Tele2 och frågor om roaming

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av wewill, 15 feb 2011.

1. wewill

wewill Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej jag sitter på fjällsemestern i sälenfjällen och har ruskigt dålig hastighet på mobilsurf. Mitt abonnemang är tele2 kompis surf student och jag har då gratis surf 1gb varje månad. På tele2's hemsida står det att all surf ingår förutom ip-telefoni. Betyder det att roaming är gratis? Har inte någon direkt koll på vad roaming är men upplever att det går snabbare att surfa med det aktiverat. Så min egentliga fråga är, behöver jag betala extra för att jag använder roaming?

2. swedebear

swedebear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3T
    Roaming är när du befinner dig utomlands och nej surfning i utländska nät brukar inte ingå i datapaketen vad jag vet

3. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Huh? Varför bara utomlands?

4. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

5. wewill

wewill Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Men roamingen medför bättre internet för mig här där jag är. I sverige med andra ord. Blir roaming då dyrare för mig i sverige. Allt som har med utlandet att göra är ej av intresse för mig nu.

6. Json_81

Json_81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Sälen är lurigt, det kan hända att du får bättre hastighet på norskt nät. Men det kostar en mindre förmögenhet så jag hade slutat direkt om jag var du.

7. swedebear

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3T
    Eftersom du generellt sett inte kan utnyttja de andra svenska näten i Sverige, förvisso en sanning med modifikation eftersom Tele2 och Telia bygger sina 3G-nät tillsammans och Tele2 och Telenor bygger sina 4G-nät tillsammans och samarbetar om 2G-näten, men du kan om har Tele2 eller Telia inte utnyttja Telenors 3G-nät eller 3's 3G-nät

8. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Mao, det har inget med inland/utland att göra, men allt att göra med att använda "främmande" operatörers nät.

9. swedebear

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3T

Jo eftersom det endast finns roamingavtal med utländska operatörer, inte mellan olika svenska operatörer (förutom samarbeten om nät, men då ser man inte att man har kommit in på en annan operatörs nät när man väl gör det, och det är ändå ens hemmanät)

10. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Ja, verkligen.
    Om jag inte läste helt fel på Tele2's sida så betalar du 25 kronor per MB när du kör roaming på ett norskt telenät...

11. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

När man har Telia eller Tele2 så är det faktiskt fråga om roaming rent tekniskt när man använder deras 3G-nät. Kolla i listan över prioriterade roamingnät så ser ni att sweden 3g ligger överst.

Du kan lungt kryssa i data roaming om du är i sälen. Inte en chans att de norska näten når dit med så stark signal att nallen väljer dem.

12. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Nej det är inte ens hemmanät. Om du har Telia eller Tele2 så är deras respektive GSM-nät ditt hemmanät. 3G-nätet är rent tekniskt roaming. Därav att vissa lurar får hicka.

Detsamma gäller Tre och Telenor. Är du utanför deras egna nät i Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona så roamar du i 3GIS-nätet.