Telefonen som modem, bästa abonnemang?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av zomgwtfbbq, 3 mar 2011.

1. zomgwtfbbq

zomgwtfbbq Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tänkte skippa mitt gamla mobila bredband nu och börja använda mobilen som modem istället.

Jag funderade först på Telenor Pott med surf (http://www.telenor.se/privat/abonnemang/telenor-pott-med-surf/index.html), men då är man begränsad till 1 Mbit/s och det känns inte så himla aktuellt.

Så nu lutar jag åt Telenor Surfa Plus (http://www.telenor.se/privat/abonnemang/telenor-surfa/index.html), där man får 3 Mbit/s för 129kr / månad.

Idag har jag Tele2 Snackis Surf för 89kr / månad, förbrukar utöver detta c:a 50kr på sms / mobilsamtal. Dock stryps hastigheten till något skrattretande om man använder mer än 1 GB datatrafik.

Någon som kan rekommendera ovanstående abonnemang, eller har något annat bra förslag på abonnemang där jag kan surfa obegränsat, utan strypt hastighet efter x nedladdade GB och som inte har en hutlös månadskostnad?

2. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 029

MINA ENHETER

Vet att Halebop har 10 gigg för 199 kr i månaden och du ringer för 19 öre minuten och en öppningsavgift för 0,99 öre och 3000 gratis sms till hela världen

3. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Själv kör jag med telenor kontant men är då som sagt begränsad till 1 Mb/s i teorin. I praktiken kan det dock bli lägre hastighet än vad operatören lovar beroende på var man befinner sig och vilken operatör man har. Telenor fungerar dock OK för mig i sommarstugan även om jag nog inte kommer upp i riktigt 1 Mb/s. Tillsammans med ett kontantkort kostar då internetabbonemanget 69:-/mån för obegränsad surf i upp till 1 Mb/s.

Men det som jag försöker säga är att du inte skall stirra dig blind på priser och uppgivna hastigheter. Testa med ett kontantkort på just de platser där du behöver mobil surf innan du tecknar upp dig hos någon operatör.

m v h Henrik

4. Quarzi

Quarzi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Galaxy S4

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Galaxy S4
    Jag kör med Telenors Surfa Plus 129kr/mån.
    Tycker det fungerar perfekt för mig.. Kommer upp i runt 400kb/s ner och 200kb/s upp.
    Obegränsat surf var anledningen till att jag valde just detta då jag använder det istället för "vanligt" internet.

5. Molleresa

Molleresa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

6. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

om du surfar mycket så är det nog telenor som gäller då det är det enda bolaget som levererar obegränsad surf.

Sen ska man ju veta det att 1mbit är inte lika med 1mb/s. För att få upp till 1mb/s så gäller 8mbit (8bit=1byte).

7. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Och för allmänbildningens skull så kan man tillägga:
    m = milli
    M = mega
    b = bit
    B = byte

Det vore nog bra om den kunskapen kunde spridas.

8. Skinksallad

Skinksallad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Det beror helt på vart du befinner dig (hur snabbt nätet är där) och hur mycket du kommer använda det.

Jag som använder mobilen som modem, då och då klarar mig på 5gb/månad, hos 3.