tappar man butiks garanti när man har installerat en annan rom på sin mobil/tablet?

Diskussion i 'Samsung' startad av windowsoid, 1 maj 2012.

1. windowsoid

windowsoid Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag installerat en rom på min tablett och förlorat den originala när jag formaterade min pc. Nu har jag installerat en nordisk rom, men KIEs acceptera inte denna och säger att den stödjas inte av mjukvara uppdatering. Jag vet att man tappar samsungs garanti när man har installerat en annan rom, men är det samma med butiks garanti? jag köpt min tablett för 11 1/2 månader sedan från Elgiganten danmark!

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Har du köpt den från elgiganten i danmark så gäller rimligen dansk lag. Så ett svenskt forum kanske inte är bästa stället att fråga om dansk lag? Men det kanske finns någon skåning som kan svara på det ändå.

3. windowsoid

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag tror att det är samma system i Sverige och Denmark! vad är laget i Sverige då?

4. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Det här gäller svensk lag, vet ej om det är applicerbart i Danmark.

Garanti är något som det är upp till tillverkaren och/eller återförsäljaren att ge och de kan sätta vilka vilkor de vill på det. Du får helt enkelt kontakta Elgiganten och fråga vilka garantiregler som gäller. Gissningsvis har elgiganten samma garantiregler som Samsung, eftersom dom då enkelt kan skjuta över kostnaden för garantiärenden på Samsung.

(Svenska) konsumentköplagen säger dock att att du har rätt att reklamera en vara om fel upptäcks inom tre år som är ursprungligt. Om felet upptäcks inom 6 månader räknas felet automatiskt som ursprungligt, förutsatt att säljaren inte kan påvisa att felet orsakats av konsumenten, t.ex. p.g.a. missskötsel. Om felet upptäcks efter 6 månader är det upp till konsumenten att bevisa att felet är ursprungligt.

Om du har bytt ROM skulle jag kunna tänka mig att det är väldigt lätt för säljaren att hävda att det är felaktig mjukvara som skadat plattan.

5. windowsoid

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag frågade på elgiganten-Danmarks facebook sida och de sa att garantin gällar i ett par år, vilken relief var det, nu kan jag vänta på den offeciella uppdatering