Telefonen hindras från att "sova", android system själv som hindrar?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av söder, 2 jun 2010.

1. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Jag har innan haft fullt förståelse för att något program ibland flippat, och därför hindrat telefonen från att sova, vilket haft till följd att batteriet tagit slut snabbare.

Allt detta har jag kollat med spare parts som många av er andra.

Nu de senaste dagarna, har jag tyckt telefonen var seg, och det visade sig att det var Fring som inte alls verkar vara så jävla bra. Det avinstallerades.

Men iaf, nu idag, har jag verkligen inte använt telefonen mycket. Det har varit lite Doodle jump, annars har det bara legat medan jag satt och pluggade.

Sen startade jag om den vid middag, och efter det körde jag lite gmail, browser, google maps, och handcent.

På väg till en tenta lyssnade jag på spotify, och stängde sedan av detta, samt satte telefonen i flygplansläge i några timmar. Sen lite musik.

Nu, var den nere på gult, och jag gick in i spare parts, som visade att telefonen varit igång i 90 sedan den var satt på laddning. Om det då är sedan i morse, eller om det var sedan omstart, eller sedan flygplansläget, det vet jag inte, men hur som helst, så stor det att det var typ BARA Android System som hade hindrat telefonen från att sleep:a..

Vad är det då som spökar? Känns ju inte som att systemet själv ska kuka så?

/Söder

2. Dylan

Dylan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Känns som något i systemet hängt upp sig bara, starta om den och kolla efter en hel urladdning igen.

3. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Jo, men det är ju tråkigt att saker bara hänger sig så där spontant. :(

/Söder

4. Lazat

Lazat Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kör Cyanogen Mod 5.0.7.1 med hans standard kernel
    efter 14h så har jag 34% kvar. har väl använt den sådär, nåt mindre samtal, ringde även 10min på fring(skype) över 3g, lite gpsande när jag sprang till å från gymmet, spotify på gymmet, smsande..

Other usage: running 9,3%, screen on 5,9%, phone on 1,9%, wifi on 100%, wifi running 34,4%.

på partial wake usage: har android system 10min wakelocks. är den största posten också, dom andra ligger långt under. kan jag ha installerat något som gör att android system triggas? facebook ligger på 3min 42sec, google på 3min, dialer på 2min, handcent på 25s, media 17s, snowstorm 7s, market 4s,

har också märkt av att telefonen har bra standbytid nuförtiden, MEN VÄRDELÖS så fort jag ens rör telefonen. kan sluka 10% av lite smsande och 10min surf.

Last edited: 3 jun 2010
  5. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Samma sak med mig idag. Idag kl 17:30, gick telefonen ner på 29%
    Då hade den varit från laddaren ca 11 timmar, snällt räknat.
    Uppdaterat/laddat ner några apps från Market, ca 3-4 st.

Sprungit ca 45 min, och körde då 3 program samtidigt som loggade turen via GPS, samtidigt som jag lyssnade på musik (icke stream:at).

Sedan lite sms, några samtal, kanske max 20 min totalt. Musik under dagen kanske 1 timma.

Den går på WIFI hela tiden, då jag tycker den ballar ur när ska koppla upp och ner hela tiden. Men det ska ju inte göra så stor skillnad.

Kan ju säga det att jag idag INTE suttit och lekt med den hela tiden, så skärmen har varit mesta tiden av.

Det är inte riktigt ok.

/Söder

6. Lazat

Lazat Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

kör du CM 5.0.7.1 ?

Låter som att du har samma bekymmer som mig, dvs att såfort man petar på telen så slukar den ström. funderar på om man det hjälper att klocka ner den med setcpu?

7. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Jag kör vanliga, med epe76.

/Söder

8. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Jag tycker det var ganska bra batteri tid om den klarar av hela den dagen. GPS drar rejält eftersom du då dessutom körde 3 olika apps som frågar efter gps pos var sec så slukar telefonen en massa batteri så de 45 min drog säkert minst 20-30 % av batteriet. Jag skulle gissa att du dessutom kör ett antal backgrunds syncningar också typ gmail dessa drar också batteri. Musiken om den är lokal så ska den inte dra så mycket batteri. Att köra wifi hela tiden drar väldigt mycket eftersom CPUn kör konstant då också så testa stänga av detta.

Du kan testa installera juicedeffender om du vill förlänga batteri tiden.

Har varit med om betydligt värre dagar än det även om det händer sällan så har det hänt att runt lunch så har jag 15 % batteri och då har jag bara tagit ut telefonen ur laddaren och kollat nyheterna en gång.

//Reconnnn

Last edited: 5 jun 2010
  9. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Kolla med osmonitor om du har nån app som drar cpu, kör med svart bakgrund, ger även det stor besparing.

10. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Men att alltid köra på WIFI kan väl inte dra då mycket mer än att ligga på 3G eller? Känns som det borde ta mer att försöka söka nät, och koppla upp sig varje gång jag tar telefonen för att använda den.

Dessutom att det oftast blir problem med att koppla upp sig igen, och att man måste in i settings och åter välja sitt WIFI, alt. att stänga av det helt och sedan på igen, gör också att jag hellre vill ha WIFI på hela tiden.

