Fråga: Telefon app, förslag?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Salvion, 9 aug 2018.

1. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag vet inte hur jag skulle formulerat detta i ämnesraden...

Jag saknar en funktion (som jag möjligen missat att den finns?) nämligen när jag slår ett telefonnummer i standard appen allt eftersom kommer med nummer förslag, och gärna till vem dom går?
    Ungefär som när man google söker något, också gärna att det ger förslag på kontakter man har?

Jag tycker detta känns rätt konstigt att den inte gör redan, eller så har jag missat någon inställning om detta?

Bonusfråga, när ett okänt nummer ringer mig och jag efter samtalat vill skapa en kontakt av detta, eller bara sätta namn på det så kan jag inte som jag förstår bara redigera detta samtal i samtalsloggen, eller kan jag smidigt göra detta? jag ser bara att jag kan kopiera nummer eller något liknande.

2. pitrus-

pitrus- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    756
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Vilken telefon har du? LineageOS:s och Google:s dialers har ju redan denna funktion, oavsett om du skriver numret direkt uppe i sökrutan eller om du tar fram dialpad:en och börjar skriva nummer.

3. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 009

MINA ENHETER

Bonusfrågan:

Åtminstone i Googles dialer kan du direkt från vyn över samtalshistorik välja att skapa en kontakt av numret. Är snabbt och enkelt, du behöver inte kopiera något.

4. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag har samma som i min profilruta till vänster ;)

Google Pixel 2 XL

Om jag då tex slår nummer 08-90510 eller 90510 så händer inget mer än detta

https://photos.app.goo.gl/JHCJzfjisi2Ne1tf6
    https://photos.app.goo.gl/PiFej72mYxiP7cpH6

Ingenstans står det att det är Fröken Ur eller har jag missat något?

5. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    NU hittade jag det, det var 2 steg vidare ifrån där jag hade tittat, tack för hjälpen när jag inte kollar längre!

6. N6290

Mottagna gillanden:
    2 009

MINA ENHETER

Jaha, det där är fel vy. Backa till telefonappens "startsida", dvs den första vy som når dig när du öppnar telefonappen (t.ex. dina favoriter). Längst upp ska du ha ett sökfält. Skriv i det sökfältet.

7. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    Nu är det säker jag som är dum i huvudet men menar du att om jag skriver in ett telefonnummer som du säger i sökfältet så skall jag allt eftersom jag skriver i siffror och telefonen "känner igen" numret visa var det går?
    Om du menar det så får jag det verkligen inte att funka

när jag skriver bara 08
    https://photos.app.goo.gl/NPBZM4Eh8d8Bnbmp8

När jag skriver 0895010
    https://photos.app.goo.gl/EaAcMAkEkMS2kjn77

När jag skriver 90510
    https://photos.app.goo.gl/GF5qFLdcn9CaYiYn6

Så nix jag får det inte att funka tyvärr (har också testat mitt eget nummer som är registrerat men får ingen träff)

Sedan är det ju "bökigt" att skriva nummer den vägen för jag måste skifta till numerisk visning, men det kanske måste vara så?

8. N6290

Mottagna gillanden:
    2 009

MINA ENHETER

Först, bara för att dubbelkolla, du har numret till Fröken Ur inlagt i din telefonbok antar jag?
    Det kan ju funka ändå, speciellt för vissa företag med publika nummer, men just Fröken Ur förutsätter nog att du själv lagt in det.

Jag tror att problemet kan vara "+46". Dumt nog verkar Phone-appen inte reagera om man inte skriver in numret precis som det är inlagt, dvs antingen med eller utan +46.
    Skriver jag på precis samma sätt, typ +467444xxx, så visas det så som du efterfrågar i den vyn jag beskrev.
    Inte optimalt, men enklast är ju att söka efter namnet på personen istället i samma vy, om man har numret inlagt.

9. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    @N6290@N6290
    Näe jag har inte numret till fröken ur inlagt, använde det som ett test.

Så då är det som jag misstänkte att telefon appen är rätt jäkla kass, har ingen som helst "smart funktion" likt sms som gissar dina ord fast men nummer, och söker inte i tex google när du skriver ett nummer, tråkigt men då vet jag.
    tack för hjälpen/förtydligandet!

10. N6290

Mottagna gillanden:
    2 009

MINA ENHETER

Jaha, då låg missförståndet där.

