Problem: Telefonen raderar kontakter

Diskussion i 'Galaxy S23 Ultra' startad av Leo83, 15 maj 2023.

1. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

Någon annan som har bekymmer med att telefonen raderar Google kontakter?

Det har pågått i typ en månad och verkar hända helt random...

Går jag in på Google Contacts så ser man att det är telefonen som raderar kontakterna, se bild.

Nu senast hade den raderat drygt 40 stycken.

Edit: Det är bara jag som använder telefonen. Barnen använder förvisso en platta där jag är inloggad med mitt Google konto men enligt info från Google så är det telefonen som kontakterna raderas från.

Screenshot_20230515_171230_Samsung Internet.jpg

220volt gillar detta.
  2. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 931
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Jag hade börjat med att logga ut ditt konto från plattorna för att helt utesluta de.

Leo83, jnsson, MultiMan och 1 annan gillar detta.
  3. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Jag har haft problem med att vara inloggad med samma Google-konto på flera enheter (som chraist tipsar om), så snabbaste åtgärden är att inte vara inloggad på enheter du själv inte har kontroll över till 100%. Har du mer tid så kan man börja mecka med synkinställningar, ibland på många olika ställen, för att förhindra att saker raderas eller läggs till när synkningen inte funkar.

Förra gången jag hade problem så slutade det att jag loggade ut alla enheter och nu har jag bara en annan mobil enhet med samma konto, som bara jag själv har tillgång till. Höll på att bli vansinnig även om det bara gällde bokmärken i Chrome den gången.

chraist och Leo83 gillar detta.
  4. TseykSuli

TseykSuli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 033
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Kan möjlighet att du har virus, bakdörr eller app som du gett mer behörigheter som utför radering via din telefon. Så börjar med skanna telefonen efter suspekta appar och säg till att du inte fått in en bakdörr eller något infektion som utför radering.

5. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

Tittar jag på vilka appar som har tillgång så att jag inget konstigt och inga appar som jag inte haft tidigare.

Jag har inga nya appar utan samma appar som vanligt, de enda nya är alla Samsung appar som ändå få anses säkra.

Screenshot_20230515_192505_Google Play services.jpg

Kristy gillar detta.
  6. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 244

MINA ENHETER

Även på plattan? Känns tveksamt att det är virus dock känner jag.

7. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

Får väl göra detta, tycker dock att det är märkligt att man inte ska kunna vara inloggad på flera ställen samtidigt.

Ska också sägas att plattan har vi haft sedan en tid tillbaka utan problem och att jag sedan kontakter försvann första gången använder Samsung Kids som är sandlåda launcher med endast tillgång till appar som jag godkänt.

8. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

Plattan har inga andra appar, tvärtom har den endast ett axplock av apparna jag har på telefonen. Detta då plattan primära syfte är att media/träning och nu mera barnen som kollar på Youtube kids och lite andra barn appar.

eastbound gillar detta.
  9. frassedylan

frassedylan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 092

MINA ENHETER

10. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

Yes har läst den tidigare, tycker dock den var ganska meningslöst. Istället för att lösa problemet så är förslaget att stänga av synkning överhuvudtaget.
    Yes, har läst den tidigare men tycker helt ärligt att det var ganska meningslöst. Istället för att lösa problemet så föreslår man att stänga av synkningen överallt.

Tycker dock det är sjukt att man inte ska kunna ha kontakter synkade över flera enheter. Nog för att det kan bli galet någon gång men detta är som sagt återkommande.

Jag återställer raderade kontakter och synka om så att det ser rätt ut på alla enheter och ändå så har telefonen raderar kontakter 3-4 gånger.

11. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Att ha kontakter synkade mellan flera enheter bör ju normalt fungera utan problem, den funktionen bör man kunna lita på. Jag själv har nästan aldrig haft några synkningsproblem av det slaget. Det enda jag inte gillar är väl att någon annan (oavsett om det är ens barn, familjemedlem eller någon annan) har tillgång till kontot, då kan saker hända, antingen medvetet eller omedvetet. Jag tycker man ska skapa separata konton för barnen.

Men i detta fall så låter det ju som något annat problem, om du kunnat se att ändringen skett från din egen telefon. Du brukar inte låna ut telefonen till ett barn eller någon annan, bara för att utesluta den möjligheten?
    Kan du se något samband mellan de kontakter som tagits bort hittills? Är det nyskapade kontakter? Är det kontakter med någon viss kontaktinformation gemensamt, typ att alla har haft någon slags epostadress sparad till exempel, eller födelsedag inlagd? Är det kontakter som du delat till eller på annat sätt använt från någon specifik app du har installerad, något sådant samband?

Den bild du lagt upp på kontotillgång till Google-kontot visar bara tjänster som har tillgång til ditt google-konto "via molnet", eller hur man ska kalla det. På din telefon bör du kunna hitta en vy som visar specifika appar som har lokal tillgång till kontakterna, vilket är en annan sak. Kolla om någon app syns där, som inte är absolut nödvändig. Jag skulle nästan gissa att någonting där krånglar, kanske en app med en bugg eller någon slags integrering gentemot telefonens kontakter som blir fel.

Kristy gillar detta.
  12. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

Telefonen är det bara jag som använder.

Inte sett någon korrelation mellan de olika kontakter som försvunnit. Det kan vara personer som jag endast har nummer på till familjemedlemmar som jag har allt möjlig info inlagd på. På samma sätt kan det vara kontakter som jag inte har kontaktat på åratal (10+ år) till kontakter som jag skriver till dagligen som sambo och andra familjemedlemmar.

Ah, här är den listan... Inget som sticker ut.

