Tele2 (MYMobileSecurity) Pluspaket Säkerhetspaketet

Diskussion i 'Applikationer' startad av Fractalogic, 24 feb 2014.

1. Fractalogic

Fractalogic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Hej!

Är det någon här som har lyckats installera det så kallade "Pluspaket Säkerhetspaketet" från Tele2 på sin Android telefon? Berätta i så fall vilken telefon ni har.

Jag har "haft" den gratis i en månad, sedan var det tänkt att de skulle börja debitera mig 39 kr för den varje månad. Jag säger "haft" den eftersom jag aldrig lyckats installera skiten. Det är en av de absolut sämsta Android apparna jag sett.

• För det första så måste man hämta en APK fil utanför Google Play Store.
    • För det andra så tvingar Tele2 mig att ansluta till deras server via 4G (mobil-) nätet för att hämta filen.
    • För det tredje så måste man ändra säkerhetsinställningar i telefonen för att kunna installera den.
    • För det fjärde så får jag "parsing error" när jag försöker installera den.

Det här ska egentligen vara någon specialversion av MYMobileSecurity. Företaget heter MYMobileSecurity Ltd. och är registrerat på svenska handelskammarens adress i England.

Det går inte att få teknisk support från varken Tele2, eller från företaget bakom det. Tele2 har en speciell e-postadress dit man kan skicka frågor och få hjälp. I mitt fall har de bara erkännt att de inte kan hjälpa mig och vidarebefordrat till leverantören då. Jag fick ett automatiskt e-post från dem, ungefär som ett "no-reply", där de frågade efter olika saker så som vilken telefon det gäller, m.m. Det var allt frågor som var redan besvarade i det meddelande jag skickade ut till Tele2 (innan de skickade vidare).

Jag försökte även själv kontakta dem direkt genom att skriva på deras e-postadress (eller kontaktformulär, vilket du nu än var) på engelska, men fick samma automatiserade svar. Vad förväntar de sig? Att jag ska registrera mig på ännu en s.k. supportportal, och eventuellt skapa en s.k. support ticket eller case där som jag kan följa? Som om jag inte är redan registrerad på ett otal sådana supportsidor hos olika företag, så det räcker och blir över.

Anledningen till att man är tvungen att ansluta till Tele2 servern via mobilnätet är uppenbarligen för att autentisera dig som användare, för att försäkra att du är Tele2 kund. Försöker man ansluta via WiFi så står det i klartext på svenska att man måste vara ansluten via mobilnätet.

Min erfarenhet av att ladda ner filer via 4G är att de lätt blir korrumperade. Jag laddade t.ex. ner några EXE filer till datorn, med min Andorid telefon som modem, och då gick det i 125 kB/s hastighet istället för 1,4 MB/s som det brukar vara. Och därav så blev filen till AMD Cataly drivrutinerna för Windows korrumperad. Om man försöker köra så kommer det upp ett fel från NSIS (Nullsoft paketerare). Så jag laddade ner det en andra gång, det gick ner med 1,4 MB/s och det gick att installera. Min ISP (Alltele, fiber-LAN) hade tekniska störningar i två dagar då så jag var tvungen att gå ut via 4G.

Dessa s.k. "utvecklare" är bara guldgrävare! Jag rekommenderar i alla fall inte den här appen till någon! Jag har sagt upp min "tjänst" efter några omgångar med misslyckade installationer. Man får ju ingen ersättning för den data man förbrukat för alla gånger man laddat ner APK filen. Det är inget man tänker på, men det borde man göra i dagens läge när nätverkshastighet egentligen mäts i antalet GB du får ladda ner per månad.

Det där med "4G" och "Turbo" och "Super-duper-snabbt-Internet" är bara PR! Det är så uppblåst så det inte är sant. De skjuter upp hastigheten utan någon som helst hänsyn till kvaliteten på anslutningen. Det finns så mycket mer som spelar in på en bra anslutning än bara bandbredd och genomströmning.

Trots att jag sagt upp det här skitpaketet så kom det ändå med på min första faktura. De hade gott om tid med att ta bort det inför första fakturan. Jag ringde och frågade, de sa att de har loggat samtalet jag hade innan, men att något (snarare någon) har missat att plocka bort det. Så från nästa faktura ska det vara borta. Det är 1 månad uppsägningstid på det här, men i och med att jag aldrig fått igång mitt så ska jag inte betala något.

Jag har lyckats installera de appar från MYMobileSecurity som finns på Play Store utan några som helst problem. Telefonen är en Samsung Galaxy S4 Plus (GT-I9506). Men titta bara på de appar de har på Play Store, de är ju jättegamla! Och de har helt splittrad utvecklingslinje, två separata versioner av samma app. Av vilken anledning? En tioåring skulle göra ett bättre jobb. Det är inte så enkelt som att man kan installera versionen från Play Store och koppla ihop det med "tjänsten" från Tele2. Man saknar licens då. Då måste man i så fall betala fullt pris direkt i Play Store.

Kör ni någon AV app på era telefoner? I så fall, vilken app? Behöver man ens bry sig om AV på en Android telefon? Det är ju Linux baserat?...

2. Brödrost

Brödrost Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Ska du installera piratkopierade appar från skumma forum?

Om inte så behöver du inget antivirus till din telefon.

Jag betalade för något sorts "säkerhetspaket" från Telia ganska länge. Tydligen ingick det i mitt internetabonnemang, och när jag bytte uppkoppling till en annan typ fast fortfarande med Telia så lades det på ett paket till. Använde det såklart inte alls (fungerade inte ens för mitt operativsytem), och betalade mina e-fakturor utan att kolla närmare på dem. Upptäckte det till slut och fick tillbaka några hundringar (maxgränsen för återbetalning). Bittert.

Last edited: 25 feb 2014