Telefon med bra kamera för video och inomhusbelysning

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid55, 14 nov 2016.

1. Droid55

Droid55 Guest

Jag vet, inte första tråden - men det är väl för detta Swedroids köpråd finns? ;)

Precis som rubriken lyder är jag ute efter en mobilkamera som filmar bra i inomhusbelysning. Ska givetvis försöka filma medan det finns dagsljus (från fönster) eller fixa konstgjord ljuskälla MEN det underlättar om kameran är bra i dåligt ljus. Speciellt nu när det är vintertid och dagsljuset är kort. Kameran ska gärna vara bra på närbild också.

Telefoner jag velar mellan just nu:
    • iPhone 6s Plus
    • Galaxy S7 Edge
    • OnePlus 3 (3T?)
    • Nexus 6P

Som ni ser, en blandad kompott. Google Pixel hade också funnits med på listan om den fanns mer tillgänglig och var billigare. OnePlus är nog den telefonen jag är mest nervös över när det gäller tillgänlighet eftersom tanken är att ha en klar och redo den 1 dec 30 nov.

Min tanke är att slå till på Black Friday så priset kommer bli avgörande. OnePlus 3 är ju redan billig så den tror jag visserligen inte blir billigare utan jag tänker främst på de andra telefonerna.

Jag vet att S7 och 6P ska vara bra i dåligt ljus, men det verkar främst handlar om bilder. Jag är som sagt främst ute efter hur bra de prestera i video under lite sämre ljusförhållanden.

Sen är det ju en fråga om plattform också. 6s Plus har jag haft tidigare, trivdes med och jag har en MacBook Pro. Jag är dock inte helt övertygad. Däremot är jag smått rädd för S7 pga. rädd för bli missnöjd med deras version av Android. Att den kommer kännas utdaterad snabbare. Det är ju en trygghet jag verkligen känner med iPhone, att den inte överges och hela tiden känns uppdaterad.

6P och OP3 är betydligt mer förlåtande. 6P pga. en Nexus och OP3 pga. priset ihop med tillgänliga custom rooms (dock osäkert om jag ens vill syssla med custom rooms).

Sist men inte minst, vill kunna redigera video i telefon också. iPhone har iMovie, vad rekommedera ni på Android? Redan sökt på det och hittat massa olika förslag men tänkte om ni har något ni skulle rekommedera i första hand som ni använder.

Last edited by a moderator: 14 nov 2016
  2. Droid55

Droid55 Guest

Kan tillägga att jag överväger köpa en kompaktkamera också om jag inte kan besluta mig för en telefon och det kommer ett bra erbjudande på Black Friday. Syftar då på en av de mer avancerade små kompaktkamerorna.

iPhone 7 finns inte med på listan eftersom den är dyr (speciellt om man vill ha lite större trots allt) och jag gillar inte att den saknar 3.5mm uttaget. Just detta har gjort att jag börja tvivla på Apple. Jag kan hålla med om mycket men inte deras tillvägagångssätt. De ger oss halvfärdiga lösningar.

3. Jockmokk

Jockmokk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    895
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    HTC 10? OIS och presterar högt i diverse tester. Kolla lite videos på Youtube där den filmar i mörker. Har en själv och tycker kameran presterar mer än väl, å andra sidan är jag inget proffs på foto :) haft både 6P och 6s plus men tycker HTCn är snäppet vassare. Och i ett mer kompakt format.

4. Droid55

Droid55 Guest

När jag kollar på dessa videos blir jag inte helt övertygad.

View: https://youtu.be/szgCpoU_Nzs

View: https://youtu.be/KFww3-Ne3Fk

Hittade dock denna också.

View: https://youtu.be/B_ohqOgK6T8

Om denna video är genuin så är ju HTC 10 klart bättre än iPhone 6s Plus i dåligt ljus i varje fall. Se 2:06, vet inte hur mycket inomhusbelysning det är där men vilken skillnad. Galet mycket brus på 6s Plus.

