tele2 och 3g

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av neddie, 6 feb 2011.

1. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

Det här kanske är lite knas att posta i galaxy s-forumet men eftersom ajg har en sådan lur så får det helt enkelt bli så ;)

Jag kör min lur över 3g endast och på 30 min så har redan batteriet poppat ner ett par %. Jag kör ingenting på autosync.

Testade att dra ner på endast gsm och på 45 min har batteriet inte gått ner alls.

Är det möjligt att det ska kunna vara sån skillnad? Telefonen kanske måste söka nät utav H*****E över 3g iof men ändå.

Är det någon annan som kör tele2 och galaxy s som upplevt liknande problem och funnit nån "lösning" hur det nu skulle vara möjligt ;)

Återigen ber jag om ursäkt om frågan är postad i felaktig tråd.

2. huheeje

huheeje Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

man vinner oftast mycket batteri på att att inte köra 3g. sedan om din 3g-täckning är sämre än din 2g-täckning blir skillnaden ännu större för att telefonen måste gå på högre effekt för att få kontakt med 3g-masten..

3. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

jo precis så jag tänker med... går jag in på toaletten här hemma försvinner oftast täckning helt.. likaså om jag har den i sovrummet då är det 1 pinne kvar oftast.. man kanske helt enkelt ska köra 2g hemma och wifi på nätet sen köra den på 3g när man är ute i verkligheten och s nurrar..

blir lite less på tele2 ibland... funtar på att byta tillbaka till telia för de fungerar oftast tom nere i mörkaste småland där jag kommer ifrån :D

4. jwn

jwn Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Stämmer..
    Hade samma problem själv, låste den till 3G, stängde av allt annat.. Ändå drog den mellan 10-40% per dygn i standby.. (1 pinne mottagning). Låste den sedan till 2G och då blev det rejäl skillnad runt 5% per dygn (men då med 4 pinnar mottagning). Har också märkt att autosync kan suga ur batteriet rejält dagtid, även om jag har låst den till 2G..

Det konstiga är att min föra mobil HTC win6.1, aldrig hade såna problem, den var alltid låst till 3G och även om jag bara hade 1 pinne mottagning så drog den inge mera, utan höll den standby tid som HTC lovade.. Vet inte om det är samsung eller android som är boven i dramat..

5. Bjarne

Bjarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Tele2 och Telia delar samma 3G nät via ett gemensamt bolag, täckningen torde därför vara exakt lika. Däremot har Telia sitt EDGE som ger klart högre hastighet när du inte har 3G täckning.

6. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

Fast jag vetefan om det där är helt sant.. jag har provat farsans sim hemma i kalmar tex då jag haft kass mottagning.. petat i hans teliasim och då är det fullt ös utan problem. så nån form av filtrering eller liknande måste det vara...

7. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

det fick bli att köra över 3g igen man blir ju fan helt nipprig av att köra på 2g och fippla med kopplingen varje gång man är ute och vill göra nåt kul... det får bli att ladda oftare helt enkelt :D

8. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Varken Telia eller Tele2 har någon 3G-licens. Den innehas av deras gemensamma bolag Svenska Umts Nät AB. Ingen av dem har alltså rätt att bygga egna basstationer och följaktligen kan täckningen omöjligt skilja.

9. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

ja fast det kan jag ju säga att det gör det.. markant dessutom, det har jag ju direkt hands on experience på ;)

10. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Säger mer om din oförmåga att läsa av displayen än operatörernas nät. Varken Telia eller Tele2 har någon 3g-licens så hur skulle de kunna bygga egna basstationer menar du?

http://www.svenskaumts.se/

Däremot så tar trafiken olika vägar under jord så hastigheten kan skilja. Men täckningen ÄR identisk.

Last edited: 8 feb 2011
  11. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

haha ska fan spela in video på det nästa gång jag är nere så ska du få det upptryckt i nyllet ;)

det är klara skillnader

12. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Dom använder väl olika protokoll åtminstone?? Problemet, som nu är åtgärdat, med att SGS (och vissa andra smartphones) inte stannade kvar i 3G som önskat var kopplat till enbart Tele2. Alltså är det mer än bara basstationer som avgör eftersom trafiken hanterades annorlunda mellan mast och telefon för Tele2 gentemot Telia. Att dom delar nätet ifrågasätter jag inte, det är ändå skillnad..

13. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Det är upp till operatören att bestämma vilket av deras nät (GSM eller 3G) du ska använda. Om Tele2 bestämmer att ni ska använda GSM och Telia bestämmer 3G så kan det upplevas som Telia har 3G-täckning men inte Tele2.

Men prova att låsa nallarna i 3G-läge så får ni se. Täckningen ÄR identisk.

14. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

jag kör alltid låst på 3g för annars hoppar den alltid runt så förbannat... tele2 1 pinne till ingen täckning alls.. telia fullt hela tiden och mycket mycket sällan 3 pinnar...

återigen... skillnad

15. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Du kommer att behöva en ny telefon.

16. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Nej, det är nog bara Samsung som släppt en telefon i USA(till Metro PCS tror jag)

Det finns ju ingen talkanal i LTE så man kommer att få köra ip-telefoni om man vill ringa över LTE.

17. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Pics or it didn't happen, som man brukar skriva på utländska forum.

18. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

hehe ja jag ska filma händelsen nästa gång jag är nere i småland.. det lär ju dock dröja till mars så du får väl försöka hålla byxorna på tills dess ;)

19. Ajjtwr

Ajjtwr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Är de bara jag eller har tele2 låst sina kontantkortskunder te max 2mbit :0?

20. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

vetekatten.. jag har inte kontantkort men har haft usel speed i nätet även på full täckning i över 1 vecka nu