Taskkiller för att stänga av ex. Spotify?

Diskussion i 'Applikationer' startad av johand74, 5 mar 2013.

1. johand74

johand74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Har upptäckt att flera appar inte stänger av sig helt, som Spotify! Hur löser man det? Taskkiller?

Skickat från Galaxy S3 via Tapatalk 2

2. chucken

chucken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    318

MINA ENHETER

Testa att ha igång spotify och långtryck på hemknappen. Nere till vänster finns en ikon för uppgiftshanterare, tryck på den. Under aktiva program kan du döda spotify. Det funkar för mig iaf.

3. antonholmstedt

antonholmstedt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    183

MINA ENHETER

Att appen ligger kvar i ramminnet är väl inte heller per definition ett problem? Androids minneshantering går väl snarare ut på att apparna ska ligga kvar så länge som möjligt i ramminnet för att inte behöva återstartas varje gång de behövs? Minnet rensas sen på gamla appar i takt med att nya aktiva behöver utrymmet.

Batteritiden påverkas inte heller av att de ligger där, utan påverkas bara av ifall appen upprepat väcker telefonen från deep sleep.

4. shieldfire

shieldfire Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Ett par gånger har jag dock sett att luren vill att man ska stänga appar för att spara minne.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

5. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Just Spotify gör på ett sätt så att dess process alltid är igång, inte helt sant då vad som händer när man inte använt appen på ett tag är att den dödas och startad om kontinuerligt beroende på hur minnesamvändningen av andra appar är.

Kan hända att det är en bugg i Android. Vad Spotify gör är iaf att de båda explicit startar och binder till sin service som är non-sticky när man öppnar appen och sen stoppar de aldrig sin service explicit. Det gör att Android alltid startar om Spotify processen direkt efter att processen dödats för att frigöra minne. Enda sättet att verkligen stoppa Spotify är att göra en tvingad avslutning i listan av nerladdade appar i inställningar.

Jag har försökt förklara detta för Spotify support under ganska lång tid men de kan inte tillräckligt mycket om hur Android fungerar för att förstå problemet.