Targus bletooth wireless keybord, å ä ö?

Diskussion i 'Motorola' startad av Huggemyman, 15 jul 2011.

1. Huggemyman

Huggemyman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    S23 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    S23 ultra
    Hej!

Köpte idag ett Targus bluetooth wireless keyboard till min Xoom. Märkte dock att hur jag än gjorde gick det inte att använda tangenterna å ä och ö?! Någon som vet hur man kan lösa detta? Går det?

Tacksam för svar!

2. Ondskan

Ondskan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Samma problem fast med mitt dinovo bluetooth tgb, för övrigt också med usb anslutna... kommer väl om inte annat förhoppningsvis att fixas med 3.1

Sent from my Motorola Xoom using Tapatalk

Huggemyman gillar detta.
  3. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Vet inte om det är relevant men i en annan tråd för äldre android-versioner står det att man måste roota och lägga in en egen tangentbordsmappning. Sök om du vill veta detaljerna.

Huggemyman gillar detta.
  4. Huggemyman

Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    S23 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    S23 ultra
    Tack för era svar, hittade en hel del andra trådar angående detta... Om man INTE vill roota Xoomen, tror ni att uppdateringen till 3.1 gör att man kan få in svenska tecken utan root?? Har för mig att jag läst något om detta någonstans....

Last edited: 16 jul 2011
  5. fizz

fizz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag har samma problem med samma tgb, men pa min sgs2 .... Kan man fixa det enkelt, utan root etc... Och ja, fragetecken ar ett av de tecken som inte funkar ... :(

Sent from my dualicious SGS2 using Tapatalk!

6. fizz

fizz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Man kanske kan göra ett virtuellt tangentbord till telefonen, med större knappar, och bara de knappar som saknas på tgb?

7. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

8. Huggemyman

Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    S23 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    S23 ultra
    Installerade idag 3.1 och kunde till min glädje konstatera att det gick att välja externa tangentbord i inställningar! Dock fár jag genom att välja det tyska tangentbordet NÄSTAN allt att fungera.... Ä och Ö fungerar liksom frágetecken, men däremot inte á, trycker man pá den tangenten blir det ett ü.... Sen är z och y pá fel" plats... Är det nágon som installerat 3.1 som fátt allt att fungera? Eller fár man glatt vänta till 3.2 och där hoppas pá ett svenskt externt tangentbord?

Last edited: 9 aug 2011
  9. tbear

tbear Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hej
    Jag kör 3.2 och tyvärr så kan jag inte ens genom att välja inmatningsmetod få det externa tangentbordet att ändra mappning kör på amerikansk layout oavsett. Iofs kan det vara för den 3.2 version som finns för europeiska xoom är ett inofficiell hack...
    Men jag blev lite besviken på att det inte funkade, hade verkligen hoppats på det.

Tror att lösningen är att göra en tangertbordsmappning sjäv, men det verkar rättså jobbigt.

Sent from my MZ601 using Tapatalk

10. Huggemyman

Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    S23 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    S23 ultra
    Jag fár väl börja ge mig nu.... Det enda som jag inte kan skriva pá det tyska externa tangentbordet är det svenska á, utan det fár man skriva pá detta sätt! @ tog ett tag att fatta hur man skulle skriva, altgr och q! Nája, man kan inte fá allt när man bor lángt borta frán US of A!!

11. niad

niad Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Är det något sånt här vi skulle behöva till Targus och Apple Wireless keyboard? Verkar som att snubben har mappat om till rätt inställningar i en konf. fil och sedan ersätter originalfilen med sin egen och fixar till rättigheterna.

Är det någon här som kan öppna hans fil och se vad som behöver göras för att få in svenska tecken m.m. på rätt ställe?

Är det sån tur att det är en fil som är generisk för tangentbord så vi kan sno uppgifter för SE-se eller liknade från Linuxvärlden och mata in dem och det fungerar?

[MOD] UK Bluetooth keyboard on US firmware - Page 3 - xda-developers

12. Huggemyman

Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    S23 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    S23 ultra
    Har försökt installera en app som heter BlueInput.... Det verkar kunna avhjälpa problemet med svenska tecken, dessvärre går den inte att starta efter installation!! Jag har mailat till utvecklaren som lovat att se över problemet med att starta appen på Xoomen "asap"! Någon annan som fått denna app att fungera eller har förslag på lösningar?

matti.vx gillar detta.
  13. niad

niad Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag har kört med tyskt tangentbord och sett att då jag använder "å" så får jag som tidigare sagts här ett tyskt ü, men det spelar knappt någon roll längre, jag skriver med svenskt "a" och i och med att Swift Key Tablet X som jag använder är så bra på ordförslag så får jag praktiskt taget alltid förslag på rätt ord med "å" i som jag då snabbt väljer med touch. Det flyter mycket bra med mitt Apple Wireless att skriva med externt tangentbord nu.

"Swift Key Tablet X"
    Apps - SwiftKey X - The world's first 'Social AI' keyboard

Huggemyman gillar detta.
  14. Huggemyman

Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    S23 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    S23 ultra
    Jättebra app vad det verkar! Jag köpte den och har testat litegrann! Den verkade inte fungera så bra i worddokument, men det är kanske en fråga om inställningar!? Däremot verkar den som du säger radera ut problemet med att skriva å!

Tack för ett bra tips, ska testa den lite mer vad det lider!

15. niad

niad Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Som jag fattat det så "lär" sig Swift Key också vartefter vad du skrivit på olika ställen. Den kan t.ex. "lyssna" på de ord du skriver ofta i Gmail och i Twitter. Det gör att i mitt fall så får jag rätt ordförslag väldigt tidigt nuförtiden och kan bara trycka space för att få in hela ordet.

16. Huggemyman

Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    S23 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    S23 ultra
    Kan meddela intresserade att appen BlueInput numera är uppdaterad så att den fungerar på Motorola Xoom. Teksoft har, efter åtskilliga mail från undertecknad, fixat buggen så att man nu kan köra appen på Motorola Xoom och på så vis välja svensk tangentbordsmappning. Demoappen är gratis i 16 dagar, men infogar "BlueInput demo" lite titt som tätt. Registrera er på Teksofts hemsida, pröjsa ca 90 spänn och problemet med tangentbordsmappningen är borta!!

17. fizz

fizz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag har provat blueinput, men den hittar inte targus-tgb på min sgs2 ...

18. Huggemyman

Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    S23 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    S23 ultra
    Prova att maila Teksoft! Blueinput fungerade inte på Motorola Xoom heller, men i och ned uppdateringen fixade dom detta.....

19. matti.vx

matti.vx Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Hittade efter mycket sökning denna tråd! Hade just köpt en Logitech tangentbord och hade samma problem som trådstartaren! Men Blueinput verkar ha fixat det! Tack så JÄTTEmycket! :D

20. niad

niad Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag har installerat BlueInput ver. 1.9.207 och den hittar min hårdvara som en MZ601 och jag är registrerad. Jag sökte och hittade mitt Apple Wireless Keyboard men jag kan inte ansluta mot det. Får bara medd. " Error: Failed to open a connection to [enhetens namn] "

Fick ni detta fel innan eller på vad sätt fungerade det inte och är ver. 1.9.207 den version som skall fungera med Xoom, hittar ingen nyare i alla fall.

Jag antar att jag skall ansluta via BlueInput och inte via Androidverktygen? Jag har fått mitt Apple Wireless att fungera hur bra som helst med Androidverktygen tidigare.

Jag har Tiamat 3.2 skall tilläggas, kan ju vara det som ställer till det?