Problem: tappar mottagning

Discussion in 'Galaxy Nexus - Allmänt' started by jolerius, Jan 2, 2012.

1. jolerius

jolerius Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej, jag har problem med att min GN tappar mottagning titt som tätt. Enda sättet som jag ser detta på är att jag har ställt in lightflow att lysa konstant när jag tappar signal.

Men problemet är att det verkar kunna hända precis var som helst och när som helst. Ibland går att gå in och ut ur flightmode för att lösa det. Ibland löser det sig självt. Men ibland måste jag starta om telefonen för att få tillbaka täckningen??

Nån som har en idé om varför och kanske en lösning?? Jag kör standar 4.0.1 som följde med telefonen, ingen root eller nåt sånt...

2. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Du har inte telia möjligtvis? Har samma problem, även om det faktiskt är lite bättre än på min tidigare SE Arc.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

3. jolerius

jolerius Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

nope.. har tre.. tror inte det har något med operatören att göra. För jag har full täckning oftast där den droppar (om jag märker det) så jag tror det är något problem med telefonen.. Men frågan e bara vad????

4. Blabert

MINA ENHETER

Att jag frågade om operatören är för att jag hade samma problem på min Arc med Telia, så jag tror inte att det är pga telefonen. Kan ju vara att den letar olika nätverk (edge, 3g osv) och tappar bort sig? Borde väl finnas inställningar för det?

Jag spånar bara, vet egentligen inget om sånt här ;-)

5. Snö

Snö Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har börjat få det problemet med, den tappar mottagningen helt ett tag och sen går tillbaka till att vara fullt igen. Jag har inte hittat nån gemensam nämnare mellan när det händer dock.
    Har telia men hade inget problem med det på min Nexus S så det är nog inte operatören som är problemet.

Last edited: Jan 2, 2012
  6. eXizoR

eXizoR Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Vilken baseband kör ni med som har problem?
    Har själv XXKK6 utan några problem, med tele2

7. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Hoppas verkligen inte jag drabbas av detta.. Min N1 lider av liknande och det är värdelöst, mest därför jag bytte.

8. Blabert

MINA ENHETER

XXKK1.

9. pimmen

pimmen Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

jag har en idé, det är såhär att 3 har sedan en tid inget GSM nät alls utan bara sitt eget 3G nät, först hade dom GSM också och när dom fasade ut sitt egna nät för ganska många år sedan, "hyrde dom in sig" på andra operatörers GSM nät, men nu tog dom bort det för två-tre år sedan också, anledningen till att jag vet detta är att jag för två år sedan ungefär låg i tvist med 3 om just detta, att jag förlängt mitt abbonnemang hos dom fast innan frågat om mottagningen på mitt jobb (flygplats/garage) skulle bli bättre, och dom sagt ja, men det hände inte och sen när jag ringde runt och till deras kundtjänst bland annat så fick jag reda på det om GSM nätet jag pratade om, skrev ett brev till dom angående att dom inte hållit vad dom lovat i avtalet vi slöt, tre dagar senare ringde en ung tjej med beskedet att jag fått avslutat mitt abbonnemang 5 månader i förväg på G av detta, mkt nöjd!

men det kan vara något kanske? om du har mottagning under ett samtal och går in nånstans där det är radioskugga eller så, då klipper 3 helt eftersom telefonen inte har något GSM nät att gå ner på under samtalet.

Detta är inga egna spekulationer utan fakta, eftersom jag varit med om exakt samma sak själv och haft ett kundtjänstärende om det dessutom.

10. wimanx

wimanx Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag råkade ut för samma sak, tappade helt mottagningen mot Telia 1-3 ggr/dag
    Den enda åtgärd som gick, vara att starta om telefonen.

Dock så gjorde jag en fabriksåterställning av telefonen, då försvann problemet helt och har inte återkommit
    Har samma applikationer installerade sedan innan återställning

Misstänker någon sorts bugg i första uppstart

11. Snö

Snö Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har en svensksåld med baseband XXKK1.

Har du lagt in den själv eller har en engelsk och fått den uppdaterad?

12. Nervsjuk

Nervsjuk Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Fick min Nexus från Tre igår och råkade ut för samma sak.
    Upptäckte det nyss när jag kom till jobbet att det inte fanns någon täckning.
    Provade att gå i och ur flygplansläge, men det hjälpte inte.
    Var tvungen att starta om, och vips så var det full täckning.
    Har också basband XXKK1, så det verkar nästan som det är basbandsversionen som är den gemensamma nämnaren.
    Hoppas uppdatering till 4.0.2 eller 4.0.3 hjälper.
    Eller varför inte hoppas på en snabb release av 4.0.4 ?

13. Jasper

Jasper Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har också samma problem.

Fast jag har märkt att om man märker att täckningen är borta och försöker ringa ett samtal inom kort tid att det hänt så kommer den igång igen, missar man det och försöker efter en längre tid så säger telefonen att flight mode är på men det är inte det och försöker man starta & stänga av flight mode så händer inget utöver att flight mode ikonen kommer upp i statusbar. Enda lösningen för mig är att starta om den i det läget.

BasebandXXKK1
    Version 4.0.1
    Av någon anledning har jag inte fått någon uppdatering trots Englandsinköp.

14. eXizoR

eXizoR Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har en engelsk som hade det sen innan, har testat lite olika men XXKK6 är den som funkat bäst hittils utan tvekan. Bättre vanlig mottagning och bättre wifitäckning

Ser ut som alla som har problem använder XXKK1. Har ni rootat så flasha in en annan och testa.

Last edited: Jan 6, 2012
  15. beachbug

beachbug Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

börjar bli riktigt irriterad på nexus faktiskt, så mycket problem som man haft med denna mobil är inte okey alls. Just som det ser ut nu så får jag absolut ingen mottagning alls, hur jag än gör så sitter den fast på "R". Kommer inte in På g eller 3g nät alls, har tele 2... vad ska man göra för ngt??

16. breakman

breakman Teen Droid Medlem

Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    LG G4
    Gammalt SIM-kort?

17. beachbug

beachbug Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan inte vara gammalt sim kort då jag fixade nytt när jag köpte min sgs 2.. Kommer fortförande inte in på 2g/3g nät alls...