Fråga: Tele2/Comhem

Discussion in 'Tele2 & Comviq' started by Dashio, Oct 3, 2023.

1. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Vet inte om detta är rätt att fråga här men MOD får gärna plocka bort mig annars.

Min kusin nämnde för mig att han ville byta router i sin lägenhet där endast Comhem finns tillgängligt(com hem uttag). Han ringde Tele2/Comhem och de nämnde att det inte gick utan att det är endast Tele2/Comhem routrar som gäller för att det ska fungera. Då jag inte har bott i sådan lägenhet vet jag inte varför det inte skulle fungera. Någon som har erfarenhet av det?

2. KnightBuzzo

KnightBuzzo Infant Droid Medlem

Tele2 är ett blufföretag och scammers av högsta grad. De drar sig inte för att påastå lite vad somhelst. Det stämmer naturligtvis inte, vilken router somhelst EGENTLIGEN ska fungera, men tele2 är i branschen för att skörda folks information och sälja framför allt. och jag har själv råkat ut för deras skräp...De prånglade på mig en router som de själva varit med och se till att ta fram...De är oerhört begränsande, du kan inte göra särskilt mycket pga att tillverkaren bara har nån slags skal på nätet som ska se ut som en en site, och inga manualer eller nånting till routern, det enda du kan få tag på är ett eu-el certificat för skiten.

tipsar all om att kika vad tele2 har lämnat efter sig på app store, Apples mjukvarubutik....en jäkla massa skräp som bara fördärvat för folk...

UNDVIK, de har ingenting annat än att fortsätta hålla dig låst vid ett abonnemang som de vrider upp stadigt i pris, lockar med OTROLIGA priser och kampanjer, Obegränsat utrymme i molnstjänsten....det borde man undersöka närmre. fråga meta/facebook om de inte vill hyra in sig på ditt webbhotell, gratis...skicka över delatlänken bara.

3. frpl

frpl Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Han kan använda vilken router han vill, men måste ju ha ett kabelmodem för att ”få in” internet i routern. Det ska bara vara att ställa in modemet i bryggläge.

matssoderstrom likes this.
  4. Dashio

MINA ENHETER

Jag tyckte att det var lite skumt först när min kusin berättade det. Tyvärr är han låst i Tele2/COmhem då han bara kan välja det från vad jag förstår. Det är ett sånt 3 uttag.

Jag har aldrig haft Comhem eller har någon erfarenhet av de så kan tyvärr inte säga så mycket men känslan att vara låst gillar jag inte iaf.

Ah, behöver man ringa in till kundtjänsten för att ställa in i bryggläge då?
    Alternativt skulle han kunna köpa en beggad comhem router. Han är nämligen inte så tekniskt och att hjälpa på distans underlättar ju inte riktigt saken haha.

5. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har för mig att man måste göra det. Jag behöver göra det hos min leverantör (ej Tele2/Comhem) .
    Nu är jag inte jätte säker, men om man har 3 uttag så har jag för mig att det är lite annorlunda. Då kanske det är så att man måste använda Comhem routern och brygga den om man vill använda någon annan.

6. Putte i Parken

Putte i Parken Teen Droid Medlem

Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Edge
    Platta:
    Samsung Tab S10 Plus 5G
    ROM:
    Android 16
    Platta 2:
    Samsung Tab S9 Ultra
    ROM:
    Android 16
    Nu är det ett tag sen jag hade Comhem/Tele2 men som sagts så skall det bara vara att ställa om modemet/routern från Comhem/Tele2 i bryggläge och sen använda vilken router man vill. Gjorde detta själv och kunde konstatera att "min" router fungerade betydligt bättre än skräpet från Comhem. Men det s.k modemet kommer man inte ifrån om man har vad Comhem/Tele2 kallar tre hål i väggen.
    Instruktioner hur man ställer om till bryggläge kan variera beroende på modell, men googla på brygginställning Tele2 modem/router så borde det dyka upp något, så gjorde jag.

katho likes this.
  7. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Tele2 (f.d. Comhem) använder DOCSIS för att leverera internet via koax-uttaget. DOCSIS är en väletablerad standard och rent tekniskt kan man köpa vilket DOCSIS-modem/router man vill. Tyvärr måste Tele2 aktivera modemet på sin sida genom att tillåta dess MAC-adress och certifikat, vilket de inte kommer göra för routrar som de inte själva sålt.

