Telefonautomatisering

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av DanielMalmgren, 11 september 2010.

1. DanielMalmgren

DanielMalmgren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Hej.
    Skulle vilja testa någon applikation för att automatisera min telefon lite mer. Tänker då på antingen Tasker eller Locale. Någon som har testat någon av dessa (eller någonting annat som jag har missat) på sin Mini och kan ge en bedömning av hur det funkar?

/Daniel

2. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Jag kör med Tasker och det är lätt mina bäst investerade 5$ till min mini pro...
    Funkar klockrent utan att suga extra batteri (beror iofs säkert på vilka tasks man ställer in) och inställningmöjligheterna är enorma.

Exempel på vad jag använt det till:
    1. Pluggar jag in ett headset så får jag en meny med tre val: musikspelare, Endomondo (träning) eller Car mode. Detta oavsett om telefonen är låst eller ej.
    2. Då jag har möten inlagda i min jobb-kalender så ställs telefonen till vibration only.
    3. Ringsignaler m.m sänks automatiskt till en lägre nivå mellan kl 23.00 och 07.00.
    4. Smsar jag min egna telefon (från en annan mobil då såklart) med ett visst kodord får jag ett sms tillbaka med batteristatus och exakt position via gps.
    5. Skapat en widget som ändrar ikon beroende på status. Har då gjort en Car mode-task som höjer ringvolymen, stänger ej av skärmen om laddning sker, meny där jag får välja om jag vill köra speakerphone eller inte osv, osv....

Det mesta av detta går säkert att skapa med stand-alone apps. Men här behöver jag bara en app och kan kontrollera alla inställningar precis som man vill.
    Letar ständigt efter nya bra sätt att kunna automatisera min vardag.
    Kort sagt: Älskar Tasker..

3. DanielMalmgren

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Hmmm... Det där verkar stämma ganska bra överens med allt annat jag har läst all over the web om Tasker. Eftersom jag dessutom tolkar ditt svar som att Tasker inte har några speciella problem med just Mini (är ju annars inte helt ovanligt att appar bråkar med vår kära telefon) så är det ju ett uppenbart köp.

Det enda tråkiga är att det innebär att jag har köpt en del andra appar (T ex extended controls) som då blir helt onödiga. Men det får jag väl leva med :P

/Daniel

4. SirBob

SirBob Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Köpte Locale, kan säga att jag ångrar det.

Har mest försökt använda lokaliseringsfunktionerna dvs en inställning hemma som känner av wifin´s ssid och en jobbinställning som går på telemaster.
    Ja det funkar ibland och ibland inte alls, kort sagt så är jag inte så imponerad:(. Sedan finns det en skrälldrös med plugins med olika kvalité, priset verkar inte ha någon betydelse avseende kvalitén.

I övrigt har jag inte testat så mycket andra funktioner med tid etc.

I ditt fall skulle jag nog testa Tasker först den finns väl i testversion också?

Last edited: 11 september 2010
  5. DanielMalmgren

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Suck. Nu har jag installerat Tasker och testat runt lite. Precis som jag misstänkte så fungerar de sakerna jag behöver inte alls. Den klarar inte av att slå på/av min gps och den verkar inte heller fixa att ändra skärmbelysningen. Precis som extended controls. Undrar om verkligen hårdvaran i just Mini är så speciell?

/Daniel

6. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Kan också konstatera att just slå av och på gps inte fungerar.
    Men varför vill du egentligen slå av gps helt? Den uppfattningen jag fått så drar inte gps någon ström sålänge den är idle, dvs om ingen app vill använda gps-tjänster. Vet inte om detta stämmer men jag låter gps stå på jämt och det är inget jag lider av.

Däremot så fungerar fungerar tasken Display -> Display brightnes utan problem.
    Ställer jag på ca 100 så blir det relativt mörkt, ställer jag på 255 så får jag max-belysning. Om det var det du menade alltså?
    Även Display -> Stay on fungerar bra, då släcks aldrig skärmen om man har laddaren i..

Edit: Köpte du direkt från Market förresten? För från deras hemsida går det att ladda ner en 7-dagars trial som man sen betalar och reggar om det är nåt man gillar. Så slipper man köpa "grisen i säcken"

Last edited: 11 september 2010
  7. DanielMalmgren

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Ja, jag kör trial-versionen, så jag har inte betalt någonting än. Så nu har jag en vecka på mig att få saker att funka, annars blir det inget :P

Det där med gps måste jag testa. Min erfarenhet är att gps:en drar ruskigt mycket, men det är när jag har applikationer igång som använder den, har nog faktiskt aldrig testat att ha den på när ingenting använder den :)

Får väl lattja runt lite mer med det där med skärmen, kan ju ha varit jag som gjorde fel. Det är inte som att jag har lagt ner jättemycket tid på det än.

