"Telefondelen"

Diskussion i 'Hero' startad av Göktytan, 2 december 2009.

1. Göktytan

Göktytan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej alla
    Är det någon mer än jag som tycker att skälva telefondelen i android är oduglig?
    När man ska ringa så är det så plottrigt och väldigt lätt att komma mot ringknappen osv,samt att när skärmen slocknat så trycker man av vana på "läggpå" knappen för att få den att tändas igen, vips så han samtalet avslutats.
    Hade en iphone förut och att ringa är mycket bättre på den, nu överväger fördelarna på min HTC men är det någon som vet om den delen ändrats, förbättrats något till 2,1 osv?

2. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13.058
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Man kan ju annars välja att klicka på meny-knappen för att låsa upp skärmen.

3. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2.593
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    jag använder alltid Home-knappen för att tända mobilen, och lägga på för att släcka (eller lägga på såklart)

4. meSos

meSos Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Var irriterad på exakt samma sak, men har nu lärt mig att använda homeknappen istället!

5. Göktytan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok förstår att det kommer att ta ett tag att få in rutiner på vissa saker, tack för tipsen.

6. Farmfield

Farmfield Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Håller absolut med, telefondelen har ett ton brister... Jag skulle personligen vilja ha mer inställningar, t.ex. att inte per automatik få upp knappsatsen utan kontaktlistan och/eller favoritlistan och/eller senaste numren - ja för som det är idag så känns det alltid som jag får köra ett moment mer än nödvändigt - hur ofta använder jag knappsatsen liksom...

Och jo, visst kan kag använda snabbfunktionen med att slå namnet/numret, men glömmer f*n alltid att det funkar så, hehe... xD

En annan grej är att om man svarar på själva telefonen när man har handsfree inkopplad, då finns det inget sätt att låsa skärmen om man vill stoppa ner telefonen i fickan - för trycker man på lägg på-knappen så (hör och häpna) lägger den ju på samtalet... xD

Last edited: 2 december 2009
  7. Göktytan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Håller med dig, hur tokigt som helst.
    Gick idag som en mupp med handsfree i örat och telefon i handen när jag gick omkring på kontoret och pratade.

8. artfors

artfors Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 3:
    OnePlus 3t
    ROM:
    Ubtouch
    Platta:
    HP Chromebook x2
    Info:
    ChromeOS
    Platta 2:
    Asus Chromebook tab
    Info:
    ChromeOS
    Övrigt:
    Fossil Q Exploris HR

Mobvoi Ticwach PRO
    Min telefon slocknar av sig själv efter par ett par sekunder, har original rom i min Hero.

9. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Japp... detta var riktigt irriterande ibörjan när man inte riktigt förstod den något ologiska ergonomin i HTC's knappfunktioner. Jag som tidigare har haft en Nokia 3310, en T68i, en QTek 9100 samt en HTC TytN var ju van vid att den kombinerade "påläggsknappen/avstägningsknappen" hade två funktioner; ett kort tryck under samtal så kopplades samtalet ner och ett långt tryck så stängde man av telefonen. Med HTC Hero så är det ungefär på samma sätt fast med några irriterande skillnader; Tar man INTE upp dialerns virtuela knappsats så går telefonen i standbyläge även under samtal. Försöker man trycka på "påknappen" så avslutas samtalet (det logiska hade varit att tända skärmen UTAN att avsluta samtalet).

Det logiska hade varit att ha ett långt tryck på avknappen för att faktiskt avsluta ett samtal (observera att telefonen INTE skulle ha gått in i shutdown-mode då).

Man kan faktiskt förhindra dialern från att sätta telefonen i standby läge genom att trycka upp knappsatsen ifall man behöver "prata med en dator" via DTMF.