Tattoo vs X10

Diskussion i 'Tattoo' startad av teddyjohan, 3 april 2010.

1. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan!

Om denna tråd hamnat fel, varsågod att flytta den kära admin :)

Kör sedan ungefär nio månader tillbaka en iPhone men börjar bli rejält less på den. För att undvika att få samma missnöje med nästa inköp tänkte jag ställa lite frågor...

På veckodagarna kör jag i huvudsak e-post, kalender och ringer. Om helgerna blir det en del Facebook och mycket SMS. Jag kommer inte använda särskilt många apps och aldrig använda multimediafunktioner. Pendlar ofta och långt och därför är både kamera och väderwidgets trevliga. Utifrån mina behov är min övre prisgräns ca 3000 SEK, dock helst så billigt som möjligt givetvis. Härinom finns tre alternativ: HTC Tattoo, SE X10 Mini samt HTC Smart.

Har någon av er erfarenhet av både Tattoo och X10? Det jag undrar över är i första hand vilken som funkar bäst att skriva med. Jag skriver mycket och snabbt och det är förmodligen något av det viktigaste för mig. Jag vet att X10 Mini har kapacitiv skärm, vilket torde vara bättre än Tattoos resistiva, MEN den har inte multi eller dual touch, vilket borde sega ner tempot.

Det jag ställer mig frågande till är vilken som funkar bäst att skriva med helt enkelt?

2. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För att undvika att skriva en roman ovan skriver jag en separat post här med vad jag anser som för- och nackdelar för migmed nämnda mobbar. Givetvis kan jag gå in och peta på mobbarna i butik, vilket jag gjort också, men butikspersonalen är ju inte objektiva och har heller inte samma erfarenhet som ni har, kära vänner :)

HTC Tattoo
    + Sense. Snyggt, trevligt med väder och klocka för pendlande/resor
    - Resistiv skärm. Har fått en hel del kritik i tester, andra säger att det är OK?
    + Något mer praktisk storlek än iPhone
    - Osäkert med update till Eclaire
    + Android!!

X10 Mini
    + Storleken. Ser ut att fungera grymt bra med enhandsfattning.
    - Interfacet känns ogenomtänkt, i vart fall på storebror X10, och ljusår efter Sense. Problemet är väl dock att det blir svårt att customiza eftersom skärmstorleken begränsar tillgängliga widgets med mera?
    + Kommer få update till Eclaire
    + Kapacitiv skärm
    + Android!!

HTC Smart
    - Kör inte Android utan Brew = missnöjd med något och man sitter fast med det
    + Mer tilltalande storlek än Tattoo, mindre avstånd mellan nedre kant och skärm = borde bli trevligare att skriva på
    + Sense med scenes etc. Skulle passa mig utmärkt att köra en work scene kontorstid och en social scene på helger, särskilt då jag pendlar.
    - Resistiv skärm

Apple iPhone
    - Lägger på under samtal pga att touchscreenen aktiveras mot örat - ungefär varannat samtal, alternativt blir det 'mute'
    - Endast QWERTY keyboard, efter sex månader kan jag fortfarande inte skriva ett enda SMS utan felstavningar
    - Total avsaknad av widgets. Inget känns integrerat. Känns mer som en MP3 spelare än en telefon.
    - Går inte göra den särskilt personlig, går inte ens sätta bakgrund förutom bakom lockscreen
    - Begår rituellt självmord varje gång något händer och man är inne i en app, framförallt om man är inne i ett spel
    + Apple-loggan på baksidan är faktiskt rätt snygg.

3. marcinr

marcinr Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Av egen erfaranhet där jag själv tänkt att apps och widgets är onödiga, känner jag att jag spenderat onödiga pengar på billiga telefoner som efter någon vecka blir tråkiga. Om du ska köpa en smartphone så tycker jag faktiskt du ska köpa en ordentlig telefon som faktiskt kommer hålla länge och om smartphone funktionerna är onödiga så bode du kanske satsa på en "vanlig" mobil? Billiga touch-mobiler(>2-3k) suger, det är bara så.

4. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svar! Jag kommer förmodligen att köra en iPod Touch för spel och multimedia. Jag har lessnat REJÄLT på att stå okontaktbar efter fyra-fem timmars Spotify eller ett par timmar Worms på tåget.

