Tappar nät och återansluter ej ibland?

Diskussion i 'U8100/U8110 & U8500' startad av tob, 16 okt 2010.

1. tob

tob Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Min telefon tappar ibland nätet, vilket jag kan förstå om man åker i en tunnel eller likande. Problemet är att jag tycker den gör det lite väl ofta mot min gamla k850. Men största problemet är att det tar sjukt lång tid för den att komma tillbaka många klagar på att min telefon är avstäng och att det inte går att ringa till den.

Ingen annan som har samma problem?

2. sshädow

sshädow Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, den har kass mottagning. Luktar iPhone 4, finns inte mycket att göra åt saken heller.

3. rbt

rbt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag har tyvärr också fått detta sista dagarna. Jag kör på kallt_kaffe's ROM med TCT_672000_update, ska testa en mindre klockad. Har ni också en klockad kärna kan ni testa en icke klockad och se om problemen upphör.

4. BennyBlack

BennyBlack Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Min iPhone 4 har bättre mottagning än bl.a HTC Desire, så det argumentet håller inte!

5. Failemon

Failemon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Samma sak här tyvärr, av någon anledning tappar den kontakten med nätet eller tror att jag Roamar vilket blir en jävligt ostabil soppa om man försöker ringa eller sms:a, att surfa går inte alls. Det började för ganska exakt 2 veckor sedan, och från att innan ha fungerat helt fläckfritt så var det bara dött en dag när jag tog upp den för att ringa. Omstarter hjälper ibland så den håller sig en timme eller två, eller att gå till flygplansläge och sen tillbaka men är riktigt irriterande.

Kör med Tele2 och kalltkaffes rom, om det kan vara någon röd tråd? Gjorde en factory reset i helgen och efter det har den blivit bättre men tappar ändå helt kontakten ibland. Ibland har det hjälpt att plocka ut SD-kortet, vänta en minut och stoppa i det igen. Då hittar den nätet direkt även om inget annat funkat?

6. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag har inga såna problem men min telefon och min custom ROM. Iofs kör med Telia och telefonen är fortfarande operatörslåst. Kanske det gör skillnad?'

Ni som har problem, kör ni överklockat? Med eller utan JIT?

Har ni kryssat i "Use only 2G networks" eller inte? Personligen körde jag med enbart 2G networks ett tag eftersom det drar mindre ström men mobil-mast-positioneringen blev helt värdelös när jag körde så.

7. Failemon

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Kunde jag iofs ha skrivit i mitt första inlägg men om jag bara kör 2G så fungerar det bra, så fort jag klickat i den rutan tar det inte många sekunder innan jag är uppe på nätet igen utan problem men allting går fruktansvärt långsamt (GPRS) så det var inget alternativ. Klickar jag ur den sen igen så kan det hålla några minuter men oftast dör det direkt och hela nätet går ner...

Jag har försökt hitta något som fungerar eller en anledning till vad som får det att koppla ner men det verkar helt slumpmässigt, syslog:arna visar inget konstigt fel utan att jag faktiskt tappat kontakten (gått in i en källare, osv.).
    Sen vaknar det igen ibland :)

Kör RLS1, inga tillägg, JIT eller överklockningar med upplåst Tele2. Gjorde en factory reset och wipe i söndags, sen var den konstigt hela måndagen, halva tisdagen och idag har det fungerat hela dagen. Skriver det här över Wireless Tether så...wtf...

Jag misstänker faktiskt Tele2, felet känns så random utan yttre påverkan. En konstig sak som jag upplevt är att den ansluter till Tele2Comviq bra, sedan när den ska in på Sweden 3G så tror den att den roamar. Vet inte vad den tror det för men det borde väl vara sim-kortet eller nätet som säger till den huruvida den är "hemma".

8. rbt

rbt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Mina problem är också med Sweden 3G|Tele2, så det är inte omöjligt att de ställer till det för denna lur. Märkligt att samtliga upplever att telefonen fungerat bra till för några/någon vecka sen. Förutom dålig mottagning upplever jag kraftigt minskad batteritid, vilket kan ha med dålig mottagning att göra.

Testar just nu TCT med endast JIT (ingen klockning) för att se om det påverkar. Fortsätter det blir det Experts ROM för att se om det blir bättre. Efter det ett telia-kort.