5. Jockmokk

Mottagna gillanden:
    895
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    S7 har en bättre kamera i många fall, helt klart. Vet inte om HTC haft problem med mjukvara tidigare som påverkat kameran negativt.

View: https://youtu.be/V-hspiDxyoI

Lite mer jämförelse mellan s7 & HTCn. HTCn är lite mer naturlig men S7 ger en läckrare bild att se på.

Men jag är som sagt inget proffs, knappt glad amatör ens :)

Annars går ju S7 att få för runt 4-4500 här på forumet.

6. Droid55

Droid55 Guest

Ja, S7 ser helt klart bra ut. Blir förvånad varje gång nästan. Allt ser så skarpt och färgstarkt ut. Visst, mer onaturligt i många fall men väldigt iögonfallande.

Frågan är bara om jag kommer trivas med Samsungs UI?

Videon du länkar visar ju dagsljus utomhus. S7 är skarpare även där men de flesta mobilkameror ser mer eller mindre bra ut i dagsljus utomhus. Det är först inomhus man börja se större skillnader (eller när det är mörkt utomhus).

7. R3b0rn

R3b0rn Impartial Droid Moderator

Mottagna gillanden:
    6 733
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max
    Nexus 6p blev piskad av Note 5 kameran.

Köpte en p9 plus i förhoppningen att kameran skulle vara bättre än min dåvarande Note 5. Det var den inte. Var ruskigt svårt att få perfekta bilder med den, man är tvungen att vara ytterst stabil med händerna tyckte jag.

Men med min nuvarande s7 edge... inget slår den hittills. inte ens LG g5 med sin hypade kamera modul lyckas med det.

Så min högst personliga åsikt är att just nu finns ingen bättre kamera än s7 edge av mobilerna som går o köpa i svensk marknad.

För annars verkar Pixel / XL och Mate 9 närma sig och kanske tom vara bättre.

8. Jockmokk

Mottagna gillanden:
    895
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    Haha ja det var bara bra ljus ja, inte det du frågade efter. Sorry [emoji16]

Men toucwiz är väl en vanesak. HTC nexus och oneplus kör rätt så vanilla android. Det gillar åtminstone jag.
    Känns som S7 är säkraste kortet gällande kamera åtminstone.

9. Droid55

Droid55 Guest

Ni har nog rätt. S7 är kanske säkraste kortet. Sitter och kollar på massor av videos och ögonen dras verkligen till S7. Jag var riktigt imponerad av Pixel också bortsett från just video (stabiliseringen var faktiskt helt ok men S7 kändes mycket skarpare och klarare).

Ska jag vara ärlig kan överdrivna färger vara något positivt för just det jag ska filma.

R3b0rn gillar detta.
  10. Jockmokk

Mottagna gillanden:
    895
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    Förvisso rätt dyr men köpa hos netonnet och testa? Öppet köp utan problem där, då kan du ju testa riktigt grundligt :) S7/edge låter ju som ett givet val för dig!

R3b0rn gillar detta.
  11. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    S7 no doubt. :)

R3b0rn gillar detta.
  12. Droid55

Droid55 Guest

Satsar på Black Friday. Desto äldre en telefon är ju bättre rabatt brukar man få. Sen kan man bara hoppas att Netonnet blir en av de som kommer med rabatt på S7 Edge. :)

Kommer jag överleva övergången från iOS till Grace UI? :P

Jag hoppas Grace UI är bättre än EMUI.

13. Alligatorn

Alligatorn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Vad ska du filma?

14. Droid55

Droid55 Guest

Hemligt men frågan passar nog bättre in Sandlådan. ;)

15. Droid55

Droid55 Guest

S7 kommer med 32GB interminne, kan det bli ett problem? Antar man kan använda minneskort som interminne också om man vill? Bör man välja något speciellt minneskort för att det inte ska påverka hastigheten eller nått (tänker man fotar/filmar)?

16. Alligatorn

Mottagna gillanden:
    46
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Känns rätt relevant med tanke på att det kanske finns kameror som är bättre lämpade. Om du ändå bara (?) ska filma inomhus och kanske på en plats känns mobil dumt..

17. Droid55

Droid55 Guest

Jag kommer inte berätta exakt vad jag kommer filma, men för förklara situationen något så är det hands-on videor. Tänk att du ska visa något close up helt enkelt. Belysningen kommer komma från ett fönster och ev. en lampa beroende på vad som ser bäst ut (får testa mig fram). Kameran eller telefonen kommer vara monterad på stativ.

På vilket sätt är en mobilkamera dålig för filma inomhus på samma plats så länge den hanterar ljusförhållandena? Varför jag vill välja mobilkamera framför vanlig kamera beror på flera saker.

1. Jag behöver en telefon och jag vill gärna använda kameran till mer saker och den bästa kameran är den du alltid har med dig. Right?

2. Mobilkamerorna är så bra idag att jag har svårt att motivera ett köp av renodlad kamera (om vi inte snacka systemkamera men det är overkill både för syftet och för plånboken).

3. Jag är också amatör och tycker det är roligare att fota med mobilkamera än vanlig kamera. Man ser bättre vad man filmar/fotar pga. stor skärm.

18. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

min röst måste nog ligga på antingen en galaxy s7 eller en kompaktkamera.
    fördelar jag ser med s7
    kompakt och alltid med
    bland de bästa om inte bäst mobilkamera.
    snygga vattentäta mobiler, filma utomhus i regn inget problem

nackdelar med s7
    optisk zoom finns ej, vore bra att ha om man skall filma detaljer.
    UI på mobilen. inte så snyggt enligt mig utan ser lite "barnsligt" ut. går att leva med.

fördelar kompaktkamera
    optisk zoom
    ännu bättre i mörker (oftast) pga bättre optik och större sensor.
    ljudet! en del kompaktkameror har stöd för extern mikrofon, du kan köra bra setup och/eller headsetmic när du talar.

nackdelar kompaktkamera.
    "klumpig" och lämnas hemma ibland när du verkligen behöver den
    inte vattentät (de vattentäta är inte bra, mobiler bättre)
    dyra om du vill ha kvalitet och funktioner.

Droid55 gillar detta.
  19. Droid55

Droid55 Guest

Mycket bra sammanfattning.

Hade inte ens tänkt på att jag kan filma i regn med S7. Måste jag nästan testa bara för det går.

Angående optisk zoom, ja, det är väl största nackdelen med fasta objektiv/mobilkameror. För just mitt typ av filmande gör det dock inget eftersom kameran kommer vara så pass nära hela tiden (bilden ska inte ut och in under filmning). Om jag inte minns fel har ju Samsung telekonvertrar till S7 Edge vilket absolut skulle vara användbart vid "fågelskådning" (fota/filma något långt borta).

De flesta kompaktkameror erbjuder inte extern mikrofon men en del gör. Till sitt försvar har ju S7 extremt bra mikrofon. Hittills inte hört bättre ljud från någon annan telefon. Den snappar kanske upp för mycket ljud ibland istället (bakgrundsljud) men allt är högt och tydligt. Kan tillägga att jag inte ska prata när jag filmar utan kommer göra voice over så trots bra inbyggd mikrofon i S7 så är det inget jag kommer använda för just mina videor.

20. Alligatorn

Mottagna gillanden:
    46
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Det är klart det går bra att filma med mobilen men om du har svårt att hitta en mobil du gillar så får du mer kamera för pengen med typ en liten typ webkamera om du ändå ska ha den för att spela in videos vid ett bord hemma.

Men om du vill välja mobil efter ett specifikt användningsområde för kameran så gör det.