Fråga: TecTiles eller Sony Ericsson/Sony NFC-tags, funkar båda?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av korikou, 18 jul 2012.

1. korikou

korikou Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8
    NFC-tags verkar supersmidigt. Min fråga är om det bara är TecTiles från Samsung själva som fungerar med Galaxy S3 eller om ni tror/vet att det även skulle funka med SE/SONY's NFC-brickor som redan finns i handeln? Samsung har ju inte släppt sina.

Sedan är det väl en smaksak. SE/SONY's är snyggare men mer otympliga, en liten klisterlapp kan man ju faktiskt sätta på något annat material (typ vykort) och lägga lite vartstans i hemmet medan brickor måste hänga eller ligga på ett annat sätt. Vilket föredrar ni?

Men som sagt, kärnfrågan, är det ett fail om jag köper SE-taggar till S3:an?Någon som vet?

2. marw77

marw77 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Alla nfc chip borde fungera för det är ju en standard.
    Själv så köpte jag 10st papperslappar på ebay. Tycker dom fungerar bra. kostar inte så mycket heller. Finns även inplastade men dom kostar några $ mer. TecTiles och sonys kostar lite väl mycket tycker jag.
    http://www.ebay.com/itm/10pcs-NFC-S...604?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2573315bfc

En fördel som du själv säger så kan man sätta dom lite här och där.
    Själv har jag en bakom spegeln i hallen som är programerad för löpning.
    Den startar musiken och sportstracker och blåtand mm. Hur bra som helst.

Last edited: 18 jul 2012
    korikou gillar detta.
  3. korikou

Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8
  4. korikou

Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8
    Ok, tolkar det som att du har testat dessa? Då borde ju allt NFC fungera även om min Nokia 360 play verkar vara read only och inte vill "para sig".

Tack för tipset!

5. marw77

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Jag har bara testat dom jag länkade men NFC är ju som sagt en standad.
    Skulle bli förvånad om en S3 inte kunde läsa sonys varian eller tvärt om.

Har till och med ett i mitt jobb id-kort men det vågar jag inte programera om för då kommer jag kanske inte in på jobbet.

korikou gillar detta.
  6. Stefan_k

Stefan_k Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

SE funkar dock är det en begränsning i dem att de rymmer väldigt lite info. Köpte själv för en vecka sedan och funkar smidigt. Men klarar bara 2 instruktioner i nfc task launcher.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

7. marw77

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

skumt. jag har 6st och då förbrukar den 71bytes. enligt ebaysidan så skall jag ha 768byten tillgängligt så det borde gå att starta allt i mobilen.
    Det du kan göra är att ladda ner en app(vet inte vad den heter finns en nfc tråd här på S3 forumet)
    I appen så kan du programmera favoriter vilket innebär att om du trycker på en knapp så startar xx antal saker. istället för att programmera en massa saker i nfc chipet så säger du till den att starta favoriten så startar den allt i mobilen.
    Det är ett sätt.

8. Stefan_k

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skumt får kolla igenom trådarna och se om jag hittar programmet

9. marw77

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Fel av mig. Det var på ett annat ställe. Programmet hette tasker. Kommer överst om du söker på det i play. Här är nfc tråden. https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=63521&page=12

10. Stefan_k

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ah, kör redan Tasker har missat integrationen mellan dem. Klart värt att kolla mera på.

11. G4il1

G4il1 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    366

MINA ENHETER

Testat att ställa in "Smaller switch tags" valet under advanced settings i nfc task launcher?
    I och för sig kan du bara använda taggen med din telefon då men det får plats fler kommandon.

12. Stefan_k

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack, provar detta när jag kommer hem. Märker att jag inte läst på tillräckligt nära det gäller nfc launcher. Tyckte det bara såg så smidigt ut att jag gick ut och köpte brickor

13. G4il1

G4il1 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    366

MINA ENHETER

Hittade en till variant om man inte får plats med allt på en Tag så som i Xperia Tags.
    Funkar dock bara med den telefonen man gör det i (tror jag, har inte kunnat testa ordentligt med annan telefon).
    Man skapar det man vill att taggen skall göra. När man sedan får fel när man skickar över det så går man vidare med att skapa en ny Switch där man väljer som båda alternativ samma Tag.

Exempel
    Säg att man skapar en tag som heter Bil.
    Innehållet i den kan vara att sätta på Blåtand, Starta navigering, höja volymen till max och stänga av vibration.
    Får man då att det är för mycket data som skickas över så väljer man att nu skapa en ny Switch där man väljer Bil som båda valen.
    När man gör Finish och skickar över den infon så är det bara switch infon som skickas över till NFC Taggen och varje gång man drar mot NFC Taggen så körs allt du sagt i Bil.

Då det bara är Switch informationen som skickas till tagen och den är på ca 1k så får det lätt plats resten sköts av appen i telefonen.

Har man även Tasker installerad är detta givetvis onödigt då man kan göra mycket mer med Tasker men har man inte det kan detta vara ett alternativ.

Last edited: 19 jul 2012
  14. korikou

Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8
    Körde med SE/Sonys NFC-taggar. Funkar utmärkt att koppla flera "actions" via NFC det man behöver ladda ner är LiveWear Hanteraren och Xperia SmartTags från Play.

Bl a har jag en på nyckelknippan som direkt kopplar BT till mitt Jabra headset, byter bakgrundsbild, stänger av Wifi, sätter igång GPS och datatrafiken. Har ett annat på ytterdörren så när jag kommer hem slås BT av, Wifi kopplar till hemmanätverket och så...

Funkar klockrent. Ja just det, även en vid sängen som drar av Wifi, Mobildata, ljud (alarmet funkar ändå) och startar klockappen så jag kan sätta larmet och somna gott.

Så mkt nöjd plus att SE/Sonys taggar är snygga!