Tele2, Sverigs sämsta kundservice

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Cire, 9 apr 2012.

1. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Sitter i telefon nu.

Bestämde mig igår att jag säger upp mina 3 sista månader och hoppar på tre då jag inte är nöjd med mottagningen och jag bråkade även förut med kundservicen då de fakuterat mig mer än jag skulle betala. Jag krävde att jag skulle få pengarna tillbaka på kontot, de vill lägga ihop så jag skulle slippa betala sen eller liknande. Hur som helst så var de skit.

Nu valde jag att ringa för att säga upp abonnemanget och får först sitta i en kö i ungefär 40 min. Och då säger först telefonrösten "ungefär 20-30 min" sedan hoppar den upp till 40-50, sedan ner till 30-40 osv fram och tillbaka.

Men nu när jag väl kom fram så förklarar jag läget att jag inte är nöjd med mottagning i mitt hus där jag bor och vill därför testa något annat. Jag har nämligen kass mottagning i huset där jag bor men utanför är de ganska OK.

Så då säger killen att han skulle koppla mig till felsökningsavdelning för att har jag inte mottagning i mitt rum så skulle jag kunna få slippa betala slutfakturan och abonnemanget skulle sägas upp för "man ska kunna ligga i sängen att prata". Jag tvivlade men klart jag vill slippa betala. "Det tar en minut bara" får jag höra.

Blir kopplad, och vad händer? Jo, 30 min väntetid IGEN. Suck. suck. Därefter kommer jag fram och får prata med en tjej. Jag förklarar läget och hon ber mig vänta då hon ska ringa någon, detta tar ca 5-10 min allt som allt. Hon säger att de inte kan garantera täckning inomhus och därför så kan de inte bjuda på fakturan. Fine, precis vad jag trodde från början dvs. Jag säger klart och tydligt.

"Nu när du kopplar tillbaka mig vill jag inte sitta i någon jävla kö i 40 min igen"
    "Nej, de är ingen fara jag kopplar dig direkt, hehe (skrattar lite lätt)".

Vad händer? Jo, nu sitter jag här i kön igen. Hur fan är de möjligt? Hur dålig kundrelation vill man ha på tele2?

Kommer med en uppdatering hur de går när jag lyckats kommit fram. Ska försöka få tag i namnet på tjejen som lovade att jag skulle slippa kö.

Del 2:https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=970106#post970106
    Del 3: https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=970255#post970255

Last edited: 9 apr 2012
    Lias08 gillar detta.
  2. Lias08

Lias08 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 13
    Tack, nu är jag bombsäker att jag skiter i Tele2 och väljer Tre istället.

//Galaxy Note

3. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Uppdatering då:

Jag kommer fram efter cirka 30 min och vad händer efter kanske 30 sek? Jo, han lägger på. HAN LÄGGER PÅ. Och de va inte jag för de vart upptagen ton. Jag kokar inombords.

Nu åker jag till närmsta tele2 butik för jag tänker inte spendera mer tid i kö. Jag orkar inte.

Någon som vet om de sparar loggar vem som svarar på ett nummer?

Last edited: 9 apr 2012
  4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Eftersom det är Tele2 vi pratar om så har dom inte egen kundtjänst utan den sitter hos Transcom i Borås och på något annat ställe i landet. Ibland sparas namn, ibland inte. Oftast är det bara initialerna som sparas i systemen.

Känner igen mig väldigt mycket vad du beskriver men kan säga att du tyvärr nog inte kommer få mycket mer hjälp i en Tele2 butik utan dom kommer hänvisa dig till uppsägningsavdelningen/kundtjänst.

Ett tips är att skriva ett inlägg på Fairshopping där svarar vettiga personer från Tele2 iaf!

5. Kaj91

Kaj91 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Igen, så är det här ett riktigt bra exempel varför en operatör ska ha sin egen kundtjänst. När man outsourcar kuntjänsten till en annan leverantör så är det svårt att följa upp kvalitets målen.

Vad jag vet så sparas det automatiskt en logg på vem som tagit emot samtalet.. behöver nödvändigtvis inte vara ett namn, kanske bara en inloggnings ID lr nåt.. men det ska absolut gå att ta reda på vem som tagit emot samtalet. Men jag tror inte de kommer besvära sig med det... de vill liksom inte sätta dit one of their own ;) Speciellt när den här personen jobbar hos underleverantören :D

Tele2 är billiga.. alla jag känner anv den operatören, jag hoppas de tar åt sig den återkommande kritiken och startar upp sin egen kundtjänst snart.

