Telefonen rootad, nu då?

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av Pliind, 19 juli 2010.

1. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    364
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Tjo!
    Är helt ny i moddningsträsket och har inte direkt dragit jättestor nytta av rootningen förutom småsaker då jag vet inte vad jag ska göra nu :P

Rootade med denna guide: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=8701

Kernal, ROM, firmware, kan någon förklara dessa begrepp för mig? har enbart moddat psp back in the day och då flashade man enbart om firmware.

Det jag är ute efter är back-up, apps2sd, livewallpapers och högre prestanda.

Om någon kunde förklara detta steg för steg vore detta även bra för andra som rootar i fortsättningen då det är ett stort jävla rörigt träsk :P

Om man nu skulle sälja telefonen sen, kan man återställa telefonen till original igen?

2. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Eftersom Android bygger på linux så finns det en kernel. Fungerar likadant som på datorn. Det man oftast söker när man byter kernel på android-telefoner är root, recovery-meny och andra saker som inte finns i standardkerneln.

Rom och firmware är samma sak.

För backup så är appen 'Titanium Backup' väldigt bra. Kan återställa market-länkar osv.

Apps2SD aktiverar du genom recovery, iom att du partitionerar minneskortet.

Jag rekomenderar att du flashar in SamdroidMod (http://forum.samdroid.net/f28/samdroidmod-kitchen-v1-x-x-all-one-en-939/). Då är det bara att välja med LiveWallpapers. Du kan även flasha in optimiserade lib-filer för bättre prestanda. (akta dig för JIT. Väldigt instabilt)
    Om du flashar in SdM så har du en så kallad deodexad firmware, vilket betyder att du kan installera teman och lite skojj.

För att återställa så får man flasha in en 1.5-firmware med Odin, (för att få bort kerneln med root) och sedan flasha in en 2.1-firmware på nytt.

3. Pliind

Mottagna gillanden:
    364
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Antar att hela telefonen blir nollställd, måste jag även tömma mitt minneskort? räcker 1gb som partition? kan jag köra backup på alla mina apps?

Ang köket, ska jag välja 1.2 light? lk 2.05? allt annat i listan är väll bara apps?

"1. At least you must have "LK2.02 + update" mod installed (it will be completely replaced by SamdroidMod)" Har jag detta? med tanke på guiden jag posta i första inlägget?"

Last edited: 19 juli 2010
  4. OliverG

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Telefonen blir nollställd, men allt på minneskortet är kvar. 1Gb räcker väldigt långt. Gör en backup med 'titanium backup' (gatis på market) så kommer du smidigt kunna återställa alla apps sen.

Välj 1.2 light, och Lk2.06 eller 2.07. (07 har bättre recovery, men jag är osäker på om den har samma optimeringar som 06) Sen är det bara att välja de apps du vill ha! ;)

Ja, det har du. Kom ihåg att ta backup på allt du behöver innan du flashar telefonen bara.

5. Pliind

Mottagna gillanden:
    364
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Okok :) Håller på att bråka med titanium nu, dock hittar den bara 5 förinstallerade appar :/ inte mina installerade :/ uppdaterade min busybox och allt men något vill inte funka :/

Får en warning:

"Busybox works but the "su" command does not elevate to root: "whoami" reports "whoami: unknown uid 10083" instead of root/uid 0. I think your "superuser whitelist" system app does not work. Please check with your ROM provider.

Usb debugging är aktiverat dessutom.

Finns det något annan backup app?

6. OliverG

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Ojdå.. Kollade fel när jag kollade hur du hade rootat förut. Du har inte "riktig" root, så därför fungerar inte apps som kräver detta. För att roota på riktigt så får du flasha LeshaKs kernel som hittas Här!

Dina apps kommer inte att försvinna om du gör detta. Kerneln är även kravet för att flasha in SamdroidMod.

7. Pliind

Mottagna gillanden:
    364
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Åfan, kanske skulle skrivas ut i den guiden så det inte fortsätter förvirra folk :P den finns både i moddningstråden och som egen tråd.

Har iaf laddat ner allt, telefonen är i downloadläge. Zip filen ligger på minneskortet och jag har mountat .tar filen i PDA men det står "load image file" när jag trycker på start i Odin? vad saknar jag? :)

Har en jc3 .ops fil liggandes från förra flashningen, ska jag använda denna?

8. Freeedrik1990

Freeedrik1990 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

oooohh noooo!
    Nej jag just hittat den "perfekta" Guiden hur man rootar lätt och smidigt så säger du att man inte rootar "riktigt" på detta sett?:cry: Kan du utveckla varför? Vad är det för skillnad på denna rootning och en "riktig"? Blir bara mer och mer snurrig. Det som verkade så lätt har nu blivit som ett helt nytt språko_O Är för övrigt ganska haj på datorer osv. Men t.o.m jag blir snurrig! :o

9. Pliind

Mottagna gillanden:
    364
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Följ det han skrev i senaste inlägget så är du lika up to date som jag är :P måste få reda på vad ops fil är för något och om denna krävs för flashningen? ju nyare ops version ju bättre?

