Telefonen fungerar inte efter uppgradering till Lineage 14.1

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av birdfish, 3 apr 2018.

1. birdfish

birdfish Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    På min gamla Samsung Galaxy Express 2 har jag laddat ner Lineage 14.1 och Gapps 7.1 och allt fungerar utom detta: Det går inte att ringa eller besvara vanliga telefonsamtal. Däremot fungerar det både att ringa och svara via messenger. Inte så bra då inte alla har messenger.
    Det fungerade på Cyanogen 14.1 och det är inget fel på simkortet.
    Har ni någon ide hur man skulle kunna lösa detta?/birdfish

2. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Kan du skicka sms och funkar tex mobildata?

3. birdfish

Mottagna gillanden:
    0
    Den vanliga telefonappen fungerar inte alls. Kan inte ringa eller messa eller motta samtal eller sms. Allt annat i telefonen fungerar inklusive mobildata. Det går att knappa in telefonnummer men inget händer - ingen signal, och för den som ringer TILL mig är det bara tyst.

4. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Det låter knepigt. Hade mobildata inte funkat hade jag misstänkt radion. Har du flashat om romen, alternativt flashat en nyare version, om du kör nightlies? Nightlies betraktas som instabila och kan därför funka olika bra från dag till dag

5. birdfish

Mottagna gillanden:
    0
    Ja, jag har flashat tillbaks till Cyanogen 14.1 där det är samma problem, och ominstallerat Lineage 14.1 igen med samma resultat. Någon senare version av Lineage som är kompatibel med min Galaxy express 2 kan jag inte hitta.
    Mitt gamla os android 4.4.2 Kitkat uppgraderas inte längre. Där funkade telefonen som den skall men vissa appar t.ex bankID går inte att använda på Kitkat om några veckor. Kan förresten inte hitta något ställe att ladda ner Kitkat som jag inte sparade. Tacksam om någon kan hitta en lösning, annars får man väl som fattigpensionär gneta ihop till en ny lur.

6. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Det låter väldigt märkligt att mobildata funkar men inte sms och samtal. Har du googlat och sett om det är ett känt fel på din telefon tillsammans med den romen? Om det finns en version av romen som inte är nightly skulle jag rekommendera att prova den också.

Fabriksåterställde du enheten när du flashade romen?

7. birdfish

Mottagna gillanden:
    0
    Kan inte fabriksåterställa eftersom jag aldrig sparade os 4.4.2.
    Kan inte hitta någon annan Lineage 14.1 än den jag installerat. Eftersom det är samma problem med Cyanogen 14.1 så tror jag att det måste vara något kompatiblitetsproblem. Har du tid och lust att hjälpa mig att söka så är jag tacksam.

8. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Man brukar prata om att fabriksåterställa, eller wipa, och då menar man att rensa telefonen på användardata. All användardata ligger på en egen del av det inbyggda minnet medan romen ligger på en annan. Om man gör en fabriksåterställning eller wipar sin telefon försvinner all användardata såsom appar, inställningar, foton osv medan romen i sig förblir intakt. Det brukar rekommenderas att man wipar sin telefon när man har installerat en ny rom. Detta för att minska risken med problem, tex att systemet inte vet riktigt vilken app som är vilken och vilka appar som får göra vad och så vidare.

Men om du tänker wipa, se till att backa upp allt du kan till en dator innan

9. birdfish

Mottagna gillanden:
    0
    Hej, Är inte fabriksåterställning att återställa telefonen som den var innan jag rootade den och installerade nytt ROM? Tycker det hörs på namnet fabriksåterställning.
    Det du berättar har jag lärt mig och kan, men mitt misstag i det fallet var att jag inte backade upp den senaste ROM som Samsung uppdaterade, d.v.s. 4.4.2 Kitkat. Tanken nu var att hitta det ROM-et och återställa så att jag kan ringa. Kan du eller någon annan lämna konkret hjälp till mina problem som jag utförligt beskrivit i vår brevväxling så är jag tacksam.

10. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 307
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Behöver det inte betyda. Man kan också kalla det bara en återställning, och med det så rensas allt förutom själva ROM:en som är installerad

11. Stanem

Stanem Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon: