Tele2 vs. Telia

Discussion in 'Telia, Fello & Halebop' started by McZ, Dec 15, 2010.

1. McZ

McZ Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Eftersom jag nu äntligen skaffat mig en Android telefon så behöver jag surfpaket. Surfar iof väldigt lite när jag inte har wlan. Blir nog iof mer om jag har surfpaket eftersom det är så dyrt utan :P

Vad jag gör:
    - MMS ja jag skickar tydligen massor med MMS (inte speciellt många ändå kanske 15-30st/mån) väldigt bra och enkelt sätt att uppdatera mina föräldrar med bilder på vad deras barnbarn gör.
    - SMS blir en hel del sms också, mycke mer än MMS då jag endast skickar MMS när jag bifogar bild.
    - Ringa. Jag är inte den typen av person som pratar mycket så det blir många men korta samtal.
    - Surf. Jag har inge facebook eller liknande och kommer heller aldrig nånsin att skaffa det. Däremot kommer jag nog använda MSN och surfa lite på telefonen när jag sitter på bussen eller är nånstans utan wlan, så det minsta/billigaste surfpaketet räcker långt.

Funderat på att byta till Telia Prata På eftersom dom har bättre teckning i ödemarken där typ ingen är utom jag ibland :P Dock så har dom dyrare (men bättre) lägsta surfpaket och dubbelt så dyra MMS. Men billigare uppkopplingsavgift 79öre vs 99öre.

Den andra anledningen är att jag har problem med att min telefon tappar kontakten med mobilnätet. Har redan hunnit fått en telefon utbytt pga. detta då det visar sig att den nya har samma problem vilket jag spårat till att jag ej kan ansluta till 3G. Tele2 support erbjöd mig att köpa ett nytt SIM kort för 49kr för att testa om det fungerar bättre, vilket jag tyckte var väldigt snålt.

2. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Halebop kanske vore något? Jag tycker att dom har bra priser. 69kr/mån betalar jag för fri surf. :)

3. McZ

McZ Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

finns ingen fri surf på deras hemsida? o_O

det finns bara (under tjänster)
    Surf Bas 59kr/mån 0,5gb (Telia tar 49kr/mån för 1gb)
    Surf Plus 99kr/mån 3gb (0,5gb räcker nog långt för mig så de här behövs inte :P )

Däremot har dom Surf Super med på Julerbjudande 10gb/mån för 199kr/mån (ordinarie pris)

Jag gjorde en liten kalkyl i excel där jag tog genomsnitt av mina senaste 5 månaders samtal+tid, sms, mms. Halebop Hallå blir då billigast eftersom dom har gratis sms och billiga mms (skickat genomsnitt 149,6 sms och 47,8 mms dom senaste 5 månaderna) samtalskostnaden är ganska exakt lika (skiljer några få kronor).

4. SEW995

SEW995 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har du valt operatör ännu eller hur blev det?
    Om du inte har valt operatör ännu så skulle jag rekommendera ett Prata på surf.
    Billig minut taxa + sms, mmsen är inte alls dyra heller. Och 1Gb surf räcker länge om man inte streamar webbradio dagarna i ända :).