Fråga: Tele2 fiber = stabilare internet?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Yay4Xray, 15 dec 2022.

1. Yay4Xray

Yay4Xray Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Hej,

hoppas jag lägger in detta under korrekt kategori.

Jag har haft en hel del problem med mitt bredband på sistone. Var kund hos Comhem under många år och det fungerade i stort sett ok, gick sedan över till Tele2 efter fusionen. De senaste veckorna har bredbandet varit helt värdelöst. Det försvinner hela dagar och förklaringen är alltid "driftstörning i området som påverkar fler". En allvarlig konsekvens för mig har blivit att jobb hemifrån inte fungerar längre utan jag får pendla till jobbet för att ha tillgång till internet som jag behöver.

Nu har jag tröttnat och vill helst dumpa Tele2. Deras support menar att vår lägenhetskomplex är "uppkopplat via gamla slitna Comhem-kablar" och att jag kan byta till "nya Tele2-fiber som inte har sådana problem". Minns att Comhem alltid angav "kabelbyte" som skäl när internet inte funkade, och det får mig att misstänka att det är mer snack än hockey även här.

Min fråga är: Ligger det något i detta avseende Tele2? Har någon denna erfarenhet och kan beskriva om det faktiskt blev en skillnad? Prova kan man alltid göra men med Tele2 så är förtroendet knappast på topp för att hoppa på ett annat avtal.

2. gneken

gneken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 732
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Har har säkert Coax via Tele2 nu. Kan du få fiber är det såklart ett mycket bättre alternativ. Coaxen är gammal och det blir enkelt störningar så fort det blir stora temperaturförändringar. Speciellt på ett gammalt icke upprustat coaxnät.

bernard gillar detta.
  3. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 876
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Du ska utan tvekan byta. Gör bara

bernard gillar detta.
  4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Inget går att jämföra med fiber sett till stabilitet, och du kan i samma veva dumpa ditt modem som inte sällan ger upphov till problem eller prestandabegräbsingae också.

Skulle säga att det är en ”no brainer” att gå över till Fiber om du har det framdraget redan.

Skaffa en vettig router sedan, om du inte redan har en. Operatörens brukar vara rätt medioker. Google Nest Router är bara plug and play och väldigt stabil samt uppdateras regelbundet som exempel.

fryguy gillar detta.
  5. Buzz

Buzz Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Det var länge sedan jag hade Comhem/Coax men jag minns att det var väldigt känsligt för hur grannarna beter sig. Om det var någon som satte i en dålig kabel till TVn så kunde det kraftigt försämra bredbandet för närmsta grannarna.

bernard gillar detta.
  6. Yay4Xray

Yay4Xray Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Tack för bra svar, alla. De har gett mig god vägledning.

bernard gillar detta.