Problem: Tappat One X efter DOA

Discussion in 'One X - Allmänt' started by AlbHed, May 1, 2012.

  1. AlbHed

    AlbHed Infant Droid Medlem

    Joined:
    Apr 21, 2012
    Messages:
    5
    Likes Received:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, tappat min HOX EFTER doa som tråden lyder, och nu har det bildats en spricka efter den ursprungliga doan, vad ska jag göra?
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Staff Member

    Joined:
    Jan 14, 2011
    Messages:
    15 519
    Likes Received:
    8 405
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om jag förstod det rätt så har du fysiskt tappat telefonen?

    Har du alltså fått den DOA-godkänd men inte behövt lämna in den så bör det inte vara några större problem. Dock kan du få bråka lite. Men eftersom det var ett problem som redan fanns tidigare bör det gå utan problem.

    Har du tappat den och det fanns ett problem innan du ville DOA för - kommer du få problem. Butiken kan lätt hävda att det är ett handhavandefel, garanti eller DOA täcker inte sådant utan endast fabrikationsfel.

    Svarade det på din fråga? :)
     
  3. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Joined:
    Oct 29, 2010
    Messages:
    1 924
    Likes Received:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Om du har sönder telefonen är det inte garanti. It's as simple as that.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  4. AlbHed

    AlbHed Infant Droid Medlem

    Joined:
    Apr 21, 2012
    Messages:
    5
    Likes Received:
    0

    MINA ENHETER

    Läget är som följande: jag ringde in till tele2 förra måndagen och dem så att det var en doa och att dem skulle skicka ut en fraktsedel för retur. Så jag inväntar just nu denna fraktsedel som inte har kommit på drygt en vecka och det var igår jag tappade hoxen så att den fick en spricka över ena hörnet.

    Sent from my HTC One X using Tapatalk
     
  5. rickard81

    rickard81 Teen Droid Medlem

    Joined:
    Jun 3, 2010
    Messages:
    476
    Likes Received:
    131

    MINA ENHETER

    Tyvärr eftersom du själv tappa den så kommer den ej doas
     
  6. Dawe

    Dawe Youth Droid Medlem

    Joined:
    Apr 9, 2010
    Messages:
    186
    Likes Received:
    11

    MINA ENHETER

    Det beror helt på tele2 eftersom de ansett att din telefon är ''doa'' anledningen att jag gjorde '' '' är för att väldigt många på detta forumet verkar inte förstå innebörden av doa och vad det egentligen står för. Hur som helst har de godkänt det och det står skriftligt någonstans borde det gälla före själva handhavandet.

    Vad var det för fel på din telefon?
     
  7. foxman

    foxman Teen Droid Medlem

    Joined:
    Sep 1, 2009
    Messages:
    423
    Likes Received:
    79

    MINA ENHETER

    detta brev kommer direkt från HTC:



    DOA-regler

    Definition av en DOA-enhet:

    En DOA-enhet (Dead on Arrival) definieras som en ny HTC-telefon som visar sig vara defekt vid säljtidpunkten eller inom 14 dagar efter försäljning till kunden. Följande villkor gäller:

    • Det får inte ha gått mer än 14 dagar från att kunden köpt telefonen (DOP; date of purchase).

    • För att telefonen ska accepteras för DOA-byte, ska det ha gått högst 6 månader från enhetens produktionsdatum.

    • Ett daterat inköpskvitto ska uppvisas som dokumentation på att enheten är inköpt för högst 14 dagar sedan.

    • Telefonen ska ha ett bekräftat fabriksfel. Missbruk, grov oaktsamhet, felaktig användning eller skada, oavsett orsak, godkänns inte.

    • Det får ej förekomma fysisk eller kosmetisk skada på telefonen eller på övriga tillbehör i paketet, till exempel laddare, headset eller batteri.

    • Paketet ska vara komplett med alla medföljande tillbehör, till exempel användarguide, användarhandbok, CD-skivor, batteri, AC-adapter, headset, Tom-Tom-akiveringskort och Microsoft COA.



    DOA-checklista:

    När du tar emot en telefon ska du som försäljare utföra en provisorisk bedömning för att bekräfta att enheten är en DOA-enhet. Om enheten bekräftas vara en DOA-enhet ska följande kriterier uppfyllas:

    • Ett daterat kvitto som visar att telefonen är inköpt för högst 14 dagar sedan (POP).

    • För att telefonen ska accepteras för DOA-byte, ska det ha gått högst 6 månader från telefonens produktionsdatum.

    • Allt originalemballage, all dokumentation och medföljande tillbehör ska returneras i nyskick.

    • IMEI-numret på paketet ska matcha IMEI-numret på enheten.

    • Telefonen ska vara i nyskick.

    • Vattenskadeindikatorn ska vara intakt.

    • DOA kommer inte att accepteras om telefonen är repig, har utsatts för felaktig användning eller om medföljande tillbehör saknas, speciellt Microsoft CCD eller COA som är unika för varje enhet.



    Om du är osäker på om telefonen kvalificerar sig för DOA-byte, ska du skicka telefonen i dess förpackning samt medföljande tillbehör till den auktoriserade tjänstpartnern för att undersöka om enheten är en DOA-enhet.

    Om du som försäljare eller den auktoriserade tjänstpartnern byter enheten eftersom den är bekräftad som DOA, ligger ansvaret helt på vederbörande auktoriserad tjänstpartner eller försäljare.



    Med vänlig hälsning,


    HTC
     
    AlbHed and termostat like this.
  8. Johnkan

    Johnkan Teen Droid Medlem

    Joined:
    Jul 14, 2010
    Messages:
    385
    Likes Received:
    26

    MINA ENHETER

    Då hade vi löst det :-)

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2
     
  9. AlbHed

    AlbHed Infant Droid Medlem

    Joined:
    Apr 21, 2012
    Messages:
    5
    Likes Received:
    0

    MINA ENHETER

    Batteritiden var väldigt dålig samt så hade den en glipa högst uppe mellan skärm och chassi. (Glipan var inget problem jag tänkte doa för men det kom med som en anledning när jag väl pratade med tele2 angående DOAn)
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Staff Member

    Joined:
    Jan 14, 2011
    Messages:
    15 519
    Likes Received:
    8 405
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är ju väldigt svårt för dig att kunna bevisa att du inte tappade den innan du ville DOA den.




    Om dom på HTC Support inte kan lösa det via telefon kommer du behöva skicka in den. Antingen kan HTC lösa det genom att skicka ut en service "påse" eller så måste du skicka in den genom TPH.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2