Teknisk hjälp - kombination av NAS, routers, mobiler etc?!

Diskussion i 'Off Topic' startad av brutus, 18 aug 2013.

1. brutus

brutus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej allihopa och i synnerhet ni som råikar vara mer tekniskt begåvade än vad jag är...

Så här lyder den långa historien... Jag köpte nyligen en Sonos play5 samt en brygga så jag kan strömma musik från datorn, plattan och telefonen, asgrymt faktiskt! Kopplade ihop bryggan med routern via vanlig nätverkskabel och sen letade den upp högtalaren. Riktigt smidigt faktiskt!

Det var den roliga delen av historien. Jag fick storhetsvansinne och inhandlade en NAS Verbatim MediaShare 2 TB från samma butik, HiFi-klubben, och det skulle inte bli några direkta problem.

Här är jag nu, två dagar senare och har lyckats med följande; kopplat ihop NAS:en med routern via nätverkskabel och börjat flytta över musik, filmer etc. Funkar ok och jag kommer åt NAS:en från datorn. Nu till problemen.... Jag har en surfplatta (Nexus 7 2:nd gen) samt en mobil (HTC One) som enligt uppgift ska kunna kontrollera NAS:en men trots widgeten jag laddat ned (MediaShare) kommer jag inte in på NAS:en utan när appen startar kommer det bara upp en ruta där det står "cannot connect to my media share. Check Wi-Fi settings or press cancel".

Jag har försökt "kontrollera" Wi-Fi-inställningarna men utan resultat. Hittar bara min router samt en adress som förutom två ytterligare tecken liknar min routeradress och hur många gånger jag än skrivit dit diverse lösenord, ändra inställningar och svära så funkar det inte, varför?

Någon kunnig som kan förbarma sig över mig och få ordentligt med internetcred tillbaka

Ödmjuka hälsningar, Brutus

Last edited: 18 aug 2013
  2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 237

MINA ENHETER

Två spontana tankar:
    1. Kontrollera vilka ip-nummer som din din nas och dina telefoner har. De ska var på samma nät, dvs börja på samma siffror för att det ska fungera.
    2. Titta i inställningarna på din router om den hindrar wlan från trådat. Ibland finns en inställning för att ge wifi-enheter enbart tillgång till internet men inte andra lokala enheter.

3. brutus

brutus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tack för svaren, är dock lite för dålig som människa för att förstå riktigt. Har försökt identifiera att det r rätt ip-nummer till de olika enheterna vilket de verkar vara.

Hur jag dock ska ta mig ini routerns inställningar och ändra något där övergår dessvärre mitt förstånd... Edit: eller rättare sagt jag tar mig in på routerns (netgear) inarällningar men där står mest dravel om portar och vilka jag vill öppna...

Last edited: 18 aug 2013
  4. tekken

tekken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    249
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

Start - kör - cmd - ipconfig - default gateway - slå in ipadressen i webbläsaren som en ny hemsida du ska besöka

5. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Du bör se en lista i din router över vilka enheter som ansluter trådlöst och vilka IP-adresser de fått.
    Vilken Netgear-router har du?

6. HEiK

HEiK Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Eftersom jag nu varit support åt dig i flera dagar så undrar jag vars fan är mitt internetcred??!

Skickat från min HTC One via Tapatalk 2