TCC8925 HDMI/Dongle Miracast klon...

Diskussion i 'TV' startad av Alixw74, 17 nov 2012.

  1. Alixw74

    Alixw74 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Precis beställt en Nexus 7... har en Tizzbird N1, Huawei Mediapad och ett par Android telefoner...

    Gillar N1'an just nu då den i alla fall just nu har blivit hyffsat stabil (finns mängder kvar att göra, men det går i alla fall frammåt...)

    Men gillar Miracast idén rätt bra... det verkar dock som om detta aldrig kommer att komma till N7'an då N7'an inte stödjer 5 Ghz bandet (finns inte i hårdvaran) och själva bild/ljud överföringen sker på det bandet...

    Vad har man då för alternativ?

    Ett riktigt grymt alternativ som jag tror starkt på är ju att inhandla en Rasberry pie och ett program som heter Transporter (se http://www.raspberrypi.org/archives/1512 och http://esrlabs.com/android-transporter-for-the-nexus-7-and-the-raspberry-pi/)

    Men då tycker jag ändå att ex Tizzbird N1 (och alla andra liknande) borde kunna lösa detta också... N1'an är ju minst lika kraftfull som Raspberry pie...

    Hade varit riktigt nice att får transporter androidifierat för att kunna köras som en server på N1'an... och då kunna trådlöst dra upp saker på från plattan...

    De Miracast donglar som finns nu är ju rätt dyra, minst lika dyra som alla dessa Android-HDMI donglar... och vad jag förstår så är en Miracast dongle en "dum" apparat... jaja...

    Jaja finns det någon med kunskapen så tror jag det hade varit grymt att satsa på dvs ett transporter liknande program (de som gör det skall släppa det opensource som jag fattar det) till dessa Android-HDMI donglar...
    Jag hade köpt det utan att tveka :-)
     
  2. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Miracast är som jag förstått det samma sak som WiDi, som kan finnas inbyggt direkt i TVn.

    Sen har ju N1an problemet att den inte Heller har 5ghz wifi.
     
  3. Alixw74

    Alixw74 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Japp, verkar vara WiDi japp. Men jag har inte en smart TV :-) därav mitt Tizzbird N1 köp...

    N1'an har inte 5 Ghz och inte Nexus 7 heller, det är därför jag vill att någon gör (liknande Transporter som jag länkade till) för N1'an som körs på 2.4 Ghz...

    Dvs istället för att dom använder en Rasberry Pie som "server/bildvisare" så kan man använda Tizzbird N1... dvs Miracast lookalike fast 2.4 Ghz enbart... då skulle jag slippa köpa en Rasberry Pie :-)
     
  4. Alixw74

    Alixw74 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hittade i princip EXAKT det jag var ute efter!

    Skall testade lite, men verkar lovande... ser ju att det är en del lag, men det är inte så noga... Ljud fungerar inte heller just nu men kanske kommer...
    Tycker som sagt det verkar lovande!

    http://www.mirrorop.com/

    (Nexus 7 står ju inte i kompabilitetslistan sender dock) men ser lovande ut som sagt...
     
  5. Alixw74

    Alixw74 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ok, litet test!

    Installerade "recivern" N1'an, och sendern på min Samsung Galaxy (N7'an är inte rootad ännu), och det fungerade riktigt bra... tyvärr blev det bara 5 FPS på N1'an...

    Troligen har det med WiFi hastigheten att göra just på N1'an då den är under all kritik just nu... men går troligen att lösa (HDMI kabel, mellan N1'an och anslutningen för att få den "framför" TV'n som exempel, och optimera drivaren)...

    Men men hur som helst... sjukt underbart att få denna "spegling" trådlöst...

    Inte nog med det... man kan faktiskt använda N1'ans fjärr (Android/medföljande) och styra sendern...

    Jaja... inser just nu att det är lite VNC över det hela... men hoppas på ett optimerad H.264 bild överföring över WiFi på 2.4GHz bandet... vilket hade varit perfa.. VNC i all ära, men inte riktigt vad jag är ute efter i nu läget...