Så ja, de fular sig och spärrar aktivt kunder från att köpa egen hårdvara. Funderar egentligen på om det inte är emot EUs lagar om nätneutralitet. Lagen säger att kunder ska få använda vilken hårdvara de vill. Samma lagar hindrar t.ex. mobiloperatörer från att förbjuda folk att använda obegränsade mobilabonnemang och extra SIM-kort i routrar som mobilt bredband. Ser inte varför det skulle vara någon skillnad bara för att det går genom en kabel istället för via en mobilmast.

8. katho

katho Android Medlem

MINA ENHETER

Den kan inte bytas ut, men du kan sätta den i brygga och sen köra egen router bakom. Så kör jag.

9. katho

katho Android Medlem

MINA ENHETER

Nej, du kan göra det själv utan att behöva kontakta Tele2.

10. frpl

frpl Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

När jag hade ComHem för några år sedan var det bara att logga in i deras modem och ändra. Vet inte hur det är nu dock.

11. katho

katho Android Medlem

MINA ENHETER

Likadant idag.

frpl likes this.
  12. Dashio

MINA ENHETER

Problemet är att hans router är trasig och Tele2 vägrar ju att ersätta utan han måste köpa den för sjuk summa. Han fotade en bild och jag känner inte igen "data" uttaget när jag googlar också. Min tanke var att han egentligen skulle kunna köpa en beggad router från marketplace så länge den kommer från tele2 och därefter brygga sin router kanske? upload_2023-10-4_13-25-9.png

Vad fult! Ja du har ju rätt. Bilden är tagen hos min kusin och jag tycker att uttaget ser lite annorlunda ut mot vad jag har sett tidigare. Vet du varför det ser ut så här?

Min kusin:

upload_2023-10-4_13-30-1.png

Google:

upload_2023-10-4_13-30-16.png

Om den är trasig, är det bara tele2 då som jag måste köpa den från?
    Tack! :D

13. Dashio

MINA ENHETER

Tack!
    Du råkar inte veta varför det ser så annorlunda ut hos min kusin i data uttaget?
    upload_2023-10-4_13-33-8.png

Jag är van att det ska vara hona och inte hane där.

14. katho

katho Android Medlem

MINA ENHETER

Ser ut som den är igenpluggad? Så där ska det inte se ut vad jag vet. :)

15. katho

katho Android Medlem

MINA ENHETER

Då lär du få en ny utan kostnad, bör vara så iallafall. Eller köp beggad.

16. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    När uttaget inte används ska det vara avskärmat för att inte störa grannarnas trafik. Det sitter ett "lock" påskruvat, det är bara att skruva av det så ser anslutningen hos din kusin ut som bilden du googlade fram.

matssoderstrom likes this.
  17. Dashio

MINA ENHETER

Ah den var igenpluggad!

Well de har sagt till honom att han kan få köpa den för 1200kr istället för 1500kr eller vad de kostade haha.

Tack! :)

18. Dashio

MINA ENHETER

Då har jag fått svar på mina samtliga frågor, tack allesammans! Kommer nog att återkomma med frågor när det finns.

katho likes this.
  19. Dashio

MINA ENHETER

Okej, nu fick jag en annan följdfråga. Återigen, väldigt svårt när jag inte har bott i hyreslägenhet. Men han frågar hur vet man vilka alternativ som man har eller är det bara Tele2/Comhem? Jag tolkar utifrån hans uttag att det är bara Tele2/Comhem som kan leverera internet dit eller tänker jag fel? :)

20. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    När det har varit ComHem hus så brukar det inte vara några alternativ. Du kan kolla här Jämför och beställ bredband på din adress om det finns något annat val, men skulle bli förvånad om det finns, förutom mobilt nät som också dyker upp på denna sida