Därmed är det å ena sidan givetvis pointless för mig att skaffa en smart phone, det inser jag själv. Personligen skulle jag snarare vilja ha en duktig feature phone. Problemet är bara att jag inte hittat någon sådan som känns bekväm att skriva på jämfört med touchscreen och mina äldre mobiler. Därtill skriver jag som sagt mycket SMS och vill inte gå tillbaka från "konversationer" till SMS/SMS, något som t.ex. utesluter alla Nokia med S40.

Och de som är kandidater saknar trots allt kalendersynk med Google - och eftersom jag är starkt kalenderberoende på arbetsdagar så är det en stor nackdel. Och ska man kika på dom som är tillräckliga, men inte tillfredställande (t.ex. SE Elm) så kostar dom ungefär lika mycket som en HTC Tattoo eller strax under en X10 Mini. Detta i kombination med att jag skulle ha glädje av t.ex. väder- och kalenderwidgets såväl som Facebookintegration gör att jag siktar på en smartphone, eller en väldigt kompetent featurephone (som HTC Smart). Utöver detta är storleken också intressant eftersom min iPhone känns rätt klumpig att behöva släpa med överallt, och X10 är förstås mest intressant i det hänseendet. 80 gram = luft :)

Tack för feedback! Fler kommentarer?

Last edited: 3 april 2010
  5. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag tror att en Samsung 5700 Spica är ett alternativ nu när det har fått 2.1. Den eller en HTC Desire tror jag passar dig bäst.

6. Reinhold

Reinhold Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Om du ska ta bilder så är det inte Tattoo du ska välja. Kameran är, enligt mig, totalt värdelös. Inte enbart pga att den saknar autofokus. Dessutom så har X10 mini bättre upplösning på skärmen vilket alltid är bra.

Jag lägger min röst på X10 mini (HTC Smart går fet-bort).

7. Oogo

Oogo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Lenovo Moto Z Play

MINA ENHETER

Telefon:
    Lenovo Moto Z Play
    X10 Mini har samma upplösning som Tattoo: 240x320 pixlar.

8. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Något jag inte riktigt fattat är varför Tattoo har 16M färger samtidigt som flera av HTCs high-end mobiler (och kanske även SEs?) bara har 256K färger?

9. Hagmangh

Hagmangh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tattoo har bara 65 536 färger.

10. Reinhold

Reinhold Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Självklart har den det. Bara jag som hämtar mina fakta från feltryckta skittidningar. Ber om ursäkt.

11. Flexxy

Flexxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Varför inte LG GW620.. Köpte den till frugan (har en magic själv) och den är riktigt nice tycker jag iallafall..
    Ingen High End Phone direkt men klarar samma saker som min magic, plus att den har lampa till kameran, och fysiskt tangentbord vilket jag tycker underlättar smsandet..

Känn på den, kostar knappt 2700:-

12. Ragzy

Ragzy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

13. JockeLi

JockeLi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Huaweis u8220 då? Stor skärm.. allmänt en ganska trevlig upplevelse för dom pengarna. Ingen aning om hur kameran är dock. Har bara lekt runt med en ca 30 min.

14. Zentric

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Alla telefoner som inte har 2.x har bara 65K färger. Det är inte hårdvaran som är begränsningen utan det är Android 1.x. Så om en uppgradering kommer kan detta ändras till 16M.

15. Ragzy

Ragzy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Va?
    Så du menar alltså att samsung galaxy som marknadsförs med 16M färger
    egentligen bara kan visa 65k? Samsung galaxy i7500 har nämligen android 1.5
    och samsung har inte tänkt uppdatera den till 2.x som jag har förstått det.
    Det låter ju rätt galet, men då förstår jag varför folk här är så förbannade på
    samsung!

Då är det ju även konstigt att andra tillverkare inte skriver in högre antal
    färger i specifikationen precis som samsung har gjort.

Har du någon källa på att en android version < 2.x inte stödjer mer än 65k färger?

16. Zentric

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

17. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Där ser man, har en Tattoo på väg nu så man får väl se hur det går då. Har sett butiker med specen 65K, andra med 0,065M (jag vet, det blir 65K, men forumerlingen är intressant) och några med 16M. Skulle förstås inte skada med lite mer färg i tillvaron, den ser onekligen lite blek ut jämfört med en A2.1> med AMOLED t.ex.

18. Ragzy

Ragzy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER