Problem: Telefonen fryser vid Samsung-loggan efter OTA-uppdatering till 2.3.5

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av nox, 8 nov 2011.

1. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Jaha, då började problemen!

Är en av de som förmodligen suttit längst med Android 2.3.3 på min SGS II då jag aldrig haft orken att ladda ner KIES för att börja pilla med uppdateringar. Trots problem med telefonsamtal som bryts etc tog jag mig aldrig tid att åtgärda detta. Igår drog jag dock en chansning och kikade efter OTA-uppdateringar och titta där(!) det fanns ju nytt att ladda ner.

Körde ner en första uppdatering (Android 2.3.4), telefonen gjorde mig uppmärksam på att ytterligare uppdatering fanns tillgänglig, jag bad telefonen att påminna mig och körde sen igång denna (Android 2.3.5 förmodar jag) när jag väl kom hem och kunde koppla in mobilen till eluttaget.

Efter att ha suttit vid datorn ett tag går jag och hämtar mobilen och ser att "Samsung Galaxy SII GT-I9100" (första bilden vid uppstarten) står och lyser. Aha, äntligen klart tänkte jag. Det gick ytterligare några timmar utan att någonting hände. Jag tog beslutet att starta om mobilen, skärmen släcks och tänds igen, men kommer fortfarande inte förbi denna första bild.

Idiot som man alldeles för ofta är vad gäller mobiltelefoner så har jag såklart aldrig tagit en backup. Jag såg allt jag tidigare matat mobilen med (kontakter, SMS, MMS, bilder, appar etc) gå förlorat.

Samtidigt blir jag förbannad på Samsung och tappar förtroende för dem när en officiell uppdatering nu frammanat detta problem!

Uppmärksammade att flera användare på forumet haft samma problem men ännu har ingen kommit med någon lösning.

Är helt borta på vad allt innebär med USB-jiggar hit och dit, ROMAR, flasha etc. Min telefon är ren från allt sådant. Nackdelen med detta är ju nu dock att jag själv inte vet hur jag ska lösa problemet.

Provade en hard reset, volume up + home + power och kommer in i en meny med följande alternativ:

Reboot system now
    Apply update from SDcard
    Wipe data/factory reset
    Wipe cache partition

Har provat reboot system now men det är ju i regel endast en omstart.
    Vågade mig även in på apply update from sdcard men vet inte var uppdateringen som laddades ner och som skulle installeras har lagt sig?

Wipe data/Factory reset vågar jag inte utföra, jag antar att hela telefonen blåses ren om man trycker sig vidare där?

Vad innebär Wipe cache partition?

Mina kontakter kan jag ha synkat mot Google, dock är det framförallt bilder och filmer som värdet ligger i här. Någon sa att bilderna inte försvinner om man tar en factory reset, utan dessa ligger på SD-kortet? Nu har ju inte jag något SD-kort, bara det interna lagringsutrymmet, men om jag inte minns fel kanske detta utrymme ändå är indelat i olika partitioner med ena biten som räknas som ett "SD-minne"? För man kan väl i originalutförandet fortfarande installera nedladdade appar på "SD-card" eller "Internt i telefonen"?

Om detta innebär att bilderna och filmerna finns kvar kanske jag kan leva med att mina konversationer, SMS och MMS försvinner (som jag dock gärna hade haft kvar). Ytterligare en jobbig sak är att ladda ner apparna igen. Egentligen ingen förlust i sig, men har man haft över 100 appar kan det vara svårt att minnas vilka alla dessa var...

Hur som helst, jag är helt rookie när vi kommer till detta problem och är tacksam för alla svar!

• Kan man lösa detta med en USB-jigg, vad är det egentligen för något?
    • Kan jag gå in på "Apply update from SDcard" och prova att uppdatera igen? Var ligger i såna fall uppdateringen?
    • Kan jag välja "Wipe data/Factory Reset" och ändå få återse mina bilder och filmer?
    • Om detta ej går att lösa hemifrån, kan man lämna in den på service och förhoppningsvis få allt återställt som det var innan uppdateringen utfördes?

USB-jigg, kom jag på nu, är väl för övrigt en sån där modul med micro-USB (hane) i ena änden och fullstor USB (hona) i andra änden? Såna har jag två stycken utav sen tidigare. Hur kan jag nyttja dessa?

Denna nybörjare är tacksam för all hjälp han kan få. Dock fortfarande lite smått förbannad på Samsung och fortsätter dessa problem med Android kanske man får vika hädan för Appletåget istället...!

Last edited: 8 nov 2011
  2. Rak Pipa

Rak Pipa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Jag har fått detta problemet tidigare och brukar lösa sig med en wipe data i recovery menyn. Jag brukar då aldrig tappa bilder etc när jag gör detta, endast installerade appar och inställningar (kontakter är synkade via google för mig).

Edit: Tyvärr kommer väl sms/mms att ryka också om du wipar. Men angående bilder och filmer så kan jag berätta att jag haft en media katalog med ringsignaler på den interna lagringsenheten och den har överlevt flashning via odin och via CWM till CM7 -> stock -> cm7 -> Villainrom etc trots att jag tagit wipe data/cache vid alla flashningar.

Last edited: 8 nov 2011
    nox gillar detta.
  3. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

OK, tack!

Men vad innebär "Wipe cache partition"?

Alternativet säger dock Wipe Data/Factory Reset, om jag går in där (inte vågat än) får jag då välja "Wipe data" eller Factory Reset? Eller är det som sagt endast ett alternativ?

4. james bond

james bond Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Alla appar du installerat hittar du om du loggar in på android market på en dator
    Vet inte om dina bilder försvinner dock.

nox gillar detta.
  5. Rak Pipa

Rak Pipa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Det är bara ett alternativ, på min (custom rom) står det dock Wipe Data/Cache men tror det är detsamma som Wipe Data/Factory reset.

Vad Wipe Cache alternativet gör är jag inte riktigt säker på.

6. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Att wipea cache och/eller dalvik cache gör inget, det är bara cache. Dvs. tillfälliga filer, det kommer leda till att nästa boot tar lite längre tid bara då luren måste bygga upp ny cache.

Det är att rekommendera om man har problem.

Wipe data/factory reset tar bort allt i luren, alla inställningar/sms/apps. Det nollställer luren så som den var första gången du startade den, du får mata in google konto osv igen. Det rör dock inte SD-kortet så musik, bilder etc är kvar.

Janne303 gillar detta.
  7. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Exakt samt en wipe data/factory tar inte heller bort filer ifrån de interna minnet alltså den dödar /system /data men inte /usb-enhet eller vad telefonen kallar de. Alltså de utrymme där du har dina bilder och filer.

Så här var de i alla fall för mig när jag gjorde en reset.

8. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

Testa först att flasha den med odin. Alla din data (sms, appar) kommer då vara kvar och troligtvis kommer telefonen att starta upp också.

Dina bilder på internminnet kommer att vara kvar i både fallen.

Sent from my GT-I9000 using SwiftKey

9. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Detta kan jag extremt lite om, vad behöver jag för utr?

Du får också gärna länka till den mest pedagogiska guide som finns tillgänglig :)!

10. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Anser mig inte hitta någon värdig guide på forumet inte :).

11. alex97k

alex97k Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tror du tar bort allt på sd kortet tror jag!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk