Teckeninmatning, alternativ?

Diskussion i 'Allmänt' startad av klalin, 22 jul 2010.

1. klalin

klalin Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Fråga: när man skriver textmeddelanden i ex. Android i lågupplösta Tattoo får man ju stående den "gamla vanliga" teckenuppsättningen, dvs
    123
    456
    789

Nu vill jag byta till Hero för att få högre upplösning och smidigare tangenter. Men då har jag sett att stående blir det inte siffror, utan ett fullständigt tangentbord, varje tecken för sig!

Nu undrar jag bara - om jag köper Hero, går det att ställa in i Android så att det är det gamla vanliga "tangentbordet" som gäller när man skriver sms? Eller måste man dras med de pyttesmå bokstäverna? :(

MVH

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det finns alltid alternativ att mata text med det gamla hederliga T9.

3. klalin

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kanon! Tack. En följdfråga bara:
    Det stör mig att inte hela bredden, så att säga, utnyttjas för T9-knapparna.
    Alltså, både till vänster om 1, 4 och 7 samt till höger om 3, 6 och 9 ligger ytterligare knappar och gör allting trängre och mer lättfeltryckligt (ursäkta uttrycket).

Går det också att fixa??

4. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Kan ju inte lova något men det finns sjukt många olika tangentbord så att det inte skulle gå att fixa låter konstigt :) Finns ju köpetangentbord dessutom. Har Smart Keyboard själv som funkar klockrent med multitouch och allt.

Sen kanske du ändå borde kolla in tangentbord som t.ex. SlideIT där du drar över skärmen, över tangenterna, istället för att trycka. Det går ännu snabbare än gamla T9!

5. klalin

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Smart Keyboard och SlideIt - är det apps man kan ladda hem och installera från Android Market? Eller hur får man det annars installerat i sin HTC? Ursäkta min okunskap!

EDIT: nu såg jag något på YouTube som hette TouchPal, verkade riktigt bra. Betalapp?
    MVH

Last edited: 22 jul 2010
  6. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Okunskap har vi alla haft om allt här i världen.

Jepp, det är apps, vissa betalapps och vissa icke betalapps. Att få hem betalapps kan göras på lite olika vis. Finns i andra trådar men lite snabbt;

roota telefonen och installera t.ex. Market Enabler
    fixa en emulator på datorn och installera ME där istället
    köp ett SIM-kort i t.ex. min butik så köper vi via WIFI

7. klalin

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Och då får man hem apparna gratis...? Går det inte att bara snällt betala för programvaran med säg visa och sen tanka hem?
    MVH

8. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ungefär 60% av alla appar är gratis till Android vilket är ett stort antal jämfört med t.ex. iStore eller vad det nu kallas. Problemet är att betalmarket inte är öppen i Sverige än. Därför gör man som ovan. Enklast är ärligt talat med ett SIM-kort då man bara byter ut sitt befintliga och surfar in på Market genom WIFI. Då slipper man roota och hålla på med telefonen.

Men ifall det är en betalapp så gör vi som jag rådde här ovan och betalar med google checkout. Google checkout hanterar VISA, MasterCard och så vidare. I så fall handlar du direkt ifrån telefonen med ett klick. Ifall du nu inte skulle vara nöjd med det du köpt kan du trycka "refund". Då tas appen bort och då får alla pengar tillbaka.

En app kostar väl ungefär som till en iPhone tror jag. Mitt tangentbord var ganska dyrt om man jämför med vanliga apps men jäkligt billig för nyttan. Det kostade 20:-.