Edit: Såg att cammen3 han före :).

6. AndersN

AndersN Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Får komma med lite positiv kritik också. Jag har haft Tele2 i ca 10 år och faktiskt inte en enda gång blivit illa behandlad, faktiskt positivt bemött alla gånger av hjälpsam och trevlig personal. Visst kan jag hålla med om att det har varit väldigt lång telefonkö många gånger men jag har i de flesta fall haft tid att vänta.

7. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Lättare problem är dom villiga att lösa snabbt, men så fort någon av deras tjänster krånglar mycket så man vill slippa dom - då stöter man på problem. Att lägga till eller ta bort en tjänst är det inga problem med, men när du ska reklamera abonnemanget eller klaga på att man har dålig hastighet eller täckning då blir det jobbigt för kunden!

8. lenti

lenti Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Håller med, har varit kund hos tele2 sen 2004 och tre kund sen 2007, det jag kan säga är att tele2 ha jag aldrig haft något problem med. Däremot 3 har jag varit skitbesviken utav, Deras kunskap och kundtjänst suger åt in i helvette.

Dem vägrar fixa de fel som dem gjort fören man har nästan tagit det till domstol. Och då erkänner de att de gjort fel.
    De har försökt trycka ner mig flertal gånger, och har bara lagt på luren när de har märkt att mina kunskaper är bättre än deras.
    då menar jag inte hela 3 personalen, Men med dem jag har talat med.

Ja alla har haft problem med alla telefonoperatörer, jag har haft med 3 någon ha haft med tele2 nån annan med telenor, kollar man så så är egentligen alla lika skit som bra.

Det jag mest kan tänka mig är skit när det gäller service är Telia.
    Vi har ungefär 10-15 kunder per dag som klagar på att deras kundtjänst e skit och inte vill hjälpa privatpersoner, och då är dem tvungna att komma till oss för att dem vet att när det gäller återförsäljare så måste dem verkligen skärpa sig.

9. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Fortsättning på första inlägget.

Jag valde efter att den tredje personen jag pratat med lagt på åkte till tele2's egna butik och där kunde jag inte avsluta abonnemanget. Men de skulle ordna så jag kunde bli uppringd utav tele2 kundtjänst så jag slapp kö.

De skulle ringa innan 13:30, men ingen ringde så kl 13:40 så valde jag att sätta mig i kö igen. Efter cirka 20 min kom jag fram till en väldigt trevlig tjej som jag förklarade allt för och hon bad verkligen om ursäkt.Nu har jag äntligen en slutfaktura klar och dessutom så ska hon nu mailat deras chef som bör kontakta mig inom närmsta dagarna.

Det som skulle ta en kort stund och började för mig kl 10:30 idag har nu äntligen tagit slut efter lite mindre än 4 timmar.

Får verkligen hoppas deras chef ringer upp för jag tänker gå vidare med detta hur som helst. Det är väl tur att man är ung, men tänk om de var någon äldre i min familj med mindre koll som skulle ringt? Gäller att vi som är unga och någorlunda tekniska tar tag i deras problem.

10. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Jag tvivlar inte på att de finns de som är bra. Även jag har mött dem hos tele2.

Men detta var andra gången jag blivit riktigt besvikna på dem. Första gången tog ca 3 veckor att lösa där de fakturerat mig mer än de skulle och jag blivit lovad att jag skulle bli uppringd när någon kollat igenom men ingen ringde mig och jag fick ringa tillbaka igen. Dessutom vägrade de betala tillbaka pengarna så de blev dessutom mer tjafs där och jag fick nöja mig med någon "pott lösning".

11. Kurt

Kurt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Självklart är det tråkigt och frustrerande det som hänt. Personen som la på borde ha någon möjlighet att kolla senaste numret så han kunde ringt upp dig istället.

En sak slog mig, i inlägget jag citerat skriver du att du ska gå vidare med det. På vilket sätt? Aftonbladet? (haha)
    Tråkigt att säga det men jag tror inte du är den första som varit med om detta.