Screenshot_20230515_215836_Permission controller.jpg

13. TseykSuli

TseykSuli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 033
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Var inte så jag menade. En virus/malware kommer troligen inte synas i listan, då det är inte meningen man ska se den. Därför ska du helst söka mobilen med appen malwarebytes eller annat trovärdig sökare mest bara för att vara säker att du inte fått en dold infektion som du inte ser.

14. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

Absolut, det var mer svar på om jag gett någon app mer behörigheter/har installerat någon suspekt app. Inte angående virus och malware som jag anser vara osannolikt.

Med tanke på att jag inte installerat okända appar och/eller installerat från okända källor så är det extremt liten risk att drabbas av malware/virus.

Men visst...

Screenshot_20230516_002903_Malwarebytes.jpg

Last edited: 16 maj 2023
  15. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

WhatsApp syns två gånger i den listan, är det normalt?
    Jag får nästan för mig att det är ett känt malware-beteende, att låtsas heta något namn som användaren inte kommer reagera på, vilket då kan leda till en dubblett av en viss app. Dubbelkolla gärna den appen, om det är en som inte hör hemma på telefonen. Jag använder inte WhatsApp så kan inte kolla om den ska finnas i dubblett där.

Hur som helst, jag får nästan känslan att det är någon av apparna i den listan som orsakar problemet, möjligen genom en bugg eller annat oförutsett beteende. Hur ofta har problemet skett hittills? Du skriver att det pågått en månad, men jag tänker ifall du upptäckt nya kontakter i papperskorgen nästan varje dag eller hur ofta. Mitt tips skulle vara att ta bort alla appars behörighet till kontakter, även systemapparnas, om det är möjligt. Börja där. De gånger du använder en app som behöver tillgång till kontakter, så kommer den ju fråga dig och du får möjlighet att slå på behörigheten igen. Om du börjar så, dvs tar bort tillgången för alla apparna, så kan du låta det gå några dagar och se om nya kontakter hamnar i papperskorgen eller inte. Sen kan du långsamt aktivera behörigheten igen, då tänker jag göra det "app för app" de gånger en app frågar efter behörigheten. Kanske kan du långsamt ta reda på om problemet beror på nån av apparna (och förhoppningsvis vilken), eller om det beror på nått helt annat, med denna metod.

Det finns ingen logg på telefonen, kanske i Kontakter-appen, som visar hur/varför kontakter tas bort? Du har ju hittills bara sett informationen på webbsidan för Google Kontakter, men telefonen kanske har mer info att ge, nånstans. Dessutom: Kontakter-appen har väl en papperskorg? Kan du öppna den, och se vad som finns i den? Kanske kan ge ledtrådar. Antingen samma innehåll som papperskorgen på webbsidan, eller något annat. Om inte annat så kanske du i papperskorgen i kontakt-appen och i de kontakter som ligger där, kan se ytterligare info, typ exakt klockslag de raderades eller hur åtgärden initierades?

Till sist:
    Du är helt säker på att det är din vanliga samsung-telefon som avses, där det står SM-S918B? Det kan inte vara en annan telefon du loggat in på vid något tillfälle, och glömt? Typ en familjemedlems telefon, eller nån jobbtelefon eller vad som.

EDIT:
    En till tanke. På din telefon, använder du Samsungs Kontakt-app? Är det möjligt att byta ut den till Googles kontakt-app på en telefon av ditt fabrikat? I så fall kanske du kan inaktivera samsungs app, och se om det gör någon skillnad. Ifall det är själva kontakt-appen som är boven i dramat, genom en bugg eller nått.
    Du har inte flyttat kontakter mellan olika grupper eller gjort något annat ingrepp i kontakt-appen nyligen? Jag tänker om man råkar kategorisera på fel sätt, typ flytta från Google-kontakter till annan kategori, så kan ju följden bli att de tas bort från googles moln. Långskott nu...

Kristy gillar detta.
  16. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    484

MINA ENHETER

Jag har nu en pixel, men WhatsApp syns endast en gång i listan.

Där är en röd cirkel i ikonen i Leos lista vad är det för?

17. frassedylan

frassedylan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 092

MINA ENHETER

Kristy och Leo83 gillar detta.
  18. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

Det är för att jag har aktiverat dubbla/parallella appar. Dvs eftersom jag har dubbla sim så jag har aktiverat att systemet kör två uppsättningar av whatsapp, ett för varje nummer, detta är inbyggt os:et men så klart inte standard i vanilla android. Kört så många år +5 år så tror inte det är det.

Det har hänt under en månads tid, tror jag, ska kolla upp det. Och under tiden har det hänt 3-4 gånger.

Upptäcker det ofta när jag är inne i meddelande appar och ser bara telefonnummer istället för namnet på kontakten.

Yes I den inbyggda kontakt appen så ligger kontakterna i papperskorgen också. Står dock ingen mer info, bara datum och tid för radering.

SM-S918B är S23U.

Jo det hade jag kunnat prova. Just nu har jag inaktiverat synk till övriga enheter som jag är inloggad på med mitt konto så börjar med det. Vill inte ändra på för många parametrar för då ser jag bara resultat men inte vad som hjälpte.

Kristy gillar detta.
  19. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

20. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

Såg nu att det i Kontakt appen står att man sparar raderade kontakter i 30 dagar, kanske är det som spökar. Att eftersom kontakter är quasi-raderade så blir synkning till Google galen någonstans.

Förklara inte varför de blev raderade till att börja med men det hade förklarat varför jag ser det återkommande trots att jag synkat om och återställt kontakter hos Google.

Kristy gillar detta.