Diskussion: Tegra 3's version av HOX sämst ljud....någonsin?

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av Aja, 27 jun 2012.

1. Aja

Aja Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Alla vet vi så här i retroperspektiv att hela "Beats" prylen är en gimmick, ett marknadsföringsknep, ja ett försäljningsargument.
    Men jag visste åtminstone inte att Tegra versionen av HOXen var den telefon med mätbart sämst ljudbild.

Den blir bra sågad i denna artikel:

http://www.androidpolice.com/2012/0...ne-x-isnt-amazing-at-all-even-by-the-numbers/

Det visar sig att den amerikanska versionen av HOX, S etc har bra mycket bättre ljud än vår internationella.

Själv stör jag mig inte nämnvärt på detta (lyssnar mest på p1 typ, gubbvarning? ;) ) men vad tycker ni som använt andra lurar "aktivt" i musiksyfte? Har HOXen så "kasst" ljud som artikeln vill påvisa?

2. hilmer

hilmer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag lyssnar rätt mycket på spotify på hoxen via bilstereon, tycker inte att det är speciellt dåligt ljud med beats på men om man stänger av beats blir ljudet väldigt lågt. Fast jag skulle gärna vilja höja volymen mer ändå man får höja rätt mycket på bilstereon.

3. mbs

mbs Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    452

MINA ENHETER

Har inte läst artikel, men med Beats på när man lyssnar på spotify (och med bra lurar) så tycker jag ljudet är väldigt bra.
    Dock måste jag stänga av Beats när jag lyssnar på musik i power amp, annars hackar ljudet till lite då och då. Ingen större fara, då power amp har mycket bra inställningar för ljudet.

4. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Skulle aldrig få för mig att använda Beats.. Ljudet ska vara rent. Tycker ljudet är bra ändå.

5. -WR-

-WR- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    117

MINA ENHETER

Känns ju trovärdigt när snubben bara spekulerar. Men icke desto mindre, en mycket intressant artikel!

6. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Jag kör volume+ och tycker det är suveränt. Tycker inte beats gav mig den basen jag ville få ut med mina hörlurar :P Och i bilen låter det väldigt bra även på allra högsta innan det börjar dista, det är väl enligt mig men alla har ju olika krav :)

7. -WR-

-WR- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    117

MINA ENHETER

Jag måste bara säga att den artikeln var riktigt bra skriven och han har helt rätt i sin tunga kritik och hårda ton. Men jag måste ändå lyfta fram detta stycke, som passar väl in i mitt användande:

8. aka_the_barf

aka_the_barf Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

lyssnar sällan på musik via telefonen endast de få gånger jag åker kommunalt eller liknande.
    kommer från en sgs1 med erkänt bra ljud chip men trodde att skillnaden lär jag knappast märka av.

köpte ett par billiga lurar för ett par hundra lappar eftersom dem man fick med var ala 80- tal style = inte bra.

spelade musik och tänkte direkt att det måste vara fel på lurarna eftersom det lät väldigt dåligt, så för att bekräfta det testade jag i min gamla sgs1 och där lät det dessvärre riktigt bra. testade olika lurar jag hade liggandes till hoxen (glappande) och tyvärr så lät det inte mkt bättre där trots att ett par av lurarna var av bättre kvalite.
    givetvis stängde jag av allt som hade med beats att göra eftersom det var bara bas bröl rätt igenom.

tråkigt men sant men men jag lyssnar så sällan på min telefon så för mig är det inte hela världen. skulle jag lyssna varje dag skulle jag använt sgs1an som mp3 spelare.

9. spengo

spengo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Har man ett par trögdrivna hörlurar är ljudet kalas med hoxen:)! Har man däremot ett par lättdrivna hörs ett svagt bakgrundsbrus.

10. -WR-

-WR- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    117

MINA ENHETER

Du måste nog förklara skillnaden mellan trögdrivet och lättdrivet här, känner jag.

11. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Antar att han menar headphones med hög eller låg impedans? :P

12. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Det problem jag hade med ljudet i början var väl att det hackade ibland när man hade beats på. När det inte gjorde det tyckte jag det lät helt ok. Hörde ingen skillnad mot iPhone 4 och Xperia S.

13. RobertRoos

RobertRoos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Är ju inget nytt direkt att ljudet på HOX:en är under all kritik. Tror att jag med några andra här på forumet var bland de första att klaga på just hur dåligt det är i jmf med SGS1 t.ex. som är 2 - 3 år gammal vid det här laget. Men o andra sidan hade jag inte förväntat mig toppenljud från en mobil vars försäljningsgimmick är "Beats Audio" som för de som har ett öra för ljud, alltid är kasst. Nu kommer det säkert vara "haters gonna hate" men, det är ju sant - som sagt, alla som har ett öra för bra ljud känner till Beats överdrivna ljudbild, speciellt vad gäller bas.

DOCK är det ju inte bara det på HOX:en som spökar utan är ju hela vägen ned på hårdvarunivå kvalitén är kass. Extra påtagligt blir det om man ska lyssna på klassisk musik eller musik överlag som saknar tunga basgångar - allt ersätts av ett brus.

Last edited: 30 jun 2012