Problem: Telefonen frågar efter mitt telefonnummer vid varje uppstart

Diskussion i 'Galaxy S20 FE' startad av George_007, 21 mar 2021.

1. George_007

George_007 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Hej alla!

Min S20FE frågar efter mitt telefonnummer varje gång jag sätter på den och varje gång
    jag går ur Flight Mode.

Följande skärm dyker upp:

Screenshot_20210306-234230_Messages.jpg

Om jag trycker på "Recent"-knappen, så alla använda appar kommer upp så ser jag att det är Samsungs Messages-app som gör detta. Se nedan bild.

Screenshot_20210306-234243_One UI Home.jpg

Även om jag fyller i mitt nummer så återkommer detta varje gång jag startar om mobilen.

Vad beror detta på och finns det något sätt att bli av med det?

Det var inte så här när jag hade OnuUI 2.5 installerad. Kom med One UI 3.0.

Hälsar
    Georg

Last edited: 21 mar 2021
  2. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Använder du Samsungs Messenger? Om inte kanske det går att inaktivera eller rent av Ta bort appen
    Om det inte går, fullföljer du när du satt in numret? Alltså görs det någon form av aktivering eller så som du behöver göra färdig.

3. George_007

Mottagna gillanden:
    5
    Förlåt, jag skrev fel namn på appen i mitt inlägg ovan. Appen heter "Messages". Jag har rättat det i inlägget.

Jag använder default app för SMS vilken heter "Messages" och jag antar att den ingår i Samsungs OneUI. Den fanns på telefonen när jag köpte den.

Jag har testat både att avbryta och fullfölja men det spelar ingen roll. Frågan kommer upp nästa dag igen när jag startar mobilen på morgonen.

Däremot får jag ingen kvittens alls om jag matar in mitt nummer. Precis som du säger förväntar jag mig en kvittens eller ett "nästa steg". Men inget händer efter att jag matat in mobilnumret och tryckt på "Continue". Då försvinner bara fönstret och sen händer inget mer.

Last edited: 21 mar 2021
  4. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Låter som att Samsung gjort en dålig implementering av RCS. RCS är en uppgradering av sms, och det skulle rullas ut till Samsungs sms-app nu framöver, hörde jag. Sannolikt är det RCS-tjänsten i sms-appen den vill verifiera, vilket orsakar rutan du ser. Mitt tips: Testa att ladda ner Googles sms-app, Android Messages, den har också stöd för RCS (vilket är helt valfritt att aktivera, om du vill alltså), men om du byter till den appen så kanske du slipper RCS-varningen som Samsungs app pga någon bugg verkar visa konstant. Om inte annat så kan du ju verifiera RCS ordentligt i Googles app, vilket Samsungs app inte verkar vilja i nuläget, förrän de rättat till det. Alla dina sms är kvar även om du byter app för meddelanden.

Kristy gillar detta.
  5. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Som redan nämnts är dt troligen för att du RCS påslaget, inställningen för detta heter "chatt funktioner" på svenska, om du går in och inaktiverar detta borde den sluta fråga efter nummer.
    Försvinner det inte efter att du inaktiverat chatt funktioner så gå in och rensa appens cache och som sista alternativ får du återställa appen helt genom att rensa data, men då försvinner alla meddelande är jag rädd för.

RCS fungerar bara med Samsungs app om din operatör stödjer det, troligen gör den inte detta och det är därför frågan kommer varje gång.
    Vill du använda RCS kör med googles app då den inte kräver stöd från operatören.

Kristy gillar detta.
  6. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

"som sista alternativ får du återställa appen helt genom att rensa data, men då försvinner alla meddelande är jag rädd för."

Fel!
    Meddelanden man skickar och tar emot ligger i en egen container/lagringsyta i telefonens internminne, ej knutet till sms-appen. Sms-appen har separat lagring för sina inställningar och annat. De är inte sammanblandade även om sms-appen såklart läser i bägge lagringsytor. Bland annat därför du kan byta sms-app och ändå få tillgång till befintliga sms trots att du byter app.
    Så det går att rensa data för sms-appen, alla meddelanden kommer vara kvar.
    Däremot finns det i telefonens inställningar, applistan, om man väljer "visa systemappar", något som heter "SMS Container" eller något liknande. Den ska man inte rensa, då försvinner meddelanden.

Kristy gillar detta.
  7. George_007

Mottagna gillanden:
    5
    Tack för grymt informativa svar! <3

Nu när ni lärt mig lite så kollade jag i settings för SMS-appen. Enligt en artikel jag hittade så kallas RCS för "Chat" i Samsung-telefoner.

Om jag går till Settings för appen och klickar på "Chat Settings" enligt nedan bild så kommer följande upp. Se nedre bild.

Screenshot_20210322-084244_Messages~2.jpg

Screenshot_20210322-084254_Google Play services.jpg
    Jag gissar att jag kan lösa mina problem här, antingen genom att klicka "Agree" eller att klicka på "Use without chat features".

(Det verkar som om Samsung använder Google Chat)

Använder ni alla RCS? Stödjer Telia detta?

Hälsar
    Georg

Kristy gillar detta.
  8. Rocco420

Rocco420 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

Jag använder det, dock inte så många i mitt kontaktnät. Har övertygat sambon att köra med Google Messeges (beta) då funkar även krypterade RCS.
    Jag skulle absolut rekommendera alla att göra det, jäkligt skönt när man kan skicka mer än text. Bilder i riktigt upplösning, en PDF osv.
    Samt så är jag en stark förespråkare för kryptering så jag är glad att det är end to end krypterat. (i princip så är det signal)

Kristy gillar detta.
  9. George_007

Mottagna gillanden:
    5
    Jag aktiverade RCS men inte heller det hjälpte för att få bort frågan om mitt telefonnummer.

Eftersom det står +46 framför så har jag alltid matat in mitt telefonnummer utan första nollan, alltså 70 istället för 070.

Testade nu att mata in hela numret dvs med 070 och det verkar ha löst problemet.
    Fick iallafall inte frågan när jag startade om telefonen.

Vi får se om det löste problemet helt.

Tack för all hjälp! <3

Taskman och Kristy gillar detta.