Problem: Tappar mottagning vid mms?

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av Jocce81, 10 jul 2013.

1. Jocce81

Jocce81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Varje gång jag skickar MMS så "tappar" telefonen mottagning.
    Vet inte om detta bara är en bugg i hur den visar eller att det är att den faktiskt kopplar bort nätet en stund...

Någon annan som upplevt samma sak?

/Jocce

2. Flamso

Flamso Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det är meningen då MMS använder ett annat protokoll än annan datatrafik!

3. Jocce81

Jocce81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Verkar konstigt att den skall ge kryss helt och hållet på stapeln.

På tidigare telefoner så har man sett att Dataanslutningsiconen har slagits av och sedan kommit tillbaka, men på min One så blir det ett X på själva mottagningsstapeln!

(Misstänker dock att det troligen är mer ett programmeringsfel med vad den visar än att den faktiskt tappar mottagningen...)

/Jocce

4. inact_0030

inact_0030 Guest

Vid MMS används dataanslutningen man har, men på ett lite speciellt sätt. Detta finns specificerat i den APN man hämtar från operatören. Om man är uppkopplad med wifi t ex så måste en EDGE, GSM, 3G eller 4G dataanslutning i alla fall kopplas upp då MMS aldrig går via wifi, annars kan inte operatören ta betalt för MMSet!
    Kolla hos din operatör hur du ser till att du har rätt inställningar. Oftast fixas detta med att man skickar på en websida anger sitt telenummer så skickar dom ett sms med inställningarna.
    Det låter på vad du säger som om det inte funkar riktigt smärtfritt vid sändningen, men det kan ju också vara som du säger att den egentligen aldrig tappar förbindelse.
    Testa att ringa till den samtidigt som du skickar ett MMS!