Problem: Tappar internetanslutning

Diskussion i 'Allmänt' startad av Arn83, 12 aug 2024.

1. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Har Telia fiber 100mbit med routern Sagemcom F@st 5370e

Har även en Netgear extender då signalen annars blir ganska svag i trädgården

Händer mig ganska ofta på olika ställen i bostaden när jag tar upp min mobil och ska ut på internet så att det kan ta upp till 10-20 sekunder innan jag får uppkoppling. Vet inte om det kan bero på att mobilen byter från 2,4 till 5 GHz och vice versa eller om det kan vara extendern som ställer till problem? Felet har funnits länge och routern uppdaterades till senaste mjukvaran för två månader sedan men det verkar inte lösa problemet.

Felet kommer förstås inte alltid men några gånger per dag händer det

Vad tror ni är troligaste fel?

2. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Extenders brukar vara rent skräp, på flera sätt. Koppla ur den och testa först och främst. Jag hade en Netgear-extender för ca 5 år sedan, gav alla möjliga problem inklusive problem med VoWiFi.

Behöver du bättre räckvidd är det en AP som gäller, eller ett meshnätverk vid större behov.

katho och Arn83 gillar detta.
  3. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Tack för tips. Jag har provat stänga av den flera gånger men slutar ofta med att jag sätter på den igen eftersom täckningen och signalstyrkan blir alldeles för dålig. Ska jag googla på AP och mesh för att hitta bättre alternativ? Har ni tips på några produkter som ger bra resultat till rimlig peng?

4. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

För en rimlig peng - TP-Link Deco M4

katho gillar detta.
  5. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Testade att stänga av extendern och felet kom tillbaka bara några minuter senare. Testade sedan om start av routern och nu får jag utvärdera det hela närmaste dygnet tänkte jag.

Skulle felet återvända vad anser ni i så fall är nästa steg?

Kollade upp TP link som rekommenderade ovan, om man nu skulle gå vidare med en sådan är det bäst att köpa största paketet med tre enheter om man bor i villa för att få god täckning i trädgården mm?

6. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 335

MINA ENHETER

Ja det är att rekommendera.

7. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Fungerar nästan ännu sämre nu med extendern avstängd. Antar att jag behöver ringa Telias support imorgon. Men ser inte riktigt vad supporten skulle kunna bidra med förutom att skicka ut en ny router förhoppningsvis av annan modell? Vill ju helst inte stänga av 5G bandet eller band styrningen och inte heller säkert att det skulle lösa problemet?

En liten fundering bara, det bör väl inte vara så att placeringen av min router orsakar alla problem? Den står nära en vägg men planlösningen är ganska öppen och det är stora fria ytor 50 cm till vänster om routern

Bifogade filer:

8. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Kollade med Telias support som testade fabriksåterställning av routern. Återstår att se om detta löser problemet annars var nästa steg att det kunde tänka sig skicka ut en ny router av annan modell. Är det någon som har koll på Telias router modeller och hur pass mycket bättre dessa är jämfört med Sagecom fast?

9. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    I princip så brukar nätleverantörernas routers vara sämre än de man köper på marknaden, jag skulle tro att majoriteten av användarna här i swedroid som har wifinät inte använder sig av nätleverantörens router...

Du behöver kanske inte byta router men jag rekommenderar att du skaffar ett mesh, jag köpte ett trepack för en tusing på Kjell&Co för några år sedan och fick ett betydligt stabilare wifi (jag bor visserligen i lägenhet men principen är densamma för en större yta).

Arn83 gillar detta.
  10. Putte i Parken

Putte i Parken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    175
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra,

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra,
    ROM:
    Xiaomi HyperOS Community. EU Stable
    ROM:
    xiaomi.eu community
    Platta:
    Samsung Tab S10 Plus 5G
    TP-Link Deco M4 4 st, två uppe och två nere, 120 kvadrat m, betong väggar och tak, radhus. Utmärkt täckning både inomhus och utomhus.

katho gillar detta.
  11. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    950
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
  12. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 174
    RGW?

