Tappar GPS signal i Copilot

Diskussion i 'Hero' startad av mrhedstrom, 22 apr 2010.

1. mrhedstrom

mrhedstrom Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har, som rubriken säger, problem med GPS signalen när jag använder copilot. Den tappar positionen och får inte tillbaks den utan att jag startar om copilot. Självklart händer det när man behöver den som mest.
    Men som av en händelse testade jag här om dan, när den slutade fungera gång på gång, att ta ut den ur billaddaren och då slutade den att krångla.
    Så egentligen är det inte längre ett problem säger du. FEL, copilot suger skiten ur min stackars hjälte så att köra utan laddare går inte om jag vill hitta hela vägen hem en fredagskväll och dessutom skicka några fyllesms väl hemma.
    Är det något fel på min laddare? Eller kan det vara något annat? Jag har en liten 1000 mA cigg till USB laddare och använder en gammal USB kabel från den. USB kabeln är ganska tunn och utan sånt där störningsfilter som vissa har. Kan det vara den?
    Min lilla hjälte är ej rootad och har alla original FW som den kom med för ca 2 månader sen.
    Tacksam för idéer.

2. w4kk0

w4kk0 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    1. att körs full är både dumt och olagligt..
    2.köp en ny kabel och testa med?
    3. har du samma problem om den är kopplad till en dator?

3. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Detta händer mig också ibland, dock sällan. Jag har gjort några 100-mils resor till norrland & då har den tappat kontakten några gånger, typ ett par ggr på 11 timmar. Däremot så är det inget problem för mig när jag kör normala sträckor i mina hemtrakter, då har det aldrig hänt.

Har aldrig funderat på om det har att göra med att jag har laddningen på eller ej, det har jag alltid vid GPS...

4. mrhedstrom

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaren.

Det håller jag fullständigt med om! Men jag kör sällan när jag är kartläsare ;) Och min designated driver hittar inte så bra. Men det går ju inte mycket bättre om jag då ska lägga mig i, så det är där min lilla hjälte kommer in i bilden.

Jag hade tänkt att testa med en ny kabel. Frågan är bara om jag ska testa en med ett sånt där störningsfilter. Jag vet inte vad störningsfiltrer gör. Är det mot signalstörningar eller mot strömpeakar?

Jag har inte haft möjlighet att testa med en dator. Datorn är inomhus och där får jag ingen bra GPS signal ändå.

Last edited: 23 apr 2010
  5. Gustav_H78

Gustav_H78 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan inte tänka mig att det är laddkabeln. Har samma problem själv, rätt ofta tyvärr. Ibland tar det en evighet innan den ens hittar signal, och emellanåt tappar den signalen när den väl är hittad. Själv gissar jag att ROM 1.5 är en del av eländet. Har någon med rootad 2.1 samma problem?

6. joejjeman

joejjeman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    HTC U11 128gb

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    HTC U11 128gb
    ROM:
    Orginal
    jag kör med rootad 2.1

det händer den tappar signal o har då ett helvete att hitta igen..ofta via omstart .. men jag kör bara med den när det vankas fartkameror ;)

7. mrhedstrom

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan det vara något helt annat då? Andra applikationer som hamnar i konflikt eller WiFi/BT/mobilt internet som stör GPS elektroniken eller nåt sånt?

8. SEALen

SEALen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Initialta tappet av signal kan bero på störning från tändsystemet i bilen. Men sen att du inte får tillbaka signalen utan omstart verkar ju bero på nå mjuvaru problem. Har inte rootat telefonen så jag har inte provat köra med copilot.

9. LeWaN

LeWaN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 2 Porsche Design
    Skönt å höra att det verkar vara ett vanligt problem. :)

10. ExCeed

ExCeed Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 5
    ROM:
    org
    Platta:
    Samsung Galaxy S10.5
    ROM:
    Stock (root)
    Jag hade inga problem med copilot när jag körde 1.5, men efter jag installerade 2.1 rommar har jag fått problemet!

11. Ontrose

Ontrose Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Någon som hittat någon förklaring till detta irriterande problem?? Händer väldigt ofta nu för tiden och är riktigt störande.
    Både navigon och copilot "tappar" gps signal och vid omstart så fungerar det igen, kan det vara minnes problem? dvs att programmet kräver mer än vad telefonen kan leverera?

12. mrhedstrom

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har inte hittat någon förklaring än, men jag har märkt hur man minimerar problemet. När det väl börjar hända så händer det gång på gång om man bara startar om programmet. Men om jag startar om telefonen så brukar det sluta krångla. Så det kanske är som du säger att det har med minne att göra. Finns det något sätt att se hur mkt minne som används så att man kan kolla det när den stannar? Kan det vara någon annan app som har minneslekage eller nåt liknande?

Det är inte bara CoPilot. Jag har även testat med Sygic och det är samma problem. Men google maps och my tracks har inte problemet. Ibland när jag kör My Tracks så tappar den signalen ett tag, men då kommer den tillbaks, så det är nog inte samma problem.

13. Kardanmannen

Kardanmannen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Android Beta Program 7.0
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10
    Min hero tappar oxå signalen emellanåt. jag kör inte med någon laddare. rootad och customROM

14. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har inte haft några problem med GPSen i min Hero på länge, men häromdan flippade den ur helt. Det började med att CoPilot hela tiden tyckte att jag vara "nära" vägen jag körde på (det blev en röd prick istället för pilen). Sen växlade min hastighet (enligt CoPilot) mellan "< 8 km/h" och 140-170 km/h (på 70-väg! :-) ). Jag var på väg hem från Rimbo och detta hände ungefär halvvägs, jag återfick inte fix på hela vägen hem. (Jag provade dessutom att dra igång GPS test, den visade bara 3-4 satelliter synliga.)

Sen idag när jag skulle flyga till Tyskland så hade jag lite tid vid Arlanda och skulle plocka en geocache där, så jag drog igång c:geo. När jag står där (utomhus) och har valt "Follow me" i c:geo så tycker den helt plötsligt att jag är hemma i Väsby igen (den hade nyss visat mig på rätt plats vid Arlanda), dessutom skuttar pricken iväg med ungefär 500 meters kliv söderut längs järnvägen...

Jag TROR dock att det i mitt fall kan beror på vädret (regnmoln och åska).

Här nere i Munchen fick jag nämligen en schysst fix redan efter nån minut.

15. hegu

hegu Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag har också detta problem.
    Har märkt att telefonen varit väldigt varm längst upp när det hänt. Fler som märkt det?

16. Ontrose

Ontrose Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jo har också funderat i de banorna så jag testade att dra ner ljusstyrkan på skärmen och upplevde att det fungerade bättre kanske tillfällighet men hade "bara" en låsning på 3,5 timmars körning.