/Söder

11. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Har själv aldrig några problem med wifi. Anledningen är att om du inte låter telefonen stänga av wifi så kommer du inte låta telefonen sova ordentligt vilket gör att den drar mer data 3g stängs även det av tror jag när det inte behövs det är bara kontakt för telefon och sms som är igång när den går in i sleep mode.

12. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Hur menar du att telefonen hindras mer för att den är uppkopplad mot WIFI? Vad är det som kräver att telefonen är "vaken" för att den är uppkopplad mot WIFI, men inte när den är i sync via 3G?

Jag har idag haft telefonen på att den inte ska vara på WIFI hela tiden, utan bara koppla upp sig när jag använder telefonen.

Jag har heller inte sprungit, och jag tog även bort min Latitude-widget, om det skulle kunna ha haft något med det att göra.

Har även använt telefonen väldigt lite överlag. Knappt några samtal, ingen musik, knappt några sms, och inga spel. :)

Jag har hela 59% batteri kvar nu, men då sov jag så klart även längre idag. Trots att den inte varit på WIFI hela tiden, så har telefonen varit Running i 71.5% sedan den tog från laddning. Screen on 9.6% och WIFI ON 100% och WIFI running 55.1%.

Partial wake usage är Android System blått ända upp på det sista "m:et" i System. De andra har nästan inget alls.

Inget program har tagit så mycket CPU, och det mesta nätverket har Maps tagit, som laddade lite kartor över New York.

Hur som helst, så känner jag ju inte att telefonen skulle kunna klara 2 dagar. Det är ju helt sjukt att vissa "vågar" ha den 2 dagar utan att ladda.

/Söder

13. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Det finns en inställning som program kan göra som heter WIFI lock detta gör man om man inte vill att telefonen ska stänga av WIFI om den går ner i sömnläge det kan var till exempel ett program som ska ladda ner något eller som ska vara uppkoplad mot något jag har använt den i en remot control app där jag inte vill att den ska tappa kontakten med datorn när det går i sömn läge så det är helt klart så att WIFI stängs annars av när den sover. Vet inte kanske missförstod dig när du sa att WIFI alltid var igång.

Det kan jag hålla med om var lite batteri kvar själv har jag 68% och då har jag använt den en del för att testa min remote app. Det tipset jag kan ge dig är att ladda ner juice deffender det kommer ge dig upp till dubbel batteri tid om du har tur "enligt appen själv men det kanske man inte kan lita på :P"

Jag håller med dig om att det är "modigt" att köra 2 dagar utan att ladda om du gör saker på telefonen men om den bara ligger av laddaren så ska det inte vara några problem med både 2 och 3 dagars batteri tid.

14. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Hur gör man så snygga multiquotes? Det ville jag med. Men jag får kör utan helt enkelt.

1. Du sa att det var bättre att låta telefonen "koppla ner" från WIFI när skärmen varit avstängd ett tag, då WIFI hindrade telefonen att gå ner i sleep om den var uppkopplad mot WIFI?

Normalt är det ju tanken att telefoenen ska kunna gå i sleep (antar det är nedklockning på cpu och minne eller nått?) när den legar i fred ett tag. Normalt är ju också att WIFI ska koppla ner när telefonen varit i fred. Detta är ju något som kan stängas av. Min fråga är ju då, om du har några "bevis" på att telefonen hindras MER från att gå i sleep bara för att WIFI'n behålls uppkopplad?

2. JuiceDefender, är gör den inte bara saker som att stänga ner WIFI och GPS och sådan? Saker som egentligen inte ska ta så mycket batteri så länge det inte används? DVS att ha GPS aktiverat är inte samma sak som låta telefonen kommunicera med sateliterna hela tiden, precis som att ha WIFI igång, och vara uppkopplad mot en router, inte borde vara samma sak som att ladda ner saker hela tiden?

Precis som du sa, så har jag använt telefonen väldigt lite, och ändå har ju telefonen tagit mycker batteri. Precis som jag sagt, så har ju telefonen varit ifrån Sleep väldigt mycket, och "programmet" som hindrat från Sleep ska ju vara det egna "Android system".

Det hade alltså varit MYCKET intressant att veta VAD det är som anses vara Android system.

/Söder

15. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Du tycker på den lilla citat bubblan i svarsfönstret den bubblan längst till höger eller så skriver du [ QUOTE ] [ /QUOTE ] runt det du vill citera :P

Jag har inga bevis kanske någon annan än jag som vet mer om detta men det finns iallafall rena programmerings möjligheter att göra wifi lock och det är nog det största beviset jag kan komma med :P

Det kan jag hålla med om och det kan jag verkligen inte svara på det borde någon som gjort sin egen ROM lr något svara på.

16. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Och detta är inte det vanliga "Never on charge" eller "never" då? Dvs bara funktionen att inte koppla ner från WIFI när den gå i sleep. Inget om att det skulle hindra telefonen från att själv gå i viloläge? Det är nog det som är Wifi-lock väl, att ett FTP-program tex, kan se till att OM jag laddar ner något, så ska telefonen INTE koppla ner från WIFI, även om det är min normala inställning..

17. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Stämmer säkert kanske någon annan som kan ge ett bättre svar på exakt hur det fungerar.