Alla enheter ska ha egna IP annars blir det kollisioner i nätet.

När man sätter upp ett Mesh så brukar det finnas en app som sköter det mesta, låt appen göra sitt jobb så är chansen att få fungerande anslutningar som bäst.

MultiMan gillar detta.
  13. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    950
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Router Gateway
    Du menar väl "channels"? 2.4Ghz har bara 14 st enligt spec.

14. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Antalet kanaler på WiFi har inget att göra med antalet enheter som kan ansluta, det avgörs av IP-adresserna. Kanalerna delas alltid, mer eller mindre, mellan de olika enheterna, därför WiFi aldrig blir lika snabbt och bra som kabel. Varje enhet sänder i ett tidsfönster, sedan lämnar den över till nästa som sänder en stund, osv.

Det bästa är såklart, om man bor helt öde utan grannar, har minimalt med enheter, att lägga varje pryl manuellt på en viss kanal, men det är lyx och ofta inte möjligt.

Heleg gillar detta.
  15. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 174
    Du frågade om IP så jag svarade på den frågan.

16. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Intressant nog har jag inte tappat internetuppkopplingen sedan fabriksåterställning av routern utfördes via Telia kundsupport. Återstår att se om problemet kommer tillbaka.

Däremot tycker jag täckningen ute i tomten kan vara lite klen ändå. Är det mesh systemet som har rekommenderats här i tråden av två olika skribenter som är bästa valet? Läste en recension om den att den är prisvärd med enda brist är att den saknar stöd för WiFi 7. Är detta en väsentlig brist? Kommer man kunna dra nytta av wifi 7 med befintlig Telia router eller I vilka situationer har man nytta av det?

Har idag en Netgear ex7700 extender som är 5 år gammal och hade bra recensioner på sin tid. Om man utgår från mesh-systemet TP-Link Deco M4 med två enheter, kan man då utgå från att den senare kommer leverera bättre och snabbare nätverk med bättre täckning i trädgård? Färdiga paket finns om max tre enheter men vill man ha fyra enheter för att exempelvis placera på övre plan eller i garaget så får man köpa två paket a 2st. Känns som man kan kosta på sig hur mycket som helst för att förbättra allting ett snäpp. Har ett trähus 2 plan på 170 kvadrat med trädgård på 900kvm. Hur många enheter skulle ni rekommendera?

Min befintliga extender verkar tydligen vara ett mesh-system. Netgear Nighthawk X6 AC220 WiFi Mesh Extender EX7700

Last edited: 19 aug 2024
  17. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 174
    Wifi 7 har du bara nytta av om du verkligen behöver högre hastigheter men du har ingen nytta av det om inte din anslutning till Telia har över 1 Gb/s.
    Det är nog snarast en budgetfråga och att testa sig fram, det är hur svårt som helst utifrån de uppgifter du anger att veta vad som fungerar.

Om jag vore dig och om pengarna inte är något problem, köp minst två paket (med kanske 2 respektive 3 enheter) och testa dig fram genom att öppna paketet med 3 enheter först och placera ut dem, du kan behöva testa olika placeringar. Om det fungerar returnera det andra paketet och nöj dig med det, om det behövs ytterligare bättre signal så placera ut enheterna från det andra paketet med.

Arn83 gillar detta.
  18. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Kan man behålla sin Netgear ex7700 mesh extender och komplettera med någon mer enhet? Behöver det vara någon Netgear produkt i så fall?

19. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Jag funderar på att skaffa Deco M4 nu på Black Friday. Har kollat videon på nätet över installationen men förstår inte riktigt.

Om jag exempelvis köper fyra stycken enheter, ska den ena fästas med kabel direkt till routern och de tre andra placeras ut i huset på valfritt ställe nära vägguttag men dessa behöver inte vara anslutna till fiber?