Tegra 3 / quad core telefoner

Diskussion i 'Allmänt' startad av aTlive, 25 okt 2011.

1. aTlive

aTlive Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hej!
    Har letat efter info på nätet om när tegra 3 telefoner väntas komma ut. En tablet kommer ju släppas snart, så det bör vara nära... eller? Det har varit ganska tyst på en fronten sen augusti verkar det som. Hittade detta:
    http://www.fudzilla.com/mobiles/item/21893-nvidia-promises-tegra-3-phones-in-december

Väntar på en quad core telefon med ICS tills jag uppgraderar mig, så finns det någon som har hört något om detta? Och tkr ni att det är värt att vänta på de eller ska man köra på en galaxy nexus?

Tack i förhand!

Last edited: 25 okt 2011
  2. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Skulle personligen inte våga köpa en Tegra telefon. Titta bara på alla strul med O2X som kör Tegra2. Nu kanske inte alla problem har med just Tegra att gära men tillräckligt många för att jag skulle våga chansa. Enligt vad jag läst så beror stora delar av förseningen av GB till O2X på just Tegra2.

Kan visserligen bli bättre med Tegra3 men skulle nog låta andra prova i några månader innan jag slog till för att vara på den säkra sidan.

Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk

aTlive gillar detta.
  3. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Quadcore i telefoner lär dröja lite, dom är fortfarande för strömtörstiga och i ärlighetens namn behövs det inte ännu. Exynos eller TI OMAP4460 har prestanda så det räcker och blir över, då i synnerhet exynos 4212 som tillverkas i 32nm, cpu@1,5Ghz Gpu@400Mhz. Även qualcomms kommande cortex A9 baserade soc är intressant.

Quadcore soc behöver nog komma ner på 28nm innan dom verkligen slår igenom på telefoner.

aTlive gillar detta.
  4. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Håller med, Quad core är nog lite väl törstiga på batteri än så länge för mobiler. Fast det lär väl dyka upp mobiler med quad core under nästa år. :)

5. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Jag tror inte quad core kommer vara det bästa under 2012, det är Krait & Cortex A15-CPU'er i dual core som kommer ge bäst prestanda.
    Tegra 3 är bara 4st cortex A9-kärnor, i majoriteten av uppgifterna är det inte snabbare än dagens dual-core, det är bara enstaka optimerade uppgifter som blir snabbare.
    Så titta på prestanda istället för antal kärnor. Även en högre klockad dual core A9 kommer oftast vara bättre än en Tegra 3. Tegra 3 har även långsam minnesbuss som kommer flaska den en del.
    Cortex A15 kommer nog inte på marknaden förrän andra halvåret, men Krait kommer nog snart.

Jag tror Nvidia har gått över lite väl tidigt till quad core. Telefontillverkarna vill ha plats med mkt saker i telefonerna och samtidigt ha acceptabel batteritid, det är inte självklart att de vågar välja quad core. Marknadsföringsmässigt kan det ju vara bra med quad core, men om inte hela telefonen fungerar bra så blir den ingen storsäljare (jfr LG O2X).

Vad gäller GPU'n i Tegra 3 så återstår det att se hur den står sig mot konkurrensen. Är den riktigt bra så ser jag iofs en hyfsad framtid för Tegra 3 trots det jag skriver ovan.

Last edited: 26 okt 2011
    aTlive gillar detta.
  6. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 256
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Har vi någon nytta av quad-core? Vi har väl inte ens haft speciellt mycket nytta av dual-core tills ICS släpps väl? Till och med min single-core telefon klarar av att emulera PS1 spel i full hastighet så jag kan inte riktigt förstå behovet av en massa processorer mer än att ha "det senaste".

Last edited: 26 okt 2011
  7. Bobby83

Bobby83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    362

MINA ENHETER

Tegra 3 för tablets kommer släppas i 40nm då tablets kör med betydligt större batterier. Vad jag förstår så är Kal El+ mobil versionen som kommer köras i 28nm och den kommer nog inte förräns Q2 2012. Det vi har att se fram emot närmaste månaderna blir Exynos 4212 och Krait.