Problem: Tappar WiFi och bluetooth

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av saeys, 6 jun 2015.

1. saeys

saeys Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Någon som har liknande problem?

Efter lollipopuppgraderingen fungerade den bättre än förväntat, allt flöt på bättre, men efter ett par dagar så började den tappa Wifi och bluetooth. Gjorde en fabriksåterställning och allt fungerade normalt och bra ett par dagar, nu beter den sig på samma sätt igen.

Detta hände/händer: Bluetooth går inte att slå på, wifi är visserligen "påslagen" men den "ser" bara den sparade SSID:et (inga andra, typ grannens), säger att den är ansluten men jag har inget internet. Det kan hjälpa att starta om telefonen, då ansluter den som den ska (både wifi och bt) men efter en stund så tappar den anslutning igen. En skum sak är att om jag t ex låter spotify spela så har den kvar anslutningen så länge den strömmar, även via bluetooth (till bt-högtalare resp smartband), men om jag stoppar strömmen så tappar den anslutning efter en stund igen. Mobilnätet (även data) fungerar som vanligt.

Inget fel på routern, har flera andra enheter i hushållet som fungerar som de ska.

Känns inte som något hårdvarubekymmer eftersom den fungerar normalt efter fabriksåterställning några dagar och efter omstart några minuter, samt så länge jag strömmar musik.

2. saeys

saeys Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag gläds åt att det inte är någon annan (som läser det här iaf) som verkar ha samma bekymmer... o_O

Startar om telefonen otaliga gånger numera, alternativt låter spotify köra "i bakgrunden", för att upprätthålla en fräsch anslutning... Jag har läst nånstans från officiellt håll att vissa kan uppleva problem i början efter en uppgradering men att "det kommer gå till sig". Även om jag inte upplevde några som helst problem med telefonen direkt efter uppdateringen så sätter jag min förhoppning till att detta "kommer gå till sig". Eller? :neutral:

3. saeys

saeys Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag fortsätter diskussionen med mig själv...

Kommit nåt på spåren; om jag låter bluetooth vara avstängd fungerar wifi stabilt precis som den ska. Att wifin och bluetooth inte går bra ihop verkar vara ett problem som andra har haft, om man söker runt här på forumen (gäller inte bara sonys enheter). En del har problem med att få wifi och bt att fungera samtidigt, signalerna stör ut varandra på nåt sätt. Däremot är det ändå svårt att hitta en definitiv lösning eller förklaring till problemet, och mitt problem är ändå inte helt identiskt med de som nämns här. Jag kan ju t ex håller wifi och bt levande genom att streama spotify till bt-högtalaren. Och routern kör 5 ghz, alltså inte samma frekvens som bt.

Jag återkommer väl, det kanske är nån som är intresserad... ;)

4. jocceswe()

jocceswe() Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej hej saeys jag har faktiskt precis samma problem, och jag hat varit i kontakt med Sony och dom tycker jag ska skicka in telefonen på reparation,då dom tror jag har tappat telefonen.men jag fick problemen direkt efter uppdateringen. Jag blev förbannad och menade på att jag kan inte va den enda son har detta problemet.men det sa dom jag var, dom hade aldrig hört någon som har samma problem.så det var kul att läsa om ditt dilemma.dom lovar att dom ska felsöka i mjukvaran för att se, men dom tror mest på att jag hat tappat den.

5. saeys

saeys Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej jocce, jag ramlade över ditt svar av en slump, "kul" att det är åtminstone en annan person som har erfarit samma sak. :-) En sak jag inte nämnt i sammanhanget och som jag kanske borde ha nämnt är att jag hade ett smartband igång och ansluten till telefonen (så länge BT fungerade förstås). När jag stängde av den fungerade allt som det ska igen. Så i mitt fall var det nånting med smartbandet som spökade. Jag har inte varit i kontakt med support kring detta, jag tyckte bara det var skönt att telefonen fungerade som den skulle igen, och jag har slutat använda smartbandet, fast egentligen borde man ju rapportera detta... Hade/har du också ett smartband eller klocka eller liknande?