De flesta företag finns med i telefonappens databas (alla företagsnummer som en Google-sökning kan få fram finns också tillgängliga i telefonappen). Smidigt om du t.ex. söker efter "Folktandvården xxtorget" direkt i appen, och får upp numret och kan ringa direkt utan att behöva ta omvägen med att googla samma sak.
    Jag är nöjd med telefonappen. Förstår inte riktigt vilket användningsområde du saknar. Om du har ett missat samtal, saknar du då att den berättar för dig vem som ringt? Det brukar funka för mig ibland, om numret är publikt och finns på Google vill säga. Men är det ett random nummer så går det ju inte.

EDIT:
    Fröken Ur är väl inte riktigt det bästa exemplet att använda om du ville testa funktionaliteten. Nu vet jag inte vem som driver Fröken Ur, är det Telia eller Post- och Telestyrelsen? Valfritt företags eller en myndighets telefonnummer tror jag vore bättre. Fröken Ur marknadsförs ju inte på samma sätt som t.ex. ett företags nummer.

11. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    @N6290@N6290
    Nu är jag förvirrad, tror vi kanske talar förbi varandra?

Jag testade med ett annat publikt nummer, 031-65 27 00 (Går till teknikföretaget Inet) samt 08-673 60 00 (Webhallen) och inte vid något alternativ fick jag upp vilket företag det var innan jag trycker på Ring knappen.
    Men, om jag skriver in företagsnamnet på ovan företag i sökrutan fungerar det.
    (detta var en sak jag inte provat så en ny sak lärde jag mig)

Så vi behöver inte går längre,
    i min värld är själva telefon appen bara funktionell idag, den gör inte ett jota för att underlätta eller vara "smart"
    Jag kanske skall börja Googla direkt och ringa därifrån istället, då får jag ju mer eller mindre det jag efterfrågar, och så har vi ju Google Assistent snart, får se hur det hjälper till.

12. rickards

rickards Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 079

MINA ENHETER

Det du efterfrågar har väl aldrig funnits? Dialern har ingen inbyggd sökfunktion på nummer som ej finns i dina kontakter? Möjligen att nån app likt truecallet eller liknande fungerar som du önskar?

13. pitrus-

pitrus- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    756
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Precis som konstaterat så finns det förstås inget sätt för Googles mestadels USA-anpassade dialer att kolla upp nummer som inte telefonen redan känner till genom kontakt-appen. Men vad gäller att snappa upp kontakter från interna lagringen när du skriver nummer så ska det förstås fungera, och om det inte gör det så har du troligtvis råkat neka telefonappen åtkomst till dina kontakter, dubbelchecka rättigheterna under egenskaper för appen så allt behövligt är aktivt.

14. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    @rickards@rickards & @pitrus-@pitrus-
    Jag tänker så här, det skulle vara smart/trevligt om telefon appen skulle "lära sig" mer allt eftersom, som tex sms appar, om jag tex ringer ett telefonnummer som jag slår in för hand på telefonen till skatteverket så presenteras det för mig när signalen går fram redan (inte före, alltså när jag knappar in siffrorna)
    Att den presenterar Skatteverket när jag ringer kan i mitt fall ha både med att jag har godkänt att Google har presentation men jag har också Eniro appen sedan gammal, vilken som visar vad har jag inte koll på men strunta i det.

Nu har jag alltså ring detta nummer en gång på denna telefon, om jag om 6 månader börjar slå numret igen kan jag ju tycka att telefonen skulle "föreslå" det numret allt eftersom jag matar in siffrorna, baserat på tidigare nummer man slagit.

Thats it, jag skulle gilla det, det är allt :)

Nej @rickards@rickards mig veterligen har det aldrig funnits på android.
    @pitrus-@pitrus- jupp har kollat behörigheterna och den har rubbet!

Tack för svaren och förslagen!

rickards gillar detta.
  15. rickards

rickards Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 079

MINA ENHETER

Kan bara hålla med, låter som en bra grej, och låter inte heller omöjligt att nåt liknande skulle dyka upp i framtiden.

Salvion gillar detta.
  16. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    SÅ funkar det för mig på de olika Samsung Galaxy-mobiler som jag testat, finns numret kvar i loggen så visas det som förslag när jag knappat in några siffror även om numret inte är inlagt i telefonboken.

Har du kvar loggen för lång tid tillbaka?

17. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jupp har testat det flera gånger och det fungerar inte.
    Ingen här har ju heller reagerat på ATT det funkar så näe jag tror inte det är en funktion.