Tele2 3g problem!

Diskussion i 'Hero' startad av Droid110, 27 dec 2009.

1. Droid110

Droid110 Guest

Har problem med att få 3G täckning med mitt Tele2 abb.. om jag går in på nätverksinställningar och väljer network operators så finns IQ/Sweden3G, Telia osv.. Och den kör på IQ automatiskt (EDGE) dvs.. När jag väljer Sweden3G så funkar det ett tag men täckningen är inte den bästa så den återgår till EDGE... Vad kan vara fel?

2. LaZe

LaZe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

3. Droid110

Droid110 Guest

4. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

tryck på telefonluren, slå *#*#4636#*#* välj telefoninfo, scrolla längst ner, klicka där det står WCDMA preferred och ändra till WCDMA only.

OBS 2 VARNINGAR!
    1. Du kommer nu inte att få 2g så har du ingen 3g-täckning så kan du inte ringa, smsa osv.
    2. Några har rapporterat att SMS-servicenummret har försvunnit när dom ändrat detta så notera det innan du ändrar. Funkar inte sms efteråt så är det förmodligen felet.

Last edited: 27 dec 2009
  5. Droid110

Droid110 Guest

Hum.. Jag ser inte Telefoninfo saken. Jag kan ju endast ringa eller lägga till numret?
    Aha, var tvungen att trycka på den fysiska knappen.

TACK! Det fungerar nu!

Last edited by a moderator: 27 dec 2009
  6. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

När du har slagit sista * så kommer det upp direkt utan att trycka ringa eller nått, dubbelkolla att du slog rätt.

* # * # 4636 # * # *

7. Droid110

Droid110 Guest

Tele2s nät är ju värdelöst, har senaste radion med.. 3G funkar inte stabilt här, 3plupp och ibland 0 = går inte o ringa då.. Nåt man kan göra tro?

8. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Bor du nånstans där det borde vara bra täckning så ring kundtjänst och felanmäl. Det kan bero på felkonfigurerade antenner och kan vara lätt för dom att åtgärda när dom får veta att det är problem.

9. Droid110

Droid110 Guest

Får ta och ringa dem imorgon.. Jag hade ju telia innan med perfekt täckning och jag ringde dem idag angående varför inte 3g var på automatiskt.. Tele2 kör ju under Telias nät så ska nog inte vara nå problem, hör av mig imorgon om det har löst sig.

Förövrigt.. Jag ställde tillbaka till orginalinställningen då jag inte ens kunde ringa!

10. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det var konstigt att du inte kan ringa nu. Har du satt den att välja nätverk automatiskt? Jag har provat att välja Sweden3g manuellt men jag tycker jag har haft mer problem då. Nu trycker jag alltid på "välj automatiskt" när 3g krånglar.

11. Droid110

Droid110 Guest

Fungerar nu efter omstart av telefonen!

Men satan, nu kan jag ringa och ta emot samtal och ta emot sms... Men jag kan inte skicka sms, får bara unable to send.

12. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Sms-problemet var det som varning 2 handlade om.

Öppna meddelandappen och gå dit du kan se alla trådar. Tryck meny och sen inställnngar. Under Servicecenter ska det stå +46707990001

13. Droid110

Droid110 Guest

Men det var Market Enabler som ändrade mina APNs till T-Mobile.. Var tvungen att köra en nandroid restore :/.. Nandroid löste inte.. Tack för infon! Fungerar nu..