Sent from my LT26i using Tapatalk

12. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Tänkte lägga upp på fairshopping.se samt ringa dem igen annars. Skulle aldrig vända mig till en skvaller-tidning om något sånt här.

13. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Chansen att någon chef ringer upp är minimal, jag har blivit lovad det X antal ggr, men ingen ringer upp. Ibland räcker det med att bara ringa in igen så kan man bli kopplad till en chef direkt, inget man har lust med när det är 30+ minuters väntetid dock.

Om du vill gå vidare med detta och sprida det lite är fortfarande Fairshopping ett bra sätt - för där svarar folk direkt från Tele2 och inte från Transcom. Chefen du kommer få prata med sitter med största sannolikhet på Transcom som hans medarbetare!

Dom ringer inte upp, de går bara vidare. Det kostar pengar för dom att ringa upp kunden och dom vet att kunden till största sannolikhet kommer ringa in igen - och inte prata med samma medarbetare igen.

Man kan gå vidare med det till tex Tele2 direkt för att de ska bli mer medvetna om att deras kundtjänst inte sköter sig. Ju fler som gör det så kanske dom gör något åt det och skaffar sin egna kundtjänst.

14. swedebear

swedebear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3T
    Får nog göra dig besviken på det området, även om Tele2 säger upp Transcom så kommer de att anlita ett annat callcenter, så vart det på företagssidan tex

15. Superstefan

Superstefan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det finns alltid rötägg hos kundtjänst, oavsett vilken operatör de jobbar för.

Själv sa jag upp mitt abonnemang som irriterad gymnasieelev för 8-9 år sedan, och vips slutade de skicka fakturor trots att uppsägningstiden var 3 månader. Eller, rättelse, de skickade inte första fakturan efter mitt uppsägningssamtal. Nästa faktura kom däremot punktligt och med en påminnelseavgift eftersom den första fakturan (som jag inte fått) inte var betald. Detta var mindre än en månad efter första fakturans förfallodag.

Jag ifrågasatte hur jag skulle kunna betala en faktura som jag inte fått, och fick då veta att det var "mitt eget ansvar att då be dem om att få min faktura". Kundtjänst kunde även se att fakturan som saknades "inte var skickad" på något sätt. Det kan tilläggas att jag då dessutom betalade 15 kr/mån för att få pappersfakturan hemskickad...

Jag sa att jag givetvis ska betala min telefonräkning, men att jag inte ville betala påminnelseavgiften eftersom jag faktiskt betalar för att få fakturan. De vägrade, och menade att om jag inte betalar kan det gå vidare och i längden leda till betalningsanmärkning. Pappa Advokat fick då ringa till deras juridiska avdelning, och fick då svaret att "Vi stryker självklart påminnelseavgiften direkt. Har man inte fått fakturan kan man inte heller betala den i tid".
    Sedan dess har jag lärt mig att hårt mot hårt är det enda som fungerar. Vid viktiga ärenden ska man ringa någon onödigt högt upp.

Cheers?

16. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja istället för att byta callcenter så kan dom behålla det dom har idag, dom borde skaffa egen KT för bättre resultat och bättre KT.

Sent from my HTC One X using Tapatalk

17. KingLouie

KingLouie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    iPhone 5s
    Platta:
    iPad mini
    Övrigt:
    Chromecast
    Det stämmer att kundtjänsten drivs av Transcom men Kinnevik äger detta bolag och Kinnevik äger också Tele2. Att det drivs som ett eget bolag är för att de lättare ska kunna bedriva kundtjänst åt andra företag.

Last edited: 10 apr 2012
  18. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, men har de kundtjänst i sin egna byggnad är det lättare att hålla bra kvalitet. Hur som så funkar inte transcom bra.

19. KingLouie

KingLouie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    iPhone 5s
    Platta:
    iPad mini
    Övrigt:
    Chromecast
    spelar väl ingen direkt roll vad de sitter i för byggnad!? Det som påverkar kvaliteten däremot är utbildning av personal, löner, trivsel, etc.

20. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Var inte meningen att det skulle vara så, menade lite mer att den ska drivas direkt av Tele2 och inte något systeföretag till dem. Hade dom "suttit i samma hus" hade nog kraven vårt högre på de som jobbar tror jag.