Tele2, endast GPRS?

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av McZ, 15 dec 2010.

1. McZ

McZ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Så då har jag fått min Motorola Defy.. men den är bara ansluten till GPRS?

Jag får ingen 3G symbol utan endast G vid datapilarna. om man letar under inställningarna så är den inställd på att automatiskt välja mellan 3G och 2G, den är inte inställed på '2G only'

2. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Har du kanske ett jättegammalt SIM-kort som inte stödjer 3G? Funkar det med 3G i en annan telefon

Har du kollat så att det inte är Tele2 som har problem med 3G?

Har du manuellt valt Tele2 som nät? Låt telefonen välja automatiskt, 3G-nätet heter Sweden3G

Testa att tvinga 3G genom att välja WCDMA only (slå *#*#4636#*#* och välj telefoninfo så finns den möjligheten)

3. McZ

McZ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag har inte testat på länge eftersom jag har dålig 3G mottagning hemma så har jag kört min gamla telefon på 2G. För att den inte skulle byta hela tiden beroende på vart jag var hemma då det drog massor med batteri. Men det fungerade att få kontakt med 3G nätet när det fanns.

Nu när jag tvingar min Defy till 3G nätet så tappar den mottagning helt. Jag har inte fått kontakt alls med 3G nätet.
    Testade igen nu när jag är på jobbet. När jag söker efter vilka nät som finns så finns Sweden 3G med. Men det går inte att ansluta till det utan jag förlorar kontakten helt med mobilnätet.

4. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Ok det finns en risk att det är ett hårdvarufel.

Det kan dock fortfarande vara sim-kortet som är för gammalt. Är det uppåt 2 år eller äldre kan det vara idé att få det utbytt.

5. hilta

hilta Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Likadant för mig, telefonen visar nästan jämt G å de går ruskigt segt å surfa, är tvungen å sätta endast 3G i inställningarna annars river man ju av sig håret tillslut..(Tele2)

6. McZ

McZ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

SIM kortet är nog 2 år eller äldre.. haft det länge iaf.

EDIT: Jag har precis fått ny telefon då den gamla hade kopplat ifrån mobilnätet varje morgon.. vilket den nya också gör. Men inte om jag kör på enbart 2G. Däremot så kopplar den ifrån helt och vägrar ansluta om jag tvingar den över till 3G

7. nalle

nalle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Samma fel har jag på min defy, dock hade jag även haft strul med min Hero och Tele2, den ville inte växla mellan 2g&3g utan den ville bara köra 2g eller så fick man sätta den att bara köra 3g.

Så jag bestämde mig för att byta till Telia och nu funkar det som det ska (vilket är konstigt då de ska dela 3g-nätet med tele2).