Tele 2 4G Umeå fungerar det?

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av maloj, 22 sept 2013.

1. maloj

maloj Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Har haft min Samsung Galaxy Note 2a i ett år nu ca. Och jag blir mer och mer frustrerad över Tele 2s täckning. Tycker det strular så pass ofta att jag undrar om det inte är telefonen det är fel på.

Jag har lägenhet vid älven och har i regel bra 4G täckning där. Likt förbannat så finner jag att jag har utropstecknet och inget nät tillgängligt. Jag får söka igen och ibland testa det andra nätet. Har tele2 och tele2 se. Ibland får jag inget nät alls dock. Ibland behövs det omstart etc. I regel får jag tillbaks täckningen i alla fall men det går inte automatiskt. Mer sådant nu än när telefonen var ny betydligt mycket mer. Den tappar alltså inte bara 4G utan 3G och de andra näten också emellanåt.

Flera gånger per dag behöver man syssla med detta medan jag aldrig någonsin haft några dylika problem med Telia men nu är detta min första smartphone också. Även Telenor fungerade smidigare.

Telefon eller har tele 2 muppig telefontäckning i Umeå centralort?

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 307
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Telenor och Tele2 har samma 4G täckning bara så du bet då dem bygger nätet tillsammans. Angående om det är telefonfel eller inte. Har du testat i en annan telefon? Enklare än så är det inte

3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Upplever du samma problem på flera ställen i Umeå? Har du testat med ett annat simkort eller hårdvara?

4. maloj

maloj Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Har inte tillgång till mer än denna 3g/4g telefon. Men man tycker ju de borde fixa GSM också. Varhelst jag går riskerar jag tappa kontakten så nyfiken på fler Här över med tele2.

5. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    GSM-täckning finns. Fungerar det bättre om du låser på 2G/GSM? De kör 2G och 4G från samma basstationer, så ibland kan det bli så att om 4G-täckning saknas, kommer inte 2G-täckning finnas heller.

6. maloj

maloj Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Nej fungerar om något sämre att låsa vid gsm. Får luska vidare och se hur pass låsa gsm fungerar hemma dock men jag begriper inte logiken i att jag ska tappa all täckning men att jag sedan kan få tillbaka det genom att söka efter tele operatörerna igen. Verkar som man måste göra detta manuellt det går inte per automatik få tillbaks täckningen

7. Faust

Faust Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har också en GNII med Tele2, fungerar fint här i Västra götaland i alla fall. Det står på Tele 2's hemsida att de i stort sett har/ska ha 99% 4G-täckning i Sverige snart.