Fråga: Telefonen ringer 112 nödnummer automatiskt, oavsiktlig...?

Diskussion i 'Allmänt' startad av geobjork, 27 apr 2022.

1. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Min telefon har plötsligt börjat ringa upp 112 av sig själv, från låsskärmen när jag ska låsa upp den med fingeravtrycksäsarn. Har hänt två gånger nu på två dagar. När det först har startad få jag inte stoppat det förrän 112 svarar. Obehagligt!!
    Jag har inte en susning om vad det är som förorsakar detta.
    Kan detta ha något med uppgraderingen till Android 12 att göra? Jag tycker jag läste något om att det var införd något nytt om det i 12:an, men jag kan inte hitta något i inställningarna.

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vilken telefon har du? Låter som det kan vara något fel som gör att den uppfattar tryck på skärmen felaktigt, kan uppstå om det tex läcker ström, att skärmen för sitt eget liv.

Kristy gillar detta.
  3. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Motorola Moto G30.

Jag hittade en inställning, "Safety & emergency > Emergency SOS > Use Emergency SOS". Den var aktiverad. Avaktiverade den och får hoppas det var orsaken...! Man får ju lite panik när den börjar ringa 112 och man inte kan avbryta. :eek:
    Undrar om denna inställningen är ny i Android 12? Kan inte komma ihåg att jag hadde den på 11:an.

Kristy och bernard gillar detta.
  4. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Hmm jag tror att du hittat fel inställning. Emergency SMS är ju, mig veterligen, en funktion som skickar ett automatiskt sms till dina förvalda kontakter om att något hänt dig, efter att du tryckt på knappen för nödsituation som finns gömd i menyerna på några ställen i telefonen. Att ringa 112/SOS Alarm är ju något annat. Det går ju inte heller att smsa till 112, såvitt jag vet, bara ringa. (Har för mig det finns någon ny funktion som gör att döva/stumma kan skriva ett nödmeddelande till SOS Alarm, kanske i form av SMS, men tror inte det är den som kallas Emergency SMS, såna nödmeddelanden tror jag är något såna personer måste aktivera på ett särskilt sätt isf, som inte är tillgängligt för vem som helst, minns ej).
    Så tror denna inställning du pillat på inte kommer ändra något tyvärr.
    Vet tyvärr inte vad i övrigt som kan orsaka ditt problem.

Sa du till SOS Alarm att du ringt av misstag eller lade du på direkt? Hur blev reaktionen/vad sa de? Intressant att höra!

EDIT:
    Emergency SMS kan nog, förutom att skicka ovannämnt sms till förvalda kontakter, även ringa 112. Dvs att funktionen gör bägge saker. Så kanske att det du gjort kommer hjälpa. Uppdatera oss gärna.
    EDIT2:
    Jag tyckte du skrev Emergency SMS, men du skrev Emergency SOS ser jag nu. Nu blir jag osäker, kanske att något av ovanstående är till nytta trots allt. Jag låter svaret stå kvar :P

5. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Det var ingen stans att avbryta eller lägga på, så när 112 svarade så beklagade jag och sa att något på min telefon hadde "tagit över" kontrollen, och jag fick inte stoppat det. Operatören svarade vänligt, "Inga problem, jag förstår, jag avbryter samtalet nu", och så var han borta. Jag fick en känsla av att det inte var någon överraskning för operatören, dock svårt att säga. Samma båda gångarna jag "busringde" till 112.

Bilden visar tre screenshots av hur inställningarna på min lur ser ut. I rutan till höger, "Emergency SOS", var "Use Emergency SOS" aktiverad. Den avaktiverade jag.
    Jag kan inte påminna mig att jag hadde de här inställningarna i Android 11.

En annan sak, på trots att jag har "Location Off", så är "Emergency Location Service On", så för mig verkar det som någon sorts automatik som är aktiverad någonstans i Android(??).
    Nummeret till "Call för help" var förinställd till 112.

Det här vill man ju ha koll på, det var värkligen obehagligt att "busringa" 112.