Såg förresten att man kan använda Locale-plugins. Några tips på bra plugins som man borde testa?

/Daniel

8. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Det är riktigt schysst att man har full version men med trial-tid... då har man ju som sagt 7 dagar på sig att utvärdera om det är nåt att betala för.

Har ju ingen fakta på att den inte drar nåt i idle-läge, men tycker inte att jag märkt nån skillnad iaf. Men håller med om att den drar en hel del när appar håller den igång.

För att enkelt testa om skärm-ljus går att ställa in gör såhär:
    Starta Tasker och klicka sedan på Tasks nere till höger. Klicka sedan på New och skriv vad som helst (Ska ändå raderas). Klicka på + och välj display och sedan display brightnes. ställ in ett rätt lågt värde t.ex 80 och klicka sedan på Done. Klicka nu på Test nere till höger för att testköra din nya task, skärmen borde nu dimmas ner.

Nej har inte testat några externa plugins än utan bara experimenterar med det som redan finns i appen.

9. DanielMalmgren

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Ja se på tusan. Nu funkade det. Det var jag som hade missförstått skalan, så jag försökte gång på gång sätta skärmljuset till ett värde det redan hade :P

/Daniel

10. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Man lär sig nåt nytt varje dag... :P

Och vad det gäller gpsen så har jag fått för mig att det egentligen bara finns två lägen: "GPS söker pos" och "GPS söker inte pos"...
    Och GPS-läget man ställer under inställningar är egentligen bara ett lås för att hindra apps från att få tillgång till gpsen...
    Har man alltså hyffsad koll på vilka apps som kräver gps-tillgång så är det alltså inget problem.
    Om det sen är exakt som jag skriver är ju en annan sak... :cool:

11. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Själv kör jag med Locale och skull inte kunna leva utan det, oavsett mobil. Men precis som fallet verkar vara med Tasker (ovan) så funkar de allra flesta funktioner och plugins inte så bra på X10 Mini. Exempelvis kan man inte stänga av datatrafik "om villkor X", eller automatisk synk "om villkor Y". Däremot kan man få av ringsignal om man lägger telefonen upp och ner och så vidare.

Jag tror att dessa saker mest har att göra med att Mini kör Android 1.6 samt att SE har begränsat möjligheterna att aktivera saker som drar batteri och kostar pengar. Med lite tur funkar Locale "all out" om ett par veckor med 2.1!

12. mad_1

mad_1 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur får man två context att "AND:as" i tasker. Exempelvis om jag vill att nåt ska hända Sön, Mån, Tis, Ons, Tors mellan 01:00 och 06:00. Jag testade att helt enkelt lägga en "Day"-context med de dagar jag vill ha och sen en "Time"-context med det tidsspann jag önskade.
    Men eftersom det triggade på det inatt så verkar det som att contexten "OR:as" alltså det räcker att ett är uppfyllt. No good...

13. mad_1

mad_1 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Verkar inte gå att göra riktigt så men det går att lösa med hjälp av variabler: http://tasker.wikidot.com/u-s-navy-ships-bells-sounds-every-half-hour

14. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hemligheten med locale är nog att inte använda wifi för positionering. Jag körde den för att detektera vilken STAD eller del av jag var i, och det fungerade klockrent. Wifi verkar ju tyvärr x10 mini har problem med i övrigt också.

15. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vill du ha en exakt position kan du ju använda både WiFi, GPS och mobilnäts-positionering tillsammans vad jag förstår! Det finns ju dessutom massor av plugins som sköter det där med positionering på olika sätt!

16. SirBob

SirBob Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Körde WiFi tillsammans med mobilmast positionering, och ja det funkar ibland och ibland inte. Nja ska väl inte ge upp hoppet än, det kanske blir bättre efter uppgraderingen till 2.1. Har ju ändå pröjsat för appen så:money:

17. DanielMalmgren

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Kan bara notera att jag nu kört telefonen med gps:en på ett par dagar och jag märker ingen höjning av batteriförbrukningen. Så med andra ord gör det ju inte så där väldigt mycket att Tasker inte klarar av att slå på av den :)

Blir väl till att köpa då...

/Daniel