9. Rikardn

Rikardn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag brukar få roamingfelet vid omstart, sen flyter allt på som vanligt. Vad som däremot är konstigt är 3G och Tele2, jag bor i centrala Linköping och ofta händer det att det står ett "G" istället för "3G" när jag är hemma eller rör mig i stan. Min telefon kör standard expertrom och är endast upplåst.

10. rbt

rbt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

ok problem med orginalROM också, då testar jag direkt att köra i ett Telia SIM och ser hur det fungerar. Gemensamma nämnaren verkar underligt nog (?) vara Tele2.

Jag kanske bara läser in det i andras kommentarer, men har inte alla haft en fungerande lur länge (1-2månader) och först nu (1-2veckor) uppstår problem?

11. Failemon

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Exakt så. Började i onsdags för 2 veckor sedan, annars har det varit prima uppkoppling även i avlägsna krokar av landet. Inhandlades i mitten av juli.

Idag har det fungerat bra hela dagen sen runt 21 började den tappa, inget som inte lite 2G eller flygplansläge inte fixar men störande.

12. rbt

rbt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag har nu kört telia sen jag postade sist och inte minsta problem. Inte heller problem med den andra luren som kör Tele2 SIM'et. Ska låta luren köra telia men jag tror jag fick första problemen efter bara några timmar tidigare. Surt och jävligt märkligt om man bara kan köra telia...

13. Failemon

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Fan va gött :-)
    Får man leta fram sin gamla sony ericsson då som Tele2 tycker om.

Men jag tänkte testa en sak till, att göra en fullständig återställning med orginal rommen från huawei. Det borde inte göra någonting, det ska inte göra någonting, men varför inte :ehm:

14. Rikardn

Rikardn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min största problem är att den vägrar spela youtubeklipp om jag inte befinner mig i närheten av en 3G mast. Nåväl, det blir väl att köpa en ny telefon nu när Gingerbread kommer, orkar inte med alla dessa problem.

15. sshädow

sshädow Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Allt annat än 3G skulle omöjligen räcka för att streama YouTube, det skulle inte fungera på någon annan telefon heller.

16. Rikardn

Rikardn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu menar jag snarare att det är fel på telefonens täckning, om detta beror på att jag kör Tele2 eller att telefonen är fylld med buggar låter jag vara osagt. Det kan inte anses normalt att behöva stå nedanför huset med Tele2 masten för att kunna spela klippen.

17. Rikardn

Rikardn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har testat lite ytterligare sedan igår med att försöka tvinga den att använda Sweden 3G 3G. Resultatet är den att tappar anslutning helt efter cirka 20 minuter, vidare påstår den att Sweden 3G 3G endast har 1 pinne i täckning inom centrala Linköping.

18. Beagle

Beagle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Skönt att hitta denna tråden. Har samma problem, verkar helt klart vara tele2. Frågan är hur man löser det? jag tänkte testa att tvinga den till 3g genom att trycka #*#4636#*#* (som går på min samsung spica) frågan är varför det inte går på denna telefonen? Någon som vet?

19. Failemon

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

*#*#2846579#*#* så kommer du in i en riktigt rolig meny, översta valet kan man bl.a. se hur länge den lyckats hålla sig uppkopplad i ett streck. Idag har det fungerat jättebra, inga problem alls som jag märkt.

Annars för att tvinga den till en viss operatör kan du gå in och välja bort automatisk sökning och manuellt säga Sweden 3G efter att den fått söka upp alla möjliga operatörer, fast jag är inte 100% på den lösningen - min vill alltid gå genom Tele2Comviq och sedan 3G...

20. Rikardn

Rikardn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Intressant.
    Jag har provat att försöka tvinga den till Sweden 3G 3G genom den vanliga menyn, detta går oftast inte då resultatet blir 1 pinne i täckning och sedan tappar den nätet helt efter 10 minuter.
    Det för tidigt att prata om en lösning men nu testade jag din kod och fick fram en meny där jag kunde tvinga den att endast använda 3G nätverket. Resultatet är fyra pinnar i täckning och fortfarande stabilt efter 30 minuter.

Detta skulle kunna betyda att telefonen har svårigheter i övergången mellan GSM och 3G, att stänga av antingen 3G eller GSM tycks lösa problemet.