Emergency SOS.png

6. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 008

MINA ENHETER

Testa och stäng av Google assistanten,hade det samma på min telefon,att telefon plötsligt ringde upp personer från nöd nr . Efter jag stängde av det har det inte hänt

Last edited: 28 apr 2022
  7. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag är lite osäker på vad du menar med "att telefon plötsligt ringde upp personer från nöd nr ." Verkar inte vara det samma som mitt problem...

8. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 008

MINA ENHETER

Kanske inte samma,jag hade skärmlåset på och gick och lyssnade på musik,när telefon började och ringa upp folk från nöd listan, 3x på 50 min .stängde av assistenten och problemet var löst för min del

9. Monkeestorm

Monkeestorm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 9
    Jag vet att en del telefoner har att man trycker 3 ggr på power så rings sos upp..

Kristy gillar detta.
  10. Calvin&Hobbes

Calvin&Hobbes Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    216
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 10 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 10 Ultra
    ROM:
    HyperOS
    Telefon 2:
    Mi 9T
    Vissa har 5ggr tryck på power knappen.
    Samt möjlighet att ange medicinska åkommor ss blodtyp, diabetes, epelepsi etc.....
    Screenshot_2022-05-03-10-54-06-82_4f2f74bbb9f52df497f84603910aea59.jpg

11. Monkeestorm

Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 9
    Ja det var lite det jag var ute efter :)

12. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag "upptäckte" en ny grej i Android 12. Långtryck powerknappen när telefonen är i låst läge, så öppnar en ruta som den på bilden. Gissar den röda knappen aktiverar call till 112 som inte går att avbryta efter den är aktiverat...?

Någon som har testat?

Restart panel i android 12.png

Kristy gillar detta.
  13. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Troligtvis öppnar den ditt Medicinska ID och eller möjligheten att själv knappa in ett nödnummer

Kristy gillar detta.
  14. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag törs inte prova den knappen i fall den aktiverar upprigning till 112. Inte var det roligt att "busringa" 112, och inte ha en möjlighet att avbryta när det var felringning.

Undrar om det är så när man ringer 112, att dom måste avsluta samtalet? Kan det vara så att om man är i nöd och ringer 112, så ska/kan inte kontakten kunna brytas förrän problemet är under kontroll?

Det är nytt för mig det här med att ringa 112.

Kristy gillar detta.
  15. Psicosis

Psicosis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 521
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Såg precis en tråd skapad igår med exakt samma problem, när jag googlade på det fick jag upp ett gäng videor på YouTube. Enligt den första jag tittade på ska funktionen gå att stänga av. Inställningar > System > Gester, ser du något där?

Kristy gillar detta.
  16. Monkeestorm

Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 9
    jag har arbetat på 112 och en operatör på SOS Alarm får aldrig lägga på först.

Buzz och Kristy gillar detta.
  17. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag såg den tråden, svarade på den. Dock misstänkar jag den omhandlar ett annat problem än det jag hadde. Mitt är borta med den beskrivningen jag ger i ett inlägg tidigare i denna tråden.

I Gestures kan jag ine se något som är relaterad till mitt problem.
    Prevent ringing.png

18. Psicosis

Psicosis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 521
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Hum.. Skumt :S Kanske är något som gömmer sig under avancerade alternativ då eller något.. Nåväl, skönt att det löste sig för dig iallafall.

19. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

På min Pixel, under inställningarna för "Emergency SOS", så går det att välja om telefonen ska ringa 112 eller inte efter att man tryckt på röda nödknappen. Det finns tre val för vad som ska hända om Emergency SOS aktiveras, vilka kan slås på/av och kombineras som man vill: 1) ringa 112, 2) skicka ett sms till nödkontakter med sin position, och 3) dela video med nödkontakter.

Jag tror det ska vara fullt möjligt att lägga på, även om man ringt 112. Dvs det ska inte finnas någon teknisk begränsning i telefonen i det avseendet. Vill minnas att jag lagt på åtminstone nån gång innan SOS Alarm hunnit svara/innan samtalet kopplats upp. Jag kan även ha avslutat 112-samtalet själv under pågående samtal, typ samtidigt som operatören tänkt lägga på eller strax dessförinnan, svårt att minnas, men jag minns inte att det skulle vara några konstigheter när jag tryckt på avsluta-knappen iaf.