[Tele2] Ingen tjänst, men inget fel

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av hsjovold, 11 jun 2014.

1. hsjovold

hsjovold Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Hej!

Mamma har precis köpt en ny telefon (olåst LG G2), men det har strulat lite. I samband med att hon köpte den behövde hon ett micro-SIM och fick ett nytt simort hos en Tele2-butik. Det skulle aktiveras inom en timme, men sedan hon fick det (igår kväll) har det stått "ingen tjänst". På Tele2:s hemsida står det att det är aktiverat.

När hon gick dit igen testade de med andra simkort, och även simkort från Telenor, och fick det inte att fungera. Då drog de slutsatsen att den är operatörslåst. Då gick hon till Elgiganten, där den är köpt, och där fick de den att fungera med olika simkort.

Nu ska hon till Tele2 imorgon igen, men jag tänkte först höra här om någon kan tänka sig vad felet är? De på Tele2 gav inte direkt ett kunnigt intryck (mamma kan inget om sånt här och hon tyckte att personalen var okunnig), så jag tänker att det kan vara ett, för folk härinne, förhållandevis uppenbart fel.

2. hsjovold

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

När man startar telefonen står det även "Datatjänsten stöds inte", i ett popupfönster.

3. Moby

Moby Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    402

MINA ENHETER

Ni behöver ju först o främst testa hennes SIM-kort i en annan telefon för att veta om det är SIM-kortet eller telefonen som är problemet. Är det SIM-kortet så aktivera eller byt SIM. Är det telefonen och den inte är operatörslåst så kolla inställningarna och prova manuell nätsökning. Återställ den om det inte hjälper.

4. hsjovold

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Ja, man blir lite handikappad när man sitter 20 mil bort och ska förklara för en som aldrig har öppnat batteriluckan.

Hon var i alla fall tillbaka hos Tele2 idag och hörde med dem. Då frågade tjejen där vilka operatörer den inte var låst hos, trots att de på Elgiganten sa att den inte var låst.

När mamma insisterade på att den var olåst kom en kille in i diskussionen och sa att ett liknande fall var när en kvinna "hittat" en telefon. Då fick fick den kvinnan gå runt hos olika operatörer och testa. Det var alltså deras lösning på problemet.

Till slut fick mamma dem att titta om kortet var aktiverat, vilket det var, men det var samtidigt spärrat på grund av en pågående order. Anledningen var att i fredags ringde Tele2 som de brukar göra, och frågade om hon var nöjd. Då hade det inte gått att sms:a på några dagar, så det var hon ju inte. Då skulle de skicka ett nytt kort som skulle komma på måndagen. På tisdagen hade det inte kommit något och i chatten så komm de fram till att det inte ens var skckat. Då sa jag att hon skulle gå upp till en butik och få kortet direkt. Då skulle alltså den första ordern skrivas av, vilket den inte gjorde.

Det enda de behövde göra var att ta bort spärren och allt fungerade.

Tele2 har verkligen gjort ett dåligt intryck:

1) Först glömmer de att skicka ett simkort, vilket är ganska viktigt.

2) Därefter missar de att ta bort den första ordern.

3) Sedanfår mamma kuta runt för att de i butiken är inkompetenta.

4) Dagen efter anklagar de henne för att ha stulit telefonen, och det är först nu de ens TITTAR i systemet och ser att det är Tele2:s fel.

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Ta och skicka ett välformulerat mail till kundtjänst, du kanske t.o.m vill hänvisa hit så de faktiskt blir medvetna om hur dålig PR sådana här situationer ger. Och fråga om kompensation, jag antar mer trafik inte är så intressant för din mor utan snarare lite rabatt på de första fakturorna eller laddning för kontaktkort.
    Fan, få kundservice att sluta sitta på FB och Twitter och skapa ett verifierat konto här (eller finns det redan ett?)

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Ja, jag syftade på att de bara finns dær och inte hær.