WhatsApp syns två gånger i den listan, är det normalt?
Jag får nästan för mig att det är ett känt malware-beteende, att låtsas heta något namn som användaren inte kommer reagera på, vilket då kan leda till en dubblett av en viss app. Dubbelkolla gärna den appen, om det är en som inte hör hemma på telefonen. Jag använder inte WhatsApp så kan inte kolla om den ska finnas i dubblett där.
Hur som helst, jag får nästan känslan att det är någon av apparna i den listan som orsakar problemet, möjligen genom en bugg eller annat oförutsett beteende. Hur ofta har problemet skett hittills? Du skriver att det pågått en månad, men jag tänker ifall du upptäckt nya kontakter i papperskorgen nästan varje dag eller hur ofta. Mitt tips skulle vara att ta bort alla appars behörighet till kontakter, även systemapparnas, om det är möjligt. Börja där. De gånger du använder en app som behöver tillgång till kontakter, så kommer den ju fråga dig och du får möjlighet att slå på behörigheten igen. Om du börjar så, dvs tar bort tillgången för alla apparna, så kan du låta det gå några dagar och se om nya kontakter hamnar i papperskorgen eller inte. Sen kan du långsamt aktivera behörigheten igen, då tänker jag göra det "app för app" de gånger en app frågar efter behörigheten. Kanske kan du långsamt ta reda på om problemet beror på nån av apparna (och förhoppningsvis vilken), eller om det beror på nått helt annat, med denna metod.
Det finns ingen logg på telefonen, kanske i Kontakter-appen, som visar hur/varför kontakter tas bort? Du har ju hittills bara sett informationen på webbsidan för Google Kontakter, men telefonen kanske har mer info att ge, nånstans. Dessutom: Kontakter-appen har väl en papperskorg? Kan du öppna den, och se vad som finns i den? Kanske kan ge ledtrådar. Antingen samma innehåll som papperskorgen på webbsidan, eller något annat. Om inte annat så kanske du i papperskorgen i kontakt-appen och i de kontakter som ligger där, kan se ytterligare info, typ exakt klockslag de raderades eller hur åtgärden initierades?
Till sist:
Du är helt säker på att det är din vanliga samsung-telefon som avses, där det står SM-S918B? Det kan inte vara en annan telefon du loggat in på vid något tillfälle, och glömt? Typ en familjemedlems telefon, eller nån jobbtelefon eller vad som.
EDIT:
En till tanke. På din telefon, använder du Samsungs Kontakt-app? Är det möjligt att byta ut den till Googles kontakt-app på en telefon av ditt fabrikat? I så fall kanske du kan inaktivera samsungs app, och se om det gör någon skillnad. Ifall det är själva kontakt-appen som är boven i dramat, genom en bugg eller nått.
Du har inte flyttat kontakter mellan olika grupper eller gjort något annat ingrepp i kontakt-appen nyligen? Jag tänker om man råkar kategorisera på fel sätt, typ flytta från Google-kontakter till annan kategori, så kan ju följden bli att de tas bort från googles moln. Långskott nu...
Click to expand...