren uppdaterades till 4.2.1

8. tekken

tekken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    249
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Har tele2 och detta problem har uppstått för mig också nu. Bara edge och roaming som är aktiverat. endast 2g trots att 3g är enablat.

Testat starta om luren 3-4 gånger och grejer men inget händer. Aktiverat en massa olika, flight mode, wifi, allt möjligt.

Helt plötsligt nu när jag googlat efter massa lösningar på laptopen så tar jag upp telefonen och har HDPA och går över till 3G.

Så jävla knasigt problem...

9. jnsson

Mottagna gillanden:
    20.417
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Konstigt, jag har bara det problemet på ett visst ställe där jag har sjukt dåligt 2G och 3G täckning, så en undran, har ni dålig täckning när ni får roaming?

10. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Mottagna gillanden:
    8.403
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ibland kan detta uppstå när man ansluter till ett nät som delas med en annan operatör p.g.a. telefonen tror att den ansluter till en annan operatör. Oftast beror detta på något i systemet som operatörerna kan rätta till ganska snabbt, alternativt genom att skicka ut ett nytt simkort.

Det är sällan det beror på telefonen - men självklart händer det också.

Sent from my iPad using Tapatalk HD