Telefonen började starta om sig utan förklaring

Diskussion i 'Google Pixel 6a' startad av N6290, 8 feb 2024.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Min Pixel 6a fick ett problem igår som varade typ 30-40 min, sen började den fungera som vanligt igen.

Den började starta om sig. Jag märkte att det hade någon koppling till power-knappen. När skärmen var tänd, och jag tryckte på power-knappen för att släcka skärmen, så hände inget. Knappen verkade ha slutat fungera. Att ta printscreen, med power och volym ner, gick inte heller, den registrerade bara volym ner men tog ingen printscreen trots flera försök.
    Men när jag tyckte på power-knappen för att släcka skärmen så hände ändå något - jag fick bilden av att telefonen hängde sig pga detta knapptryck, för det tog några sekunder, sen dog telefonen, och startade om sig. Det hände flera gånger på raken, alltid efter att jag tryckt på power-knappen. Om jag höll skärmen tänd så kunde den dock vara igång en lång stund, det var först efter tryck på power-knappen som jag kunde få problemet att upprepa sig.

Jag kan konstatera att power-knappen funkar perfekt nu, dvs ej hårdvarufel. Ovanstående problem verkar ha varit något mjukvaruproblem, där knappen ha ha "mappats" till fel funktion på något sätt kanske, så mjukvaran "went bananas" och hängde sig? Eller vad tror ni?

När det började funka igen som vanligt så kan det ha varit något av följande som hjälpte:
    - Jag tryckte "restart", dvs gjorde en riktig omstart, till skillnad från den tvingade omstart som skedde när den hängde sig.
    - Jag lät skärmen "självslockna" en gång till sist, utan att använda power-knappen, vilket tar 1 minut enligt inställningen jag gjort nog. Första gångerna hade jag lite panik och väntade aldrig på detta.
    Dock är jag osäker, vet inte vilken av grejerna det skulle vara isf, men det var två av de sista grejerna jag testade innan den blev som vanligt igen.

Nu har det funkat perfekt igen i snart ett dygn. Laddade även ner februaris säkerhetsuppdatering igår kväll, en stund efter att telefonen hade börjat fungera som vanligt. Om det var en mjukvarubugg så kan man hoppas att uppdateringen innehöll en fix.
    Någon som råkat ut för samma problem, oavsett Pixel-modell ni har? Aldrig hänt innan för mig.

En annan telefon i min närhet, en samsung-telefon, fick ett annat märkligt problem för någon dag sedan också. Högtalaren slutade funka, varje gång den försökte spela något ljud så kom bara ett högfrekvent, mycket högt, extremt jobbigt läte som gav huvudvärk direkt. Efter omstart började det fungera som vanligt, så tydligen ett enstaka mjukvarufel även där. Nästan så man börjar fundera om det kan finnas något säkerhetshål/bugg i Android som råkat ställa till problem för flera modeller nyligen..