10. Freeedrik1990

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Haha allvarligt talat så är jag helt lost på detta känner jag!
    Det OliverG skrev i det senaste inlägget gav i mina ögon inte svar på min fråga! =P
    Frågan igen:
    Vad är det för skillnad rent praktiskt på en riktig root och denna roota som jag tänkte göra och som i detta fall du redan har gjort? (förutom att vissa appar inte funkar)
    Have a nice day!//
    Freeedrik1990

11. Pliind

Mottagna gillanden:
    364
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Antar att det är en lightversion så du kan ta bort förinstallerade appar.

12. Freeedrik1990

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okey!:P Ska inte sno tråden i från dig nu men: Finns det fler praktiska skillnader får dom gärna nämnas!
    :cool:

13. Pjodor

Pjodor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Du kan ta bort applikationer med hjälp av kommandon i en valfri terminal som du kan ladda ner från Marknaden, alltså typ kommandopromten i Windows. Du kan alltså inte göra några större ändringar vad jag förstår det som och du kan inte använda applikationer som behöver root åtkomst.

För att få "riktig" root med allt vad det innebär ska du använda länken som OliverG postade: http://forum.samdroid.net/f28/spica...sd-busybox-wifi-tether-etc-04-15-2010-en-624/

Efter det kan du installera det som OliverG också postade: http://forum.samdroid.net/f28/samdroidmod-kitchen-v1-x-x-all-one-en-939/
    I denna "Kitchen" kan du välja redan från början vad du vill ha med så du slipper onödiga applikationer som du aldrig använder ändå plus att du får Samdroid Tools där du får lite bra verktyg tex kan boota till Recovery och aktivera Apps2SD vilket gör att dina applikationer installeras på SD-kortet istället för interna minnet så du kan få plats med många fler.

Med dessa kan du installera och ta bort vad du vill egentligen, både vanliga applikationer och de som behöver root åtkomst. Du får också en så kallad Recovery som du kan använda för att göra backup och installera andra modifikationer tex om du vill ha en annan färg på statusbaren eller om du vill installera nått för att höja prestandan som JIT, Frozen Eclair eller Optemized DVM.

Vet inte om det blev klarare av detta :P

14. Freeedrik1990

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack!! Nu börjar det klarna!
    Men måste jag använda den där kitchen för att den ska vara någon mening med att roota? För den främsta anledningen till att jag rootar är att jag vill få bort vissa appar och kunna använda App2Sd, funkar detta utan "kitchen"?:P

Sen en förhoppningsvis en sista fråga: Funkar den root guiden med PDA: I570EXXJCF?

15. Pliind

Mottagna gillanden:
    364
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Du svara inte på ops frågan :'( suttit fast vid det steget sedan halv två idag :/ kan som sagt inte bara flasha in en enstaka PDA fil som det sägs i guiden oliver postade.

16. azek

azek Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

jag fick det att fungera genom att byta ut PDA mot LK 2.08 körde efter den här som det länkas till här i någon tråd. http://androidforums.com/samsung-galaxy-spica/124299-root-me-baby-one-more-time.html

kom ihåg att recovery läget är volym ner + lur på + lur av, haha jag körde pinsamt nog den gamla vanliga vol ner + kamera + lur av

har inte klurat ut apps2sd än men det kommer väl, har formaterat minneskortet men har inte hittat hur det hela går till, tar gärna hjälp, en länk eller beskrivning uppskattas

har inte heller hajjat hur jag tar bort apps som jag aldrig använder som layar, MySpace m.m. tar gärna lite hjälp även här

17. Pliind

Mottagna gillanden:
    364
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Ladda ner root explorer och gå sedan in i system/apps och radera .apk filerna.

Till mitt problem så är OPS en fil som berättar för odin vart den ska flasha in alla filer.

Det går utmärkt att använda sig av ops filen som medföljer i tråden jag posta i mitt första inlägg.

18. Pjodor

Pjodor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Det kan bli lättare att fixa Apps2SD om du installerar denna applikationen, den får du också med om du installerar SamdroidMod. Men vill du inte ha den modden kan du bara använda den här apk filen. I denna app har du bla val att sätta igång Apps2SD.
    http://forum.samdroid.net/f9/how-install-samdroid-tools-1557/

19. MaXmeOliver

MaXmeOliver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Du ska använda spica_jc3.ops (något liknande namn) också.

20. Pliind

Mottagna gillanden:
    364
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Sitter nu med min färdiga telefon :) återkommer till spica avdelningen med